۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
کاهش  ۵۱ درصدی عرضه اولیه ها در جهان از لحاظ ارزش
در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲

کاهش ۵۱ درصدی عرضه اولیه ها در جهان از لحاظ ارزش

تعداد عرضه های اولیه عمومی (IPO) در سراسر جهان در سه ماهه اول پس از رسیدن به بالاترین رقم در سال ۲۰۲۱ با ۲۴۳۶ عرضه اولیه با افت ۳۷ درصدی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی مواجه شده است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: طبق داده‌های موسسه مشاوره ارنست اند یانگ، تعداد عرضه های اولیه عمومی (IPO) در سراسر جهان در سه ماهه اول پس از رسیدن به بالاترین رقم در سال ۲۰۲۱ با ۲۴۳۶ عرضه اولیه با افت ۳۷ درصدی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی مواجه شده است.

عرضه اولیه سهام IPO (initial public offering) به روند ارائه بخشی از سهام یک شرکت خصوصی به مردم گفته می‌شود. برای انجام اینکار معمولا کمپانی کارگزاران و صرافی‌هایی را برای انتقال سهم خصوصی به سهم عمومی انتخاب می‌کنند. این مواقع یکی از بهترین زمان‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و کمپانی‌ها است. از طریق این فرآیند، یک شرکت خصوصی با مالکیت خصوصی به یک شرکت عمومی تبدیل می شود. از عرضه اولیه سهام می توان برای جمع آوری سرمایه جدید سهام برای شرکت ها، کسب درآمد از سرمایه گذاران سهامداران خصوصی مانند موسسین شرکت یا سرمایه‌گذاران سهام خصوصی استفاده کرد.

از ژانویه تا مارس سال جاری میلادی، جهان در بازار های سهام بزرگ شاهد ۳۲۱ عرضه اولیه عمومی بود که ۵۴.۴ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که در مدت مشابه ۵۱ درصد کاهش داشت

تعداد عرضه های اولیه عمومی در جهان ۳۷ درصد کاهش یافت

طبق داده‌های موسسه مشاوره ارنست اند یانگ، از ژانویه تا مارس سال جاری میلادی، جهان در بازار های سهام بزرگ شاهد ۳۲۱ عرضه اولیه عمومی بود که ۵۴.۴ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرد که در مدت مشابه ۵۱ درصد کاهش داشت .

این شرکت توضیح داد که این برگشت ناگهانی به دلیل گروهی از مشکلات است که شامل تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، نوسانات بازار سهام، نگرانی‌های فزاینده در مورد قیمت‌های بالای کالاها و انرژی، تأثیر تورم و افزایش احتمالی نرخ بهره و همچنین خطرات ناشی همه گیری "کووید-۱۹" است که همچنان مانع از بهبود کامل اقتصاد جهانی می شود.

تعداد عرضه اولیه سهام در چین در سه ماهه اول سال به میزان قابل توجهی ۲۸ درصد کاهش یافت، اگرچه فعالیت آی پی او IPO در هنگ کنگ نسبت به سرزمین اصلی چین کندتر بود.

همچنین در طول سه ماهه اول سال میلادی ، هنگ کنگ تنها شاهد ۱۲ عرضه اولیه اولیه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۰ درصد کاهش داشت.

موسسه مشاوره ارنست اند یانگ در این باره اعلام کرد: «هنگ کنگ به دلیل نوسانات اخیر بازار، شیوع شدید موارد Omicron و افت نسبتاً بزرگتر شاخص های بازار سهام محلی، به طور قابل توجهی فعالیت آی پی او کندتری داشته است.

در طول سه ماهه اول سال میلادی ، هنگ کنگ تنها شاهد ۱۲ عرضه اولیه اولیه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۰ درصد کاهش داشت

به گزارش بازار اگر چه این موسسه هدفمند بر کاهش عرضه اولیه در کشورهای شرقی را هدف قرار داده اما عرضه اولیه در بازار نزدک نیز کاهش قابل توجهی داشته به نحوی که تعداد عرضه اولیه های ۲۰۲۱ با ۷۳ شرکت در سه ماه اول سال به ۲۳ شرکت در سه ماهه اول سال میلادی کاهش یافته است.

طبق تعریف ای پی او ها معمولا برای توسعه کسب و کارها عرضه عمومی می شوند و باید تحت قوانین سخت و در چارچوب استانداردهای بازار سهام گام های خود را بردارند اما به نظر می رسد که رشد قابل تامل عرضه اولیه ها در سال ۲۰۲۱ بیشتر برای تامین سرمایه خود و با اهداف بقا در سال ۲۰۲۱ در مقابل بازارهای رقیب بوده ااند و لذا می توان یکی از عوامل کاهش عرضه اولیه را پیش بینی مثبت و رو به بهود وضعیت اقتصادی جهان و گذر از بحران کرونا در جهان ارزیابی کرد.

تعداد عرضه های اولیه عمومی در بورس های سراسر جهان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲

کاهش  ۵۱ درصدی عرضه اولیه ها در جهان از لحاظ ارزش

رقیب عرضه اولیه ها بازار ارز رمز است

به عبارت بهتر احتمالا یکی از دلایل کاهش عرضه اولیه کاهش انگیزه شرکت ها در شریک شدن آنها در عرضه عمومی می تواند باشد. هر چند که در مقابل نباید علاوه بر نقش جنگ اوکراین و همه گیری سویه اومیکرون در چین و هنگ کنگ به نقش رقیب قوی و قدر قدرت آی پی او ها (عرضه اولیه سهام) یعنی آی سی اوها و بازار ارز رمزها را نادیده گرفت زیرا آی سی اوها در روند حاکم بر اقتصاد جهانی از جذابیت بیشتری برخوردارند و بیشتر مربوط به استارتاپ‌ها است که قصد جذب سرمایه برای اجرای طرح خود را دارند.

طبق تعریف ICO مخفف عبارت Initial Coin Offering و به معنای عرضه اولیه سکه است. در طول یک کمپین ICO، می‌توانید یک توکن رمزنگاری‌شده را به هرکسی که قصد پشتیبانی و سرمایه‌گذاری در بیزینس شما دارد، ارائه دهید.

یک نظرسنجی جدید توسط صرافی ارزهای دیجیتال آمریکایی جیمنی نشان داد که تقریباً نیمی از دارندگان ارزهای دیجیتال در ایالات متحده، آمریکای لاتین و آسیا اقیانوسیه برای اولین بار این دارایی های دیجیتال را در سال ۲۰۲۱ خریداری کردند که نشان می دهد تا چه اندازه بازار رقیب سهام مورد اقبال در ماه های اخیر از سوی مردم جهان بوده است.

جیمنی تحت عنوان «وضعیت جهانی کریپتو در سال ۲۰۲۱» به آخرین وضعیت توزیع جغرافیایی، سنی و جنسیت رمز ارزها در سراسر جهان پرداخته و معتقد است نزدیک به نصف جامعه آماری مصاحبه شونده در سه کشور هند، بریل و هنگ کنگ در سال گذشته میلادی برای نخستین بار، اقدام به خرید رمز ارزها کرده اند که آماری قابل تامل و توجیه گر برای کاهش عرضه های اولیه در کشورهای شرق و ثبات تعداد عرضه های اولیه در هند است.

عرضه های اولیه هند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ با سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ یکسان و تعداد آنها ۲۳ شرکت بوده است. در مقابل ۵۴ درصد دارندگان ارز رمز در هند برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ اقدام به خرید کرده اند.

همچنین در بررسی مناطق، ۴۵ درصد از ساکنان منطقه آمریکای لاتین و ۴۶ درصد از مردم آسیا – اقیانویسیه، به ترتیب، در سال ۲۰۲۱ اقدام به خرید رمزارزها نموده اند. در دو منطقه آمریکای شمالی و اروپا نیز به ترتیب، ۴۴ و ۴۰ درصد از خریداران در همین سال وارد بازار کریپتو شده اند. که باز هم نشان از دلیل چرایی کاهش عرضه اولیه شرکت های موجود و توجه به استارتاپ ها است.

کد خبر: ۱۴۳٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha