۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
هشدار معاون وزیر نفت نسبت به افزایش مصرف بنزین

هشدار معاون وزیر نفت نسبت به افزایش مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی، اصلاح مصرف سوخت را تنها راهکار برای جبران افزایش سرانه مصرف بنزین دانست.

به گزارش بازار، جلیل سالاری معاون وزیر نفت درباره مصرف سرسام آور بنزین در نوروز ۱۴۰۱ اظهار کرد: تعداد خودروهای فرسوده به موازات تولید در گذشته از چرخه خارج می شد و امروز با افزایش تولید خودروسازی ها عملا انباشت خودرو و مصرف بالای بنزین را شاهد هستیم.

وی با اشاره به رفع نسبی مشکل کرونا و افزایش تردد و میزان مصرف بنزین گفت: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ میانگین مصرف روزانه حدود ۲۵ میلیون لیتر بنزین با افزایش رو به رو بوده است که روند رشد مصرف را نسبت به سال گذشته تا مرز ۱۲درصد نشان می دهد.

سالاری نسبت به مشکلات آتی هشدار داد که بازه زمانی کوتاه را در بر می گیرد. در این راستا پتروپالایشگاه ها از نظر بازده اقتصادی و تامین نیازهای کشور و با نگاهی به حوزه دانش بنیان مورد توجه است و عمده طرح های توسعه ای بدین سمت بوده است.

همچنین در گذشته نیز مجوزهایی تخصیص داده شده بود و دولت پیشنهادی به مجلس ارائه داد که در بودجه ۱۴۰۱ نیز آمده است.

معاون وزیر نفت در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، افزود: اجازه داده شده با مشارکت بخش خصوصی، پالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه ای مبتنی بر موادی با پایه پتروشیمی ایجاد شود که از محل آن، ۳۵ درصد خروجی -که پیشتر در حوزه پالایشگاهی وجود نداشته را- خواهیم داشت و تلاش می شود از حوزه دانش بنیان داخلی استفاده کنیم.

سالاری ساخت پالایشگاه را با هدف دوری از خام فروشی و حرکت به سمت صادرات مطرح کرد و گفت: پالایشگاه خلیج فارس ۸ ساله و با سرمایه ۴ و ۲ دهم میلیارد یورویی ساخته شد که اولین شرکت بورسی است.

وی با بیان این مطلب ساخت پالایشگاه جدید را نیازمند زمانی ۴ تا ۶ ساله تخمین زد و تاکید کرد برای جبران افزایش سرانه مصرف باید فکری دیگر اندیشیده شود؛ در غیر این صورت تراز ظرف یکی دو سال آینده منفی خواهد شد.

بنابراین باید بهینه سازی مصرف انرژی را اولویت قرار دهیم و در حوزه وزارت نفت سعی شده است مکانیزم ها تغییر کند. به عنوان مثال در چرخه حمل و نقل و سوخت، بر شبکه خطوط تمرکز شده تا جا به جایی جاده ای کاهش یابد و تبعات زیست محیطی نیز کمتر شود.

سالاری از جوان سازی ناوگان خودرویی نیز خبر داد که منتظر تامین اعتبار است و درپی آن روزانه ۴ الی ۵ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت. در غیر این صورت هر یکی دو سال باید پالایشگاهی جدید بسازیم که در نتیجه مصرفِ کل نفت خام -به جای صادرات- وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد.

وی همچنین لزوم مدیریت قاچاق سوخت را متذکر شد که درپی اختلاف قیمت داخل و کشورهای همجوار است و ادامه داد: تکالیفی در قانون هوای پاک نیز آمده است و در بخش خودرو، باید به سمت روند کاهش آلایندگی پیش رویم. در این راستا ۲۰ میلیون لیتر سی ان جی به جای بنزین معادل سازی شد و مشکل تراز سوخت را حل کرد اما این رویه پایدار نیست.

معاون وزیر نفت در عین حال راندمان پایین نیروگاه ها را نیازمند نوسازی و بازسازی دانست و تصریح کرد: سیاست ها ارتباطی به مسائل تحریمی ندارد چون در داخل امکان اجرای آن وجود دارد. طرح های پیش بینی شده نیز سعی دارد به بودجه دولت ارتباط پیدا نکند و بحث برسر این است که در چرخه مدیریت سوخت، تجدید نظر کنیم و کاهش سن ناوگان را داشته باشیم.

کد خبر: ۱۴۴٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha