۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
صادرات ۳ میلیارد تومانی عصاره شیرین بیان در ۱۴۰۰ | ظرفیت اقتصادی گیاهان دارویی نیازمند بررسی جدی
بازار گزارش می دهد

صادرات ۳ میلیارد تومانی عصاره شیرین بیان در ۱۴۰۰ | ظرفیت اقتصادی گیاهان دارویی نیازمند بررسی جدی

بر اساس آمار منتشره از سوی سامانه کدال، شرکت تولید و صادرات ریشمک فقط در یک محصول خود یعنی عصاره شیرین بیان توانسته طی ۱۲ ماه ۳ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان کسب درآمد از طریق صادرات داشته باشد.

بازار؛ گروه بورس: شرکت تولید و صادرات ریشمک، بر اساس گزارش صورت مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ که در سامانه کدال منتشر کرده، توانسته ۳ میلیارد و ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروش داشته باشد که این رقم نسبت به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سال ۱۳۹۹ نشان دهنده کاهش جزئی ۴.۵ درصدی آمار فروش این شرکت طی یک سال است.

این شرکت که تولید کننده محصولات گیاهی است و عمده تولیدات آن به خارج از کشور صادر می شود طی سال گذشته توانسته در زمینه تولید پودر و عصاره شیرین بیان به ترتیب ۴۹ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم و ۸۷ هزار و ۶۵۰ کیلوگرم فعالیت داشته باشد که این رقم در سال گذشته در زمینه تولید پودر شیرین بیان ۸۵ هزار و ۳۷۵ کیلوگرم و در زمینه عصاره این محصول نیز ۵۱ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم بوده است.

درآمد ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی از فروش گیاهان دارویی از سوی شرکت تولید و صادرات ریشمک تنها مختص به فروش عصاره شیرین بیان است

صادرات ۳ میلیارد تومان عصاره شیرین بیان
بررسی آمار تولید پودر شیرین بیان در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این شرکت نشان می دهد که این محصول طی یک سال با افزایش تولید ۳۵ هزار و ۶۷۵ کیلوگرمی ۷۱.۷ درصد رشد تولید داشته است. همچنین در مورد عصاره این محصول نیز در مدت مشابه عنوان شده برای پودر شاهد کاهش ۳۵ هزار و ۷۵۰ کیلوگرمی تولید عصاره هستیم که نشان دهنده کاهش ۴۰.۷ درصدی تولید در این بخش بوده است.
در بخش فروش نیز طی ۱۲ ماه سال ۱۳۹۹ این شرکت توانسته ۵۰ هزار کیلوگرم عصاره به فروش برساند که این رقم با کاهش ۲ درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۴۹ هزار کیلوگرم رسیده است. همچنین طی دو سال اخیر هر چقدر پودر شیرین بیان تولید شده است نه تصمیمی برای صادرات آن گرفته و نه اقدامی برای فروش آن انجام شده است. بنابراین تمام درآمد حاصل از فروش صادراتی شرکت از طریق صادرات عصاره تامین شده است.

شایان ذکر است که درآمد ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی از فروش گیاهان دارویی از سوی شرکت تولید و صادرات ریشمک نه تنها به اهمیت اقتصاد مبتنی بر تولید و صادرات گیاهان دارویی تاکید دارد بلکه همین موضوع می تواند زمینه ساز برای گسترش هدفمند تولید سایر گیاهان دارویی و کسب درآمد از طریق آن ها باشد.

۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی کشور دارای خواص دارویی، ‌عطری، ‌ادویه ای و آرایشی- بهداشتی است و از این تعداد، هزار و ۷۲۸ گونه به عنوان گیاهان بومی ایران شناخته می شود

سرمایه های مغفول ایران
ایران به عنوان کشوری با تنوع بالای گیاهان به خصوص در زمینه گیاهان دارویی شناخته می شود و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته جهانی است. بر این اساس پژوهشگران تعداد گونه های گیاهی کشور را در حدود ۸ هزار گونه تخمین زده اند که این رقم حداقل دو برابر قاره اروپا است. همچنین از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی دارای خواص دارویی، ‌عطری، ‌ادویه ای و آرایشی- بهداشتی است.

همچنین این نکته حائز اهمیت است که هزار و ۷۲۸ گونه از این گیاهان نیز به عنوان گیاهان بومی ایران شناخته می شود و تنها در این منطقه از خاورمیانه می رویند و به عنوان ظرفیت انحصاری کشور محسوب می شوند.

گفتنی است بر اساس پیش بینی بانک جهانی در سال ۲۰۵۰ گردش مالی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به حدود ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

کد خبر: ۱۴۳٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha