۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کاهش نیاز به واردات اقلام علوفه ای با دانش بنیان شدن بخش دام و طیور محقق می شود
رئیس کارخانجات خوراک صنعتی دام و طیور در گفتگو با بازار

کاهش نیاز به واردات اقلام علوفه ای با دانش بنیان شدن بخش دام و طیور محقق می شود

کیهانی، رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان با اشاره به شعار سال میگوید: دانش بنیان شدن بخش خوراک دام و طیور موجب افزایش تولید و همچنین مصرف غذای کمتر در سطح مزارع پرورشی میشود.

بازار؛ گروه کشاورزی: به گفته کارشناسان عملیاتی شدن شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر دانش بنیان شدن در صنایع مختلف به خصوص صنعت کشاورزی می تواند تحولات عظیمی را موجب شود و لذا بخش دولتی بایستی زیرساختهای لازم برای این امر را مهیا سازد. یکی از بخش های کشاورزی که پیش از این نیز تا حدود زیادی مبتنی بر بهره گیری از دانش روز بوده تولیدکنندگان خوراک آماده دام و طیور است که می توان گفت بیش از دیگر بخشهای این صنعت از دانش شرکتهای دانش بنیان بهره برده است.

با تکنولوژی بالا و پتانسیل خوبی که در سطح واحدهای تولید خوراک دام کشور داریم منویات مقام رهبری را می توانیم در قالب تولید خوراک آماده دام، طیور و آبزیان عملیاتی کنیم

دانش بنیان شدن بخش خوراک دام و طیور صرفه های اقتصادی برای کشور به همراه دارد

دکتر حسین کیهانی رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: در حقیقت بحث شعار امسال در بحث تولید دانش بنیان به نوعی به خوراک آماده صنعتی برمی‌ گردد؛ یعنی با تکنولوژی بالا و پتانسیل خوبی که در سطح واحدهای تولید خوراک دام کشور داریم منویات مقام رهبری را می توانیم در قالب تولید خوراک آماده دام، طیور و آبزیان عملیاتی کنیم.

کیهانی می افزاید: در واقع با توجه به صرفه جویی که می‌ توانیم در این بخش با تکنولوژی که فراهم است انجام بدهیم هم می توان تولید علمی و دانش بنیانی داشته باشیم و هم از نظر اقتصادی صرفه اقتصادی خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

او می افزاید: به عبارت ساده تر می توانیم از این پتانسیل به شرط اینکه اراده‌ای در رده تصمیم‌ گیری‌های دولت باشد استفاده کنیم و ما نیز به عنوان تولید کنندگان خوراک آماده صنعتی اعلام آمادگی می کنیم که با ورود دانش بنیان به این بخش از این ظرفیت بیشترین استفاده را خواهیم برد.

کارخانجات خوراک دام در اولویت تصمیم گیری های دولت قرار نگرفته است و بین مصرف خوراک خام و خوراک آماده صنعتی دولت بیشتر خوراک خام را ترویج می کند

در صورت حذف ارز ترجیحی کارخانجات خوراک آماده صنعتی عملکرد مطلوبی در بازار خواهند داشت
کیهانی در پاسخ به این سوال که برای دانش بنیان شدن بخش خوراک آماده صنعتی چه زیرساخت هایی مورد نیاز است می گوید: تمام عوامل تولید در کارخانجات خوراک دام فراهم است یعنی کلیه ماشین‌آلات و تکنولوژی روز موجود است و تنها باید ارکان تولید و عوامل تولید را در اختیار ما بگذارند.

او ادامه می دهد: به عبارت بهتر اصلی ترین عامل تولید در این حوزه نهاده های دامی است که اگر ارز ترجیحی حذف شد و بازار عرضه و تقاضا شود مشکلی نیست و می توانیم در بازار عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

کیهانی با اشاره به ارز ترجیحی و بحث سهمیه هایی که وجود دارد، می گوید: متاسفانه کارخانجات خوراک دام در اولویت تصمیم گیری های دولت قرار نگرفته است و حتی در گفتگویی که با شخص وزیر داشتیم اذعان می داشتند که از این پتانسیل می توان به خوبی بهره برداری کرد اما به نوعی در اینجا این صنعت دچار آسیبی شده که بین مصرف خوراک خام و خوراک آماده صنعتی دولت بیشتر خوراک خام را ترویج می کند.

او می افزاید: به همین دلیل شاهد هستیم که بخش عمده ای از خوراک طیور به سمت خام خوری می رود و مستقیما به مرغدار تحویل داده می شود.

کیهانی می گوید: البته در بخش دامی تا حدودی موثر تر بوده و در اینجا دولت این فضا را در اختیار گذاشته که حداقل برای دامداری های سنتی و عشایری خوراک آماده تهیه شود اما در بخش طیور به صورت کلان متاسفانه هیچگونه اراده ای جهت استفاده از پتانسیل و ظرفیت نیست. با این وجود ما آماده هستیم با توجه به شعار سال از این پتانسیل استفاده کنیم و منافع آن به کلیه بخش تسرّی پیدا کند.

دانش بنیان شدن بخش خوراک دام و طیور از یکطرف موجب افزایش تولید در سطح مزارع پرورشی خواهد شد و از سوی دیگر غذای کمتری در این میان مصرف می شود

دانش بنیان شدن خوراک دام و طیور موجب افزایش تولید در سطح مزارع پرورشی می شود
رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان همچنین در پاسخ به این سوال که اصلی ترین نتایج و ثمرات حاصل از ورود دانش بنیان به بخش خوراک آماده دام و طیور چیست می گوید: بیشترین تاثیر این اتفاق در ضریب تبدیل غذایی است؛ یعنی اگر بر فرض در بحث خوراک طیور از خوراک آماده صنعتی استفاده کنیم به ازای تولید هر کیلوگرم مرغ زنده می توانیم ۴۰۰ گرم کمتر غذا به طیور بدهیم و محصول بیشتری بگیریم.

او ادامه می دهد: یعنی دانش بنیان شدن بخش خوراک دام و طیور از یکطرف موجب افزایش تولید در سطح مزارع پرورشی خواهد شد و از سوی دیگر غذای کمتری در این میان مصرف می شود. این در حالی است که همانطور که می دانید ۹۰درصد اقلام علوفه ای وارداتی است و لذا در این شرایط می‌توانیم در بحث واردات نیز صرفه ای داشته باشیم.

کد خبر: ۱۴۳٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha