۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی و غلات در جهان
فائو اعلام کرد

افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی و غلات در جهان

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، اعلام کرد جنگ روسیه و اوکراین و پیامدها و تاثیرات منفی ناشی از آن موجب شده است قیمت مواد غذایی در در جهان به بالاترین سطح خود برسد.

به گزارش بازار، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، روز جمعه اعلام کرد جنگ روسیه و اوکراین و پیامدها و تاثیرات منفی ناشی از آن موجب شده است قیمت مواد غذایی در ماه مارس در جهان به بالاترین سطح تاریخی خود برسد.

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جنگ روسیه و اوکراین با توجه به آنکه دو کشور، تولید کننده اصلی غلات به ویژه گندم و دانه‌های روغنی در جهان هستند، موجب شده است بازار غلات و روغن‌های گیاهی آشفته شود. شاخص فائو که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی سبدی از محصولات غذایی اساسی را پایش می‌کند، در ماه فوریه نیز رکورد خود را از زمان ایجاد آن در سال ۱۹۹۰ شکسته بود و در ماه مارس، رشد اقتصادی دوازده و شش دهم درصدی را ثبت کرد. مسدود کردن بنادر اوکراین که کی یف، پنجمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان است، علت اصلی افزایش بی سابقه قیمت است.

از زمانی که روسیه به بهانه جلوگیری از نفوذ و نزدیک شدن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهایش، به خاک اوکراین تجاوز کرده است، یعنی از ۲۴ فوریه امسال تاکنون، بنادر اوکراین از امکان صادرات غلات و گندم برخوردار نیستند. از آغاز درگیری، دریای آزوف به روی کشتیرانی، بسته و صادرات از بردیانسک یا حتی ماریوپل مسدود شد. علاوه بر این، فائو در گزارش ماه مارس خود نشان می‌دهد قیمت ذرت در مقیاس ماهانه، افزایش نوزده و یک دهم درصدی داشته است. اوکراین، روز پنجشنبه، خواستار کمک فوری اتحادیه اروپا به کشاورزان شد، چنانچه ادامه جنگ، موجب شده است امکان کشت زمین‌های کشاورزی وجود نداشته باشد. اوکراین در صورت نبود جنگ می‌بایست از این فصل، نیمی از زمین‌های خود را زیر کشت ببرد. کمیسیون اروپا به دستور بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا، ماموریت یافته است ارسال سوخت، بذر کود یا ماشین‌آلات کشاورزی را به اوکراین هماهنگ کند.

افزایش قیمت گیاهان روغنی، بیشترین نقش را در افزایش قیمت غلات و مواد غذایی نشان می‌دهد. قیمت گیاهان روغنی در ماه مارس به میزان بیست و سه و دو دهم درصد افزایش یافته است. در میان دانه‌های روغنی نیز قیمت آفتاب گردان به شدت افزایش یافته است. همزمان، قیمت روغن‌های پالم، سویا و کلزا که بسیاری از صنایع از آن‌ها استفاده می‌کنند در ماه مارس به شدت افزایش یافته است. علت این افزایش‌ها در این بخش، افزایش تقاضای جهانی اعلام شده است. در فرانسه، قفسه‌های روغن، آرد یا ماکارونی در فروشگاه‌ها اکنون چند هفته است که با مشکل عرضه مواجه هستند. به جز کمبود عرضه، عامل دیگر که موجب آشفتگی در این بخش شده، آن است که مردم به خریدهای احتکاری روی آورده اند. عامل دیگر، نگران کننده و زمینه ساز افزایش قیمت‌ها در این بخش، اعلام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است که از مقامات کشورش خواسته است بر تحویل مواد غذایی و غلات به کشورهای متخاصم، نظارت بیشتری انجام گیرد.

فائو هشدار داده است در نتیجه این درگیری، قحطی در منطقه ساحل صحرای آفریقا و غرب آفریقا، منطقه‌ای که شدیدا به واردات غلات روسیه و اوکراین وابسته است، می‌تواند بدتر شود. این نهاد وابسته به سازمان ملل هشدار داد اگر اقدامات و تدابیر لازم اندیشیده نشود ممکن است تا ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، تحت تاثیر قحطی و گرسنگی قرار گیرند. به درخواست محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر، چندین کشور از جمله آمریکا و فرانسه، روز چهارشنبه وعده دادند کمک‌های خود را به مردم این کشور به میزان یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار افزایش دهند. کشورهای عضو، همچنین در پایان ماه مارس از راه اندازی ابتکاری به نام «مزرعه» به منظور کاهش کمبود مواد غذایی در کشورهای در معرض خطر و برای مبارزه با احتکار مواد غذایی و غلات خبر دادند.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha