۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
گوجه گران شد| اعتصاب رانندگان قیمت گوجه فرنگی را صعودی کرد!
بازار گزارش می دهد؛

گوجه گران شد| اعتصاب رانندگان قیمت گوجه فرنگی را صعودی کرد!

در حالی که به گفته گلشن آبادی رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران کمبود گوجه فرنگی در بازار نداریم، شنیده ها حاکی است گرانی این محصول به بحث ترابری و اعتصاب رانندگان در اعتراض به نرخ کرایه ها مرتبط است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که سالانه بیش از یک میلیارد تن انواع سبزیجات در سراسر جهان تولید می شود گوجه فرنگی بیشترین حجم تولید را در بین دیگر سبزیجات دارد. به طوری که بر اساس آمارهای منتشر شده سالانه حدود ۱۹۰ میلیون تن گوجه فرنگی در سراسر دنیا تولید می گردد.

آمار فائو نشان می دهد: کشور ایران نیز در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوجه تولید کرده است.

هر عرضه کننده ای با ارائه فاکتور قانونی که قابل پیگیری باشد محصول گوجه فرنگی را با لحاظ کردن سود مصوب ۳۵ درصد در سطح خرده فروشی عرضه می کند

در بخش عمده فروشی معیار قیمت گذاری عرضه و تقاضا است| کمبود گوجه در بازار نداریم
با این وجود از روز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه جاری میادین تره بار شاهد جهش ناگهانی قیمت گوجه فرنگی بود. به طوری که اسدالله کارگر گلشن آبادی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به خبرنگار بازار می گوید: در حال حاضر هر عرضه کننده ای با ارائه فاکتور قانونی که قابل پیگیری باشد می تواند محصول گوجه فرنگی را با لحاظ کردن سود مصوب که همان ۳۵ درصد است در سطح خرده فروشی عرضه کند.

کارگر گلشن آبادی خاطر نشان می کند: ما غالبا در بحث عمده فروشی اعمال نظر و نقشی نداریم و ارائه این محصول از سوی عمده فروشان مبنای خاصی ندارد و به گفته آنها تنها معیارشان عرضه و تقاضا است. به این ترتیب بر اساس فاکتورهای اعتبار دار به ما محصول را با نرخ های مورد نظر خود ارائه می دهند که این فاکتورها برای ما قابل احترام و قابل قبول است.

او با بیان اینکه در ارائه فاکتور متاسفانه تا ۴۰ درصد قصور می شود و فاکتوری ارائه نمی شود می افزاید: با این وجود تمامی فاکتورهایی که ارائه می شود معتبر و قابل پیگیری است و در سطح خرده فروشی نیز از سوی ناظران اتحادیه بر توزیع کالا با سود مصوب نظارت می شود و در صورت قصور حتی تا پلمپ شدن مغازه هم پیش می رویم.

کارگر گلشن آبادی همچنین تاکید می کند: در حال حاضر در بازار در سطح خرده فروشی هیچگونه کمبودی وجود ندارد.

او تصریح می کند: در واقع در حال حاضر که اولین روزهای ماه رمضان است هیچ کمبودی در بازار نداریم و مانند سالهای قبل در این ایام بازار تا حدودی برای مغازه داران راکد می شود و به طور خاص در حوزه سبزیجات رکودی نسبی حاکم می شود اما پس از چند روز به سرعت مجددا بازار پویا می شود.

شنیده ها حاکی است گرانی گوجه فرنگی به کند شدن روند حمل بار ناشی از اعتراض رانندگان به نرخ کرایه ها برمی گردد

گرانی گوجه ناشی از صادرات یا سرمازدگی نیست| در اعتراض به نرخ کرایه های حمل، ترابری کُند شده است
به گزارش بازار، در حالی در برخی مناطق شهر تهران گوجه تا نرخ ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می شود که در ایام عید نوروز که به نوعی اوج تقاضای بازار نیز بود محصول گوجه فرنگی با نرخ ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان در سطح خرده فروشی به دست مصرف کندگان می رسید.

حال جهش ناگهانی قیمت ها آن هم در حالی که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی تهران هیچ کمبودی در بازار نداریم و این گرانی ها نه ناشی از صادرات این محصول است و نه به دلیل وقوع سرمازدگی ها است، مساله ای است که تا چند روز آینده به کلیه شبکه های توزیع خرده فروشی در سطح شهرها نیز تسرّی پیدا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، گرانی گوجه فرنگی در حالی خبرساز شده است که شنیده ها حاکی است این گرانی ها به مساله ترابری بر می گردد. به طوری که گفته می شود با اعتصاب رانندگان در اعتراض نسبت به نرخ کرایه ها، روند ترابری کُند شده و لذا افزایش قیمتها طی دو روز گذشته را رقم زده است.

کد خبر: ۱۴۳٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha