۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
اکوسیستم استارتاپی ایران  قدیمی تر از کشورهای همسایه است| ترکیه و امارات پیش افتادند
گفتگوی بازار با یک فعال استارتاپی

اکوسیستم استارتاپی ایران قدیمی تر از کشورهای همسایه است| ترکیه و امارات پیش افتادند

«امیر عقیقی» می گوید: اکوسیستم استارتاپی ما قدیمی تر از کشور های اطرافمان است اما به دلیل مشکلات مثل سخت بودن فرایند بورسی شدن، تحریم ها تا به حال یونیکورن نداشته ایم.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: با توجه به نقش اقتصادی استارتاپها روی رونق اقتصادی و افزایش شمار استارتاپ ها طی این سالها در ایران، با این حال هنوز از لحاظ ارزش سرمایه ای، استارت آپ یونیکورن در ایران نداریم. به طوری که به گفته یک فعال استارتاپی، اکوسیستم استارتاپ ما قدیمی تر از کشور های اطرافمان است اما به دلیل مشکلات مثل سخت بودن فرایند بورسی شدن ، تحریم ها تا به حال یونیکورن آنچنانی نداشتیم.

در همین راستا گفتگویی با امیر عقیقی هم بنیانگذار استارتاپ لینوم انجام داده ا یم.

*در ابتدا خود را معرفی کنید و درباره استارتاپ خود لینوم توضیح میدهید؟ استارتاپ تان در چه حوزه ای فعالیت دارد؟
کارآموز مهندسی پزشکی در شرکت پویندگان سعادت و بنیان گذار اکوتوریسم گردشگری یانگزترپس و هم بنیان گذار لینوم هستم. لینوم یک پلتفرم هوشمند آموزشی با متد میکرولرنینگ است، یعنی آموزشی سریع و کوتاه که ماندگاری بالایی در ذهن دارد، همچنین ما از سیستم های هوش مصنوعی استفاده می کنیم تا بر اساس رفتار کاربرانمان مسیر آموزشی ای شخصی سازی شده برایشان فراهم کنیم ،لینوم یک پلتفرم دو سویه است.

زیرساختی را فراهم کرده که بر پایه تکنولوژی های نوین آموزشی مدرسان متخلف میتوانند مباحث آموزشی روی لینوم بگذارند، فعلا ما در بازار آموزش های عالی فعال هستیم، ۲ سال از تولد لینوم می گذرد و تا کنون ۶۰۰۰ نفر مشتری داشته ایم و با بیش از ۱۰۰ مدرس همکاری کرده ایم.

*به نظر شما، اقدامات دولت جهت توسعه اکوسیستم نوآوری و استارتاپی چه مواردی باید باشد؟
دولت میتواند با فراهم کردن مکانیزم های قانونی مسیر استارت آپ هارا هموارتر کند ، به طور مثال تا به حال مشکلات قانونی زیادی را دیدم که برای بنیان گذاران استارتاپ ها پیش آمده دلیلش هم نبود قانون مشخص و شفاف برای بسیاری از بیزینس مدل های امروزی است، همچنین دولت می تواند با اعتباراتی نظیر مسائل بیمه و مالیات را به استارتاپ ها اختصاص دهد بلکه تشویقی فراهم شود برای نوآوری.

از جنس سرمایه گذاری هم به نظرم الان مدلی که صندوق نوآوری و شکوفایی دولت کار می کند مدل مناسبی هست هر چند کاستی های زیادی دارد ولی کلیت اش به نظرم خوب و مثبت است.

*اکوسیستم نوآوری ایران نسبت به کشورهای منطقه در چه جایگاهی قرار دارد؟با توجه به رشد استارتاپی در این سالها، آیا استارتاپ یونیکورن داریم؟
امروزه استارتاپ ها و sme ها نقش به سزایی در اقتصاد دنیا دارند و به نظرم این موضوعی است که ما در ایران دیر به آن رسیده ایم . اکوسیستم استارتاپی ما قدیمی تر از کشور های اطرافمان است ولی متاسفانه به دلیل مشکلات بسیار زیادی که داریم مثل سخت بودن فرایند بورسی شدن، تحریم ها و … تا به حال یونیکورن آنچنانی ای نداشتیم بر خلاف چیزی که در کشور های امارات و ترکیه امروزه شاهدش هستیم.

* چالشهای استارتاپی در ایران چه مواردی هستند؟به لحاظ سرمایه گذاری و شمار سرمایه گذاران در این حوزه درچه شرایط قرارداریم؟
شاید اصلی ترین چالش در مراحل اولیه بحث جذب سرمایه است. هر چند امروزه تعداد اسمی سرمایه گذاران استارتاپی ایران سر به فلک میکشد ولی اگر بیاییم کل بودجه ای که روی استارتاپ ها سرمایه گذاری میشود را با کشور های اطرافمان مقایسه کنیم مسئله کمبود سرمایه به شدت قابل مشاهده است .

چالش بعدی به نظرم بحث رگولاتوری است امروزه شاهد این موضوع هستیم به طور مثال چند روز گذشته بیمه مرکزی به استارتاپ های حوزه بیمه اشکال چرایی تخفیف دادن گرفته یا قبل تر هم باز به چندین جا مشکل اعتبار سنجی نسبت داده شده که همه این موارد به نظرم از نبود قوانین شفاف در حوزه های متنوع تجارت نوین است.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha