۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
قیمت فولاد تا انتهای امسال حداقل ۸ درصد افزایش می یابد
بازار گزارش می دهد؛

قیمت فولاد تا انتهای امسال حداقل ۸ درصد افزایش می یابد

قیمت فولاد در ماه های اخیر با سرعت زیادی رشد کرده است ولی به نظر می رسد این روند متوقف نشود. در ماه های آتی متوسط قیمت هر تن فولاد در بازار جهانی بالغ بر ۸ درصد رشد خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش قیمت مواد اولیه باعث شد تا قیمت فولاد در بازار جهانی رشد کند. طبق گزارش منتشر شده توسط بیزینس استاندارد کشور هند قیمت فولاد به بالاترین سطح طی سه ماه اخیر رسیده است و پیش بینی می شود این روند افزایشی قیمت تا انتهای امسال ادامه داشته باشد.

یک دلیل مهم افزایش قیمت فولاد را می توان افزایش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی دانست. قیمت سنگ آهن از ابتدای همه گیری کرونا رشد کرد ولی گزارشها نشان می دهد سرعت افزایش قیمت در ماه های اخیر بیش از قبل بود.

این رسانه نوشت: «رشد قیمت فولاد تنها ریشه در افزایش قیمت مواد اولیه دارد. رشد تقاضا هم در تشدید این بحران تاثیرگذار است ولی نمی توان با قطعیت در مورد آن صحبت کرد. بررسی آمارهای مربوط به حجم تولید نشان می دهد بسیاری از شرکتهای بزرگ تولید کننده فولاد، میزان تولیدشان را افزایش داده اند. به عنوان مثال تاتا استیل در سال تولیدی گذشته بالاترین میزان تولید در تاریه فعالیتش را ثبت کرده است. در این سال تولید فولاد تا تا استیل ۱۳ درصد نسبت به سال قبل بیشتر بود و بالغ بر ۱۹ میلیون تن فولاد وارد بازار مصرف کرد.رشد قیمت فولاد سبب شد تا در فصل آخر سال قبل میزان درآمد این شرکت با افزایش ۱۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شود.»

هند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در دنیا است و حجم زیادی از فولاد تولیدی در این کشور به کارخانه های خودروسازی در کشورهای اروپایی صادر می شود. یکی دیگر از فولادسازان بزرگ کشور چین است که سیاستهایش در زمینه فولاد مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

این کشور دو سال قبل طرح کاهش تولید فولاد برای مقابله با اثرات منفی زیست محیطی این صنعت را مطرح کرد. طرحی که در ابتدا شوک بزرگی به بازار وارد کرد و این سوال را ایجاد کرد که آیا کاهش تولید در چین باعث کسری در عرضه فولاد در مقایسه با تقاضا نخواهد شد؟ پاسخ بازارهای کالایی به این خبر افزایش قیمت بود.

افزایشی که ریشه در نگرانی در مورد تاثیر این بحران داشت. سپس کشورهای بزرگ تولید کننده خبر از افزایش سرمایه گذاری در بازار فولاد و تلاش برای تامین نیاز بازار دادند. سیاستی که شاید در نگاه اول اثر روانی ایجاد شده در بازار فولاد را برطرف کرد ولی در عمل نمی توانست بازار را آرام کند زیرا سهم تولید فولاد چین در بازار به اندازه ای است که جایگزین شدن آن به این زودی ها امکان پذیر نیست.

شاید بتوان شوک اولیه وارد شده به بازار فولاد را در همان دوران دید. اما شروع کرونا، بسته شدن مرزهای بسیاری از کشورها و در نهایت تعطیلی شمار زیادی از کارخانه های صنعتی سبب شد تا قیمتها باز هم با سرعت بیشتری رشد کند.

حال رسانه های چینی در مورد به تاخیر افتادن سیاست کاهش تولید فولاد صحبت می کنند. طرحی که قرار بود از سال ۲۰۲۲ اجرا شود حال پنج سال به تاخیر افتاد. این مساله سبب شد تا فشار وارد شده به بازار از جانب کمبود عرضه چین از بین برود ولی بحران روسیه و اوکراین، افزایش قیمت سنگ آهن، رشد قیمت انرژی و نگرانی از احتمال تشدید تنش های اقتصادی به دلیل تبعات منفی ناشی از تحریم های اقتصادی روسیه همه به روند افزایش قیمتها در بازار فولاد دامن زده است.

پیش بینی ها نشان می دهد تا انتهای سال جاری قیمت فولاد در بازار جهانی بالغ بر ۸ درصد رشد خواهد کرد و این روند افزایشی می تواند صنایع پایین دستی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر: ۱۴۳٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha