۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
کشت زعفران در یزد با پرداخت تسهیلات کم بهره حمایت می شود
معاون جهاد کشاورزی یزد:

کشت زعفران در یزد با پرداخت تسهیلات کم بهره حمایت می شود

یزد- ملانوری، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان یزد از حمایت کشت زعفران در استان یزد خبر داد و گفت: فعالان این عرصه تسهیلات کم بهره دریافت می کنند.

محمدحسین ملانوری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کشاورزی یزد این روزها به دلیل کمبود منابع آبی مقرون به صرفه نیست از این رو کاشت محصولات گلخانه ای و کم آبخواه مورد علاقه کشاورزان و مورد حمایت مسئولان قرار گرفته است و یکی از این محصولات زعفران است.

وی افزود: زعفران از جمله محصولات کم آبخواهی است که به دلیل شرایط اقلیمی امکان توسعه کشت آن به ویژه در شهرستان های بهاباد، بافق، خاتم، ابرکوه و به تازگی در تمام شهرستان ها فراهم شده است.

ملانوری ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت این محصول در شهرستان بهاباد است اما همه نقاط استان ظرفیت کشت این محصول را دارند و می توان استان یزد را همانطور که در کشت محصولات گلخانه ای در کشور در جایگاه برتر قرار داده است، در کشت زعفران هم در جایگاه ممتازی قرار دهد.

استقبال فارغ التحصیلان کشاورزی از کاشت زعفران
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: زعفران تولیدی یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و در میان استان‌های تولید کننده این محصول در جایگاه ششم کشور دارد.

وی با اشاره به صادرات این محصول به سایر کشورها اظهار داشت: البته میزان صادرات محدود است اما به دلیل کیفیت و مرغوبیت بالا می توان با برندسازی مناسب، این میزان را افزایش داد.

ملانوری، بیشترین سطح زیر کشت زعفران در استان را در شهرستانهای بهاباد، ابرکوه، خاتم دانست و گفت: شرایط برای کاشت زعفران در همه شهرستان های استان یزد فراهم است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با توجه به خشکسالی‌ها و خشک شدن منابع آبی و سمت و سوی استان با اجرای طرح سازگاری با کم آبی و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آبخواه، استقبال از کشت زعفران افزایش و به دنبال آن برداشت نیز افزایش یابد.

پرداخت تسهیلات برای توسعه کشت
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه سال گذشته از ۸۳۰ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه ۲.۸ تن محصول خشک زعفران برداشت شده است، از حمایت دولت برای توسعه کشت این محصول با پرداخت تسهیلات کم بهره خبر داد.

وی گفت: در این راستا تسهیلات کم بهره شامل ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ بهره چهار درصد برای هر هکتار به متقاضیان پرداخت می شود به این ترتیب پیش بینی می شود سالانه ۶۰ تا ۷۰ درصد به سطح زیر کشت این محصول در استان افزوده شود.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha