۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
«خام فروشی» چوب حراج به دسترنج کشاورزان گلستانی | صنایع تبدیلی ایجاد شود
بازار گزارش می‌دهد؛

«خام فروشی» چوب حراج به دسترنج کشاورزان گلستانی | صنایع تبدیلی ایجاد شود

گرگان- گلستان قطب کشاورزی است اما در رسته کم‌درآمدترین استان‌ها قرار دارد به اعتقاد کارشناسان نبود صنایع تبدیلی باعث خروج ارزش افزوده از استان و فقر و بیکاری مردم این خطه شده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: برای استانی مانند گلستان که عمده درآمد مردم از کشاورزی و باغداری است ایجاد صنایع تبدیلی یک ضرورتی است که تاکنون مغفول مانده است. عدم رونق کشاورزی مکانیزه در این خطه باعث شده تا سالانه حجم زیادی از محصولات کشاورزی گلستان در هنگام حمل و نقل از بین برود و یا بخش عمده‌ای از آن در یک بازه زمانی به دلیل ماندگاری کوتاه مدت، روی دست کشاورز بماند.

در چنین شرایطی جای خالی صنایع تبدیلی در گلستان بسیار احساس می‌شود. این کمبود در استانی که قطب کشاورزی کشور است تا جایی محسوس بوده که رئیس جمهور سال گذشته در سفر به گلستان نسبت به آن انتقاد کرد و ایجاد صنایع تبدیلی در این منطقه را ضروری برشمرد، موضوعی که جزو مصوبات سفر دولت به گلستان هم قرار گرفت. به اعتقاد کارشناسان، صنایع وابسته به کشاورزی به عنوان شرط لازم و محرک توسعه به شمار می‌روند ضمن اینکه استقرار این صنایع در استان میزان بیکاری دایمی و فصلی در مناطق روستایی را کاهش می‌دهد.

کاهش هدررفت
یک کارشناس حوزه اقتصاد در این رابطه می‌گوید: صرف نظر از اینکه با ایجاد صنایع تبدیلی در استان بخش عمده‌ای از مشکل بیکاری جوانان حل خواهد شد، توسعه این صنعت به کاهش هدر رفت تولیدات کشاورزان کمک می‌کند.

صنایع وابسته به کشاورزی به عنوان شرط لازم و محرک توسعه به شمار می‌روند

الیاس محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: سالهاست که شاهدیم محصولات کشاورزی در یک فصل روی دست کشاورز می‌ماند و به اجبار امحا می‌شود اما در فصل دیگر همان محصول به قدری گران می‌شود که مصرف کنندگان برای خرید میزان اندکی از آن با دشواری مواجه می‌شوند آنچه مشخص است اینکه دولت زیرساخت‌های صنایع کشاورزی را فراهم نکرده و علاوه بر آن در بخش تجارت، بازرگانی و برند سازی هم کوتاهی کرده است.

وی صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی را به عنوان شرط لازم و محرک توسعه استان معرفی می‌کند و می‌افزاید: در واقع صنعتی شدن کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی دارای ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر است.

«خام فروشی» چوب حراج به دسترنج کشاورزان گلستانی | صنایع تبدیلی ایجاد شود

توسعه اقتصادی در سایه صنایع تبدیلی
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار بازار ایجاد صنایع تبدیلی را منجر به توسعه اقتصاد استان می‌داند و می‌گوید: تنها در این صورت بخش عمده‌ای از ضایعات کشاورزی کاهش خواهد یافت. یکی از عوامل اصلی ضایعات کشاورزی حمل و نقل است لذا محصولات کشاورزی در حمل و نقل لطمه زیادی می‌خورند موضوعی که باعث کاهش کیفیت محصولات می‌شود. استقرار صنایع تبدیلی در نقاطی که کشت محصولات کشاورزی انجام می‌شود سبب کاهش قیمت مصرف کننده خواهد شد و به این ترتیب جلوی ضایعات محصول گرفته می‌شود.

امیر یوسفی ضمن یادآوری استقرار صنایع تبدیلی برای برخی از محصولات کشاورزی در استان، ادامه می‌دهد: متاسفانه با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ناکارآمد، نتوانستیم از این امکانات به نفع استان بهره‌مند شویم همچنین باید گفت تولید محصولاتی در استان که ماندگاری کمی دارند و در چنین شرایطی استقرار صنایع تبدیلی کمک می‌کند تا کشاورزان محصولات خود را در بهترین زمان و کیفیت مناسب برای بهره‌وری عرضه کنند.

افزایش راندمان اقتصادی
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گلستان هم نظری موافق با نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان دارد و در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استقرار صنایع تبدیلی در استان ضمن عرضه محصولات کشاورزی در بهترین زمان به افزایش راندمان اقتصادی و جلوگیری از خام فروشی محصولات کمک می‌کند، می گوید: در حال حاضر محصولات کشاورزی به صورت خام به دیگر استان‌ها فروخته می‌شود و بخشی از محصول در هنگام حمل و نقل هدر می‌رود.

نقی اسدی از تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی و باغی در گلستان خبر می‌دهد و می‌گوید: این حجم از تولید، استان را به یکی از ارکان کشاورزی کشور تبدیل کرده است همچنین ۳۷۸ صنایع تبدیلی در بخش‌های زراعی و باغی در استان گلستان فعال است و در این صنایع بیش از ۱۳ هزار و ۸۷۴ نفر مشغول به کار هستند و از سوی دیگر شهرستان‌های علی آبادکتول، گرگان و رامیان برای استقرار صنایع بخش کشاورزی اولویت بالایی دارند.

۳۷۸ صنایع تبدیلی در بخش‌های زراعی و باغی در استان گلستان فعال است

وی با بیان این نکته که در حال حاضر واحدهای صنعتی تبدیلی استان گلستان با ظرفیت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد فعالیت دارند، ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مشکل این واحدها نبود سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه است همچنین تسهیلات ارزان قیمت، نوسازی، بازسازی و خرید ماده خام در فرایند فرآوری و همچنین ارائه مشوق‌های لازم در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی راهکاری برای جبران عقب افتادگی صنعت استان است.

به گفته مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گلستان، بیشترین کمبود صنایع تبدیلی در حوزه بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی، درجه بندی، کشتارگاه صنعتی دام، کنسانتره میوه‌جات، اسانس و افزودنی‌های طبیعی غذایی و همچنین تولید انواع فرآورده‌های گوشتی از ماهی و سایر آبزیان است.

«خام فروشی» چوب حراج به دسترنج کشاورزان گلستانی | صنایع تبدیلی ایجاد شود

ضرورت مکانیزاسیون صنعت کشاورزی
به باور متخصصان، گسترش صنایع تبدیلی منجر به بهره‌گیری از تولیدات کشاورزی، افزایش درآمد، توسعه درون‌زای مناطق روستایی، کاهش مهاجرت روستائیان و در نهایت تولیدات ارزان قیمت تر می‌شود. در همین راستا معاون اقتصادی استاندار گلستان مکانیزه کردن صنعت کشاورزی را یک ضرورت می‌داند و معتقد است: برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد صنایع تبدیلی ضروری است.

محمد دهنوی در گفتگو با خبرنگار بازار از خام فروشی محصولات کشاورزی گلستان به عنوان بزرگترین معضل یاد می‌کند و می‌گوید: این اتفاق به واسطه نبود زنجیره کامل صنایع تبدیلی در گلستان رخ می‌دهد در تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌های رقابتی، موضوع صنایع تبدیلی یکی از اصول بسیار مهم محسوب می‌شود. بنابراین در استان با کمی خلاقیت و توجه به موضوع صنایع تبدیلی می‌توان بسیاری از تولیدات گلستان را به بازار جهانی عرضه کرد

خام فروشی محصولات کشاورزی گلستان مهمترین معضل است

وی با اشاره به اینکه وجود زمینه ارتباط با کشورهای سی آی اس ضرورت توجه به صنایع تبدیلی در استان را دو چندان می‌کند، می‌افزاید: خام فروشی به سادگی ارزش افزوده تولید محصولات را از جیب کشاورزان و تولیدکنندگان خارج می‌کند نگاه مدیریت اقتصادی در استان حمایت از اینگونه طرح‌های مثبت و سودآور است که می‌تواند اشتغال پایدار را به همراه داشته باشد همچنین بخش کشاورزی، پیشرو توسعه استان بوده و اقتصاد مردم بر آن بنا شده، به همین خاطر گذر از کشاورزی سنتی به مکانیزه و ایجاد زنجیره کامل صنایع تبدیلی یک ضرورت به شمار می‌رود.

با توجه به تحولی که کشاورزی صنعتی در اقتصاد گلستان می‌تواند ایجاد کند به نظر می‌رسد که مسئولان باید برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در استان تصمیمی جدی و نگاهی مصمم داشته باشند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مانع هدر رفت تولیدات کشاورزی و تبدیل آن به ضایعات و خام فروشی باشیم.

کد خبر: ۱۴۴٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha