۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
افزایش ۴۰درصدی هزینه سفره‌های افطاری| قیمت خرما از برنج سبقت گرفت
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

افزایش ۴۰درصدی هزینه سفره‌های افطاری| قیمت خرما از برنج سبقت گرفت

مشهد- موج گرانی به‌طور محسوس دامنه آن تا سال جدید هم کشیده شده و هزینه‌های سفره‌های سحری و افطاری را در سال جدید افزون بر ۴۰ درصد افزایش داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تورم و گرانی که از سال گذشته گریبان بسیاری از اقشار طبقه‌های متوسط و به‌ویژه کارگری را گرفته است حالا در ماه ضیافت الهی بیش از همیشه در سفره‌های افطاری خودنمایی می‌کند.

هنوز کارگران نخستین حقوق و دستمزد خود را با افزایش ۵۷ درصدی در سال جدید تجربه نکرده‌اند که باید برای خرید مایحتاج عمومی و مواد خوراکی افزون بر ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته هزینه بیشتری پرداخت کنند؛ موضوعی که پیش‌از این بسیاری از فعالان کارگری به آن اشاره داشتند که حلاوت دستمزدها خیلی دوام نخواهد داشت و در همهمه تورم گم خواهد شد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ۱۲ ماهه کشور ۲/ ۴۰ درصد است که این شاخص برای خراسان رضوی ۷/ ۳۹ درصد اعلام شده است.

همچنین طبق این گزارش، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام خوراکی و آشامیدنی اسفند در کشور ۷/ ۴۰ و در خراسان رضوی ۲/ ۳۶ درصد بوده است که این یعنی باید برای تهیه یک سبد کالای یکسان، امسال ۲/ ۳۶ درصد پول بیشتری نسبت به سال قبل پرداخت کنید.

تاثیر ناچیز کالاهای تنظیم بازار
حسین سلامتی یکی از شهروندان مشهدی بابیان اینکه دولتی‌ها قبل از عید تبلیغات زیادی برای تأمین کالاهای اساسی باقیمت‌های تعادلی داشتند اظهار کرد: این در حالی است که گوشت و مرغ منجمد تنها در چند روز نخست ایام عید توزیع شد و از روز پنجم فروردین هر وقت به محل عرضه این مواد غذایی در سه‌راه ادبیات مشهد مراجعه می‌کردیم جواب منفی به ما داده می‌شد.

این شهروند بابیان اینکه مسئولان مدعی توزیع گوشت گرم گوساله در این ایام باقیمت ۱۳۸ هزار تومان برای رفاه حال شهروندان بودند ادامه داد: این در حالی است که گوشت گرم فقط ساعت ۵ بعدازظهر و آن هم در چند روز ابتدایی عید به محل توزیع می‌رسید و در مدت یک ساعت تمام می‌شد.

افزایش ۴۰درصدی هزینه سفره‌های افطاری| قیمت خرما از برنج سبقت گرفت

وی بابیان اینکه توزیع گوشت گرم و گوشت منجمد باقیمت تعادلی در حدی نبود که نیاز شهروندان را برآورده کند و به نظر من بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت اظهار کرد: البته توزیع مرغ منجمد وضعیت بهتری داشت و در نخستین هفته ایام تعطیلات در همه ساعات توزیع می‌شد.

گوشت گران است
سارا صالحی یکی دیگر از شهروندان مشهدی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: قبل از عید قیمت هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی آن‌هم ران بدون چربی حدود ۱۶۵ تا ۱۷۵ بود اما حالا به کیلویی ۲۳۰ هزار تومان رسیده است لذا این افزایش حقوق کارمندی حتی چاله خرید گوشت قرمز را هم پر نمی‌کند.

این شهروند بابیان اینکه یک کیلو تخم‌مرغ تا ماه گذشته ۲۱ تا ۲۴ هزار تومان قیمت داشت اذعان کرد: تخم‌مرغ نیز در حال حاضر به کیلویی ۳۱ هزار تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه عدس از کیلویی ۱۳ هزار تومان در ابتدای سال گذشته در حال حاضر به کیلویی ۴۷ هزار تومان رسیده است به ما گفت: معنی تنظیم بازار و نظارت را واقعاً متوجه نمی‌شویم!

سفره افطاری ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد
در همین راستا محبوبه عزتی یکی از بانوان خانه‌دار مشهدی با یک حساب‌وکتاب سرانگشتی به ما می‌گوید: هر سفره افطار به‌طورمعمول و بدون تشریفات حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای یک خانواده چهار نفره هزینه دارد.

این بانوی مشهدی عنوان می‌کند: برای سفره افطار سه عدد نان سنگک ساده حداقل ۶ هزار تومان؛ یک بسته معمولی سبزی حدود ۱۲ هزار تومان، یک قالب پنیر ۲۳ هزار تومان و اگر دو کیلو شله هم به قیمت ۹۰ هزار تومان به آن اضافه کنید تا اینجا ۱۳۱ هزار تومان آب می‌خورد.

وی می‌گوید: تازه اگر شما بخواهید یک بسته خرما ۷۰۰ گرمی را هم به قیمت ۶۰ هزار تومان و یا یک کیلو زولبیا و بامیه را به قیمت ۸۰ هزار تومان به سفره اضافه کنید این سفره خیلی بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

پای ثابت سفره افطاری در سبد گرانی
خرما و زولبیا بامیه نیز که همواره از آن باید به‌عنوان پای ثابت سفره‌های افطاری یادکرد امسال دست بسیاری از مردم و روزه‌داران را از رسیدن به خود کوتاه کرده است.

افزایش ۴۰درصدی هزینه سفره‌های افطاری| قیمت خرما از برنج سبقت گرفت

در حال حاضر رسیدن قیمت خرما به ازای هر کیلو ۸۰ تا ۱۲۵ هزار تومان برحسب مرغوبیت بسیاری از خریداران را متحیر کرده است.بسیاری از مردم که تا دیروز از رسیدن قیمت برنج ایرانی درجه یک به قیمت هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان اعتراض داشتند حالا خرید یک کیلو خرما به قیمت های ۸۰ تا ۱۲۵ هزار تومان برایشان بسیار گران تمام شده است.

طولبیا و بامیه نیز به‌عنوان پای ثابت این سفره با رقابت با خرما به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده و لذا این شیرینی ماه رمضان نیز در حال حذف شدن از سبد خرید بسیاری از خانواده‌هاست.

به گزارش خبرنگار بازار اگرچه سرپرست مدیریت تعاون روستایی خراسان رضوی از عرضه مستقیم خرما ویژه ماه رمضان در مشهد ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان‌تر از بازار خبر داده است اما بنا بر اظهارات بسیاری از خریداران قیمت‌های عرضه‌شده به رقم ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان توسط این سازمان آن‌هم برای خرید بسته‌های کمتر از یک کیلو برای میهمانی رمضان گران تمام می‌شود.

گرانی فراورده‌های لبنی
لبنیات به‌عنوان یکی از مواد غذایی پرمصرف و شاید تا دیروز ارزان هم یکی دیگر از موارد مورد اعتراض بسیاری از شهروندان روزه دار است.بنا بر اظهارات بسیاری از شهروندان قیمت یک کیلو شیر ۸۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان در بازار رسیده است و لذا پخت بسیاری از غذاها مانند شیر برنج و یا فرنی که استفاده از شکر کیلویی ۱۸ هزار تومان را نیز می‌طلبد حالا در زمره غذاهای گران قرار دارد.

در حال حاضر ماست نیز به قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان و ماست‌های تولیدی کارخانه‌ها بنا بر میزان چربی به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده است و لذا سفره بسیاری از شهروندان را از همین غذای ساده و ارزان محروم نگاه داشته است.

افزایش ۷۰ درصدی لبنیات
رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد در گفت‌وگو با بازار با اشاره به این موضوع که در گرانی موجود کسبه نقش نداشته و ریشه این گرانی‌ها را باید در گرانی مواد اولیه و موردنیاز برای تولید دنبال کرد بیان می‌کند: قیمت شیر و لبنیات و یا سایر کالاهای دیگر به‌صورت زنجیره‌وار به ارز دولتی بازمی‌گردد.

سید حسنعلی شرف زاده در پاسخ به این سؤال که قیمت مواد غذایی و لبنیات نسبت به سال گذشته تاکنون چند درصد افزایش داشته است اظهار کرد: قیمت شیر خام نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است و لذا به‌تبع آن فراورده‌های دیگر مانند ماست و یا پنیر نیز گران شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای امسال نیز افزایش قیمت را می‌توان متصور بود یا خیر نیز پاسخ می‌دهد: به‌طور حتم با حذف ارز ترجیحی و یا دولتی قیمت بسیاری از مواد اولیه افزایش می‌یابد و این موضوع بر روی قیمت نهایی کالا تأثیرگذار خواهد بود.

افزایش ۴۰درصدی هزینه سفره‌های افطاری| قیمت خرما از برنج سبقت گرفت

رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی مشهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را متعلق به سال گذشته دانسته و می افزاید: افزایش قیمت‌ها هنوز در سال جدید به صورت جدی خودنمایی نکرده است.

تنظیم بازار نیازمند بازنگری است
تنظیم بازار واژه‌ای است که سال‌ها دولتمردان آن را در دستور کار داشته و همواره بر طبل آن می‌گویند و این در حالی است که هنوز توفیق چندانی در این رابطه ایجاد نشده است.

تنظیم قیمت‌های دستوری یکی از اهرم‌های پیشگیری از قیمت‌ها بوده که سابقه نشان داده است تولیدکنندگان به این دستورات تحکم‌آمیز توجهی نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار بازار در همین راستا استاندار خراسان رضوی در نشست کارگروه تنظیم بازار بابیان اینکه سازوکار و نحوه نظارت بر تأمین و توزیع کالا در بازار خراسان رضوی نیازمند بازنگری است اظهار کرد: : لازم است کارگروهی برای بهینه‌سازی سه‌نظام تأمین، توزیع و نظارت بر کالا ذیل کارگروه تنظیم بازار استان تشکیل شود و پیشنهادها متولیان در هر بخش موردبررسی قرارگرفته تا در نشست کارگروه تنظیم بازار به تائید نهایی برسد.

یعقوب علی نظری در این رابطه گفت: ۱۰ قلم کالای اساسی که مصرف بیشتری بین مردم‌دارند، باید حتماً درج قیمت شوند، درصورتی‌که مردم به قیمت این کالاها اطمینان پیدا کنند، خود بهترین ناظران و بازرسان بازار خواهند بود، ازاین‌رو باید طرح کارشناسی برای درج قیمت بر روی کالاهای اساسی تهیه‌شده تا در نشست کارگروه تنظیم بازار استان به تصویب برسد.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: قیمت هیچ کالای اساسی در استان نباید از میانگین قیمتی آن در کشور بالاتر باشد و همت همه مسئولان باید بر این مهم متمرکز شود، اتحادیه‌ها باید قیمت همه کالاها و خدمات را مشخص و به واحدهای صنفی ابلاغ کنند.

نظری بابیان اینکه جریمه نقدی برای متخلفین در بازار، بازدارنده نیست، تأکید کرد: واحد صنفی متخلفین باید به مدت یک ماه مهر و موم شد و پس‌ازاین مدت درصورتی‌که متنبه شده و متعهد به عدم تکرار تخلف خود شود، دوباره فعالیت خود را آغاز کند.

وی اظهار داشت: در احقاق حقوق مردم و جلوگیری از اجحاف در حق آنان مصمم هستیم لذا هر صنفی که رعایت و ضوابط این کشور را رعایت نکرد و حقوق مردم را پایمال نمود، مستحق مهروموم است و حتی باید نشان متخلف بودن واحد بر سردر آن نصب شود.

وی ادامه داد: نظام‌مند شدن نظارت بر بازار مستلزم همکاری منسجم سه لایه مردم، بازرسین و نهادهای حاکمیتی است، باید نقش هر یک از این سه بخش مشخص شود، دراین‌بین اتحادیه‌ها نقش محوری دارند و باید مانند واحدهای تولیدی مسئولیت اجتماعی خود را به‌خوبی ایفا کنند، نباید فقط به دنبال حفظ منافع صنوف باشد بلکه باید حقوق مردم را نیز مدنظر قرار دهد.

کد خبر: ۱۴۳٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha