۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
وقوع بحران بالقوه در عرضه جهانی گازوئیل| تاثیر پالایشگاههای اروپا در کاهش صادرات روسیه
بازار گزارش می‌دهد؛

وقوع بحران بالقوه در عرضه جهانی گازوئیل| تاثیر پالایشگاههای اروپا در کاهش صادرات روسیه

انتظار کاهش تولید و صادرات نفت روسیه به دلیل تحریم های اعمال شده پس از جنگ کرملین علیه اوکراین نیز باعث ایجاد یک بحران بالقوه در عرضه جهانی گازوئیل شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: انتظار کاهش تولید و صادرات نفت روسیه به دلیل تحریم های اعمال شده پس از جنگ کرملین علیه اوکراین، موجب ایجاد یک بحران بالقوه در عرضه جهانی گازوئیل شده، در حالی که روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ نفت و فرآورده های نفتی در جهان، همچنین بزرگترین صادرکننده نفت جهان است.

همچنین، در حالی که روسیه حدود پنج میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می کند، صادرات فرآورده های نفتی مانند گازوئیل، بنزین، نفت کوره و نفتا به سه میلیون بشکه در روز می رسد. حدود دو میلیون بشکه در روز دیزل و فرآورده های نفتی صادر می شود، در حالی که تقاضای جهانی گازوئیل ۳۰ میلیون بشکه در روز است.

به عنوان واکنش بعدی به جنگ روسیه در اوکراین، با توقف واردات نفت روسیه توسط ایالات متحده و انگلیس و خروج بسیاری از شرکت‌های نفتی اروپایی از فعالیت‌های خود در این کشور، حدود سه میلیون بشکه در روز تولید نفت در روسیه پیش بینی می شود که کاهش یابد.

کاهش تولید نفت خام روسیه و کاهش صادرات فرآورده های نفتی ممکن است زمینه را برای محدودیت عرضه بالقوه در گازوئیل فراهم کند

از طرفی، پیش بینی ها نشان می دهد که کاهش تولید نفت خام روسیه و کاهش صادرات فرآورده های نفتی ممکن است زمینه را برای محدودیت عرضه بالقوه در گازوئیل فراهم کند.

نیل کرازبی، تحلیلگر ارشد شرکت داده های نفتی OilX مستقر در لندن گفت: تقاضا برای گازوئیل به ویژه در ایالات متحده و کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اروپا و سراسر آمریکای لاتین افزایش یافته است. پالایشگاه ها در تامین این تقاضا با مشکل مواجه هستند.

کرازبی با بیان اینکه این وضعیت حتی قبل از جنگ شروع شده است، افزود: احتمال محدودیت عمده در عرضه گازوئیل با جنگ افزایش یافت، اما این را نه تنها در رابطه با گازوئیل، بلکه از نظر عرضه نفت خام نیز باید تحلیل کرد.

روسیه روزانه ۴.۵ تا پنج میلیون بشکه نفت خام و نزدیک به سه میلیون بشکه فرآورده های نفتی صادر می کند. در حال حاضر هیچ تحریم رسمی نفت روسیه به جز ایالات متحده، انگلیس و برخی از کشورهای کوچک وجود ندارد، اما بسیاری از شرکت ها با توجه به خطر اعتبار، خرید نفت روسیه را متوقف کرده و خواهند کرد.

بنابراین، وی گفت: بازار هنوز تاثیر واقعی وضعیت فعلی را نمی داند، ضمن اینکه میزان کاهش صادرات روسیه و تأثیر واقعی را در چند هفته آینده خواهیم دید.

کرازبی گفت با توجه به رصد روزانه داده های نفت، صادرات نفت روسیه در پایان ماه مارس اندکی کاهش یافت و اگر صادرات نفت روسیه پس از چند هفته چند میلیون بشکه در روز کاهش یابد، تولیدکنندگان ابتدا ذخایر نفت این کشور را پر خواهند کرد. زمانی که ذخایر پر شود، روسیه باید تولید خود را کاهش دهد.

این موضوع در حالی مطرح شده که شرکت ترانس نفت روسیه هفته گذشته اعلام کرد که در حال حاضر مازاد ذخایر وجود دارد و این مسئله ممکن است منجر به کاهش تولید نفت در زمان کوتاه‌تر و سریع‌تر از آنچه تصور می شود، شود.

کرازبی همچنین تاکید کرد که کاهش قابل توجه صادرات نفت خام و گازوئیل روسیه، بازارهای جهانی به ویژه اروپا را عمیقاً متزلزل خواهد ضمن اینکه تقاضای روزانه گازوئیل در سطح ۳۰ میلیون بشکه است و کاهش صادرات گازوئیل روسیه به میزان یک میلیون بشکه در روز ضرر بزرگی برای عرضه جهانی گازوئیل است.

پالایشگاه‌های اروپا بیشترین تأثیر را از کاهش صادرات خواهند دید، زیرا خط لوله دروژبا که نفت روسیه را حمل می‌کند، مستقیماً پالایشگاه‌های اروپای مرکزی و شرقی را تغذیه می‌کند

پالایشگاه‌های اروپا بیشترین تأثیر را از کاهش صادرات خواهند دید، زیرا خط لوله دروژبا که نفت روسیه را حمل می‌کند، مستقیماً پالایشگاه‌های اروپای مرکزی و شرقی را تغذیه می‌کند. خط لوله دروژبا، بزرگترین خط لوله انتقال نفت خام جهان، به طول ۴۰۰۰ کیلومتر می‌باشد، که از روسیه آغاز شده و پس از گذر از کشورهای اوکراین، بلاروس، لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان، تمامی اروپای شرقی را پوشش می‌دهد. ظرفیت انتقال نفت خام خط لوله دروژبا به‌طور میانگین معادل ۱٫۲ میلیون بشکه در روز می‌باشد. این خط لوله در مجموع دارای ۲۰ تلمبه‌خانه می‌باشد.

بنابراین، در صورت توقف احتمالی عرضه روسیه، یافتن همین مقدار جایگزین برای این پالایشگاه ها بسیار دشوار است.

تحلیلگر ارشد شرکت داده های نفتی OilX مستقر در لندن گفت: ما در اینجا در مورد ۸۰۰هزار بشکه در روز صحبت می کنیم. منابع مختلفی که می توان از آنها این مقدار را تامین کرد، بسیار محدود است. این موضوع به طور مستقیم بر تولید گازوئیل تأثیر می گذارد ضمن این که از آنجایی که روسیه نه تنها صادرکننده نفت خام، بلکه یک تامین کننده مهم گازوئیل است، کاهش عرضه در روسیه در قیمت ها و همچنین برای مصرف کنندگان منعکس خواهد شد.

در رابطه با ترکیه نیز، داده ها نشان می دهد که مصرف گازوئیل ترکیه در سال گذشته ۲۶ میلیون تن بوده است و در حالی که مجموع تولید گازوئیل به ۱۷ میلیون تن رسید، واردات حدود ۱۰.۵ میلیون تن گزارش شد. این موضوع در حالی مطرح است که حدود ۳.۷ میلیون تن گازوئیل وارداتی ترکیه از روسیه تامین شده و ترکیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۵ میلیون تن گازوئیل صادر کرده است.

کد خبر: ۱۴۴٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha