۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۰
افزایش درآمدهای ارزی منجر به واردات بی‌برنامه نشود
نماینده سابق مجلس:

افزایش درآمدهای ارزی منجر به واردات بی‌برنامه نشود

لاهوتی، نماینده سابق مجلس گفت: برای جلوگیری از هدررفت ارز، نگاه به واردات تا حد امکان کاهش پیدا کند و درباره واردات کالاهایی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، به راحتی تصمیم گرفته نشود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی علت افزایش صادرات و درآمد ارزی را نسبت به سال گذشته چنین توضیح داد: افزایش صادرات و درآمد ارزی نکته مثبتی است و باید آن را به فال نیک گرفت، اما این نکته را نیز نباید دور از نظر داشت کالایی که بر فرض سال گذشته به ارزش ۴۰ یا ۵۰ میلیارد دلار صادر می شد با توجه به افزایش قیمت جهانی رشد داشته است. همچنین صادرات نفت هم با توجه به تغییر قیمت ها در بازار عدد بالاتری را نشان می دهد.

وی در ادامه اضافه کرد: فرصت بسیار خوبی برای بحث صادرات مخصوصا در سال ۱۴۰۱ با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی در کشور، منطقه و بخش اوکراین و روسیه، مهیا شده و استفاده از این ظرفیت ها نیاز به برگزاری نمایشگاه های مرتبط با کالاها را دارد خصوصا اینکه تجار و تولید کنندگان ایران با این امر آشنا هستند و با طرف خارجی هم ارتباط وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با راه جلوگیری از هدررفت درآمدهای ارزی اظهار داشت: میزان صادرات نفت با توجه به تحریم ها حدود یک میلیون بشکه است و چنانچه تحریم ها لغو شود، همین عدد می تواند تا دو میلیون و ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار بشکه هم افزایش یابد خوشبختانه در قیمت نفت هم با توجه به معادلات سیاسی جهش ایجاد شده، بنابراین توانایی ایجاد یک درآمد ارزی مناسب برای کشور را دارد. علاوه بر آن مشکل برگشت ارز به داخل هم برطرف خواهد شد. حال باید برای جلوگیری از هدررفت آن چند نکته را در نظر داشت. اول اینکه تکلیف درآمد نفتی و جاهایی که باید آن را مورد استفاده قرار دهند کاملا مشخص است، اما مسئله در صادرات غیرنفتی است که در این زمینه باید تلاش شود تا تراز ارزی کشور مثبت شود، به این معنا؛ نگاه به واردات تا حد امکان کاهش پیدا کند و درباره واردات کالاهایی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، به راحتی تصمیم گرفته نشود و مدیریتی درست و دقیق درباره این بخش به اجرا درآید.

نماینده سابق مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در این رابطه ضمن اشاره به بحث خودرو بیان کرد: برخی براین اعتقاد هستند که در یک شرایط طبیعی باید خودرو وارد کرد که تولید کننده هم قدرت رقابت با مشابه خارجی آن را داشته باشد، ولی وقتی با محدودیت ارزی مواجه هستیم نباید همین منابع محدود را هم صرف واردات کنیم. در این فرصت باید خودرو ساز داخلی را مجبور کرد تا بر کیفیت بیافزاید و در شرایط موجود مدیریت این مسئله بسیار منطقی تر به نظر می رسد.

لاهوتی در ادامه افزود: یکی از ظرفیت هایی که ایران پس از کرونا به خوبی می تواند آن را مورد استفاده قرار دهد، ظرفیت گردشگری است که تا به امروز در رابطه با این مقوله کار نشده، درحالیکه ایران یکی از ۱۰ کشور برتر از نظر جاذبه گردشگری و آثار تاریخی به حساب می آید، اما متاسفانه با وجود آنکه گردشگری رتبه سوم را در اقتصاد به خود اختصاص داده و جای آن با صنعت خودروسازی و نفت در حال تعویض است، فراموش شده است.

این عصو سابق کمیسیون برنامه و بودجه در خانه ملت درباره تاثیر شرکت های دانش بنیان در این زمینه ابراز کرد: فرمایش رهبری در این زمینه منطقی است. در این دنیای وانفسا باید قوت خود را تامین کنیم. سال گذشته تنها برای تامین ۵ قلم کالای اساسی(گندم، دارو، روغن نباتی، ذرت، کنجاله) یک میلیارد دلار از کشور پول خارج شد که با تفاوت ارز ۴۲۰۰ با نرخ روز بود. امکان تولید بسیاری از این موارد را می توان در کشور فراهم ساخت. سرانه مصرف برنج در کشور حدود دو میلیون و ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تن است که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن وارد می شود، این مقدار را هم می توان به تولید درمی آید، اما نیاز به یک مدیریت صحیح دارد.

وی در خصوص سرمایه گذاری در زیرساخت ها چنین توضیح داد: حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا نقش بسیار مهم و اساسی دارد. با گسترش راه آهن می توان به تمام کشورهای همسایه وصل شد که این امر سبب خواهد شد قیمت پایانی ارزان تمام شود و قدرت رقابت کشوردر بازار جهانی بالا رود.
لاهوتی در ادامه تصریح کرد: ایران از جمله کشورهایی است که میزان بهره‌وری در آن پائین است و این از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۱۴۴٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • DE ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      چرا به برنامه کشور آمار دارد درضمن کالاها اساسی وارد شود هم ارزانی وهم رانت دلال ازبین میرود