۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
بازگشت ارزش روبل روسیه به قبل از آغاز درگیری‌ها در اوکراین
بلومبرگ گزارش داد

بازگشت ارزش روبل روسیه به قبل از آغاز درگیری‌ها در اوکراین

خبرگزاری بلومبرگ طی گزارشی از بازگشت ارزش پول روسیه به میزان قبل از شروع درگیری‌ها در اوکراین، با وجود تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو، خبر داد.

به گزارش بازار، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: با آغاز درگیری‌ها در اوکراین و به تبع آن، اعمال بسته‌های تحریمی غرب علیه مسکو، ارزش روبل، واحد پول روسیه، به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱۲۱.۵ روبل در هر دلار رسید. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با تمسخر وضعیت موجود گفت که روبل به «آوار» تبدیل شده است. پس از گذشت بیش از چهل روز از آغاز درگیری، روز گذشته ارزش واحد پول روسیه به ۷۹.۷ روبل در هر دلار رسید.

بر اساس این گزارش، با وجود این‌که روسیه عمدتاً از اقتصاد جهانی دور بوده، پیش‌بینی می‌شود که این کشور در سال جاری نزدیک به ۳۲۱ میلیارد دلار از صادرات انرژی درآمد خواهد داشت که این میزان، افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

با وجود اعمال تحریم‌های گسترده علیه دولت روسیه و الیگارش‌های آن و خروج شرکت‌های خارجی از این کشور، روبل روسیه دوباره جان گرفته و در مسیر احیا قرار دارد.

گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که روسیه توانسته بازارهای محلی را تثبیت و از ایجاد بی‌نظمی خارجی در اقتصاد جلوگیری کند. این بدان معناست که اگر ائتلاف دولت‌های مخالف پوتین، بخواهند دوباره به روبل آسیب بزنند، احتمالاً باید در روش خود تجدیدنظر کنند.

چندی پیش، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، بخشنامه مربوط به پرداخت بهای گاز این کشور به روبل روسیه از جانب «کشورهای غیردوست» را امضا کرد. براساس این بخشنامه، پرداخت بهای گاز روسیه تنها با روبل امکان‌پذیر است.

در این بخشنامه ذکر شده است که بازرگانان کشورهای غیردوست از جمله اتحادیه اروپا باید حساب‌هایی را مبتنی بر ارز روسیه در بانک‌های این کشور باز کنند. این بخشنامه از ۱۲ فروردین اجرایی شد.

کد خبر: ۱۴۴٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha