۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مبل‌های «شاه نشین» بر بازار سلطنت می‌کنند| ناراحتی خریداران از نرخ مبلمان راحتی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

مبل‌های «شاه نشین» بر بازار سلطنت می‌کنند| ناراحتی خریداران از نرخ مبلمان راحتی

مشهد- در آستانه سال جدید بازار مبل‌فروشان برخلاف سال‌های گذشته از رونق مناسبی برخوردار بود اگرچه بسیاری از مردم از قیمت‌ها متحیر بودند و مبلمان های یک میلیارد تومانی به خریداران فخر می‌فروختند.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزون بر یک ۱۳۰۰ کارگاه مبل‌سازی و صنایع وابسته در مشهد مقدس در این رسته به‌طور رسمی فعالیت دارند و این در حالی است که به همین تعداد نیز باید تعداد کارگاه‌ها و واحد ای تولیدی غیررسمی به‌ویژه در حاشیه شهر مشهد را به آن اضافه کرد که در صنعت مبل به‌قول‌معروف دستی بر آتش دارند.

تولید مبل و صنایع چوبی مشهد که حالا یکی از اصلی‌ترین بلوار های شهرستان طرقبه شاندیز را به خود اختصاص داده و بازار«ویرانی» نیز هم چون بازار مبل «یافت‌آباد» تهران نام و آوازه‌ای برای خود دست و پیداکرده است و مبل‌هایی را به نمایش گذاشته که باقیمت خودروهای شاسی‌بلند صفر در بازار برابری می‌کند.

گشت‌وگذار در ویرانی
روستای ویرانی در شهرستان طرقبه شاندیز مشهد یکی از روستاهایی است که بیشترین صنایع مبل‌سازی و هم‌چنین صنایع چوبی در آن فعالیت دارند و حالا حاشیه این روستا به بورس فروش مبل تبدیل‌شده است.

گشت‌وگذاری در مبل‌فروشی‌های این راسته قیمت‌هایی را برای ما آشکار می‌کند که کمی باور آن برایمان سخت است و البته بسیاری از مردم خواهان ریشه این قیمت‌گذاری‌های غیرمتعارف هستند.مبل هایی با عنوان سلطنتی و یا شاه نشین که با رنگ های طلایی و زر نشان به قول فروشندگان مایه مباهات و فخر و جاه و جلال خانه ها هستند و قیمتی نمی توان بر روی آن گذاشت!

برای بسیاری از مردم که به این نمایشگاه ها می آیند جای سوال است که یکدست مبل استیل با میز نهارخوری چگونه یک میلیارد تومان نزخ گذاری شده است در حالی که قیمت یک خودرو شاسی بلند تولید داخل با این همه قطعات و امکانات و فناوری پشرفته اما باز هم به گرد پای این مبل ها نمی رسد!

مبل‌های «شاه نشین» بر بازار سلطنت می‌کنند| ناراحتی خریداران از نرخ مبلمان راحتی

ابراهیم ازغندی یکی از مشتریان و خریداران میز و صندلی نهارخوری در یکی از همین نمایشگاه های ویرانی با بیان اینکه این تولیدات برای پولدار هاست به ما می‌گوید: قیمت یکدست میز نهارخوری با مدل مشخص در این منطقه ۷ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است درحالی‌که همین میز و صندلی در مشهد ۶ میلیون تومان و در حاشیه شهر مشهد و دریکی از کارگاه‌های تولیدی در بلوار توس به قیمت ۵میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است!

وی به ما می‌گوید: جالب اینجاست با وجود اینکه همه تولید کنندگان و فروشندگان مدعی هستند کارشان از جنس راش است و رویه آن ها نیز یکی است اما هر یک از فروشنده‌ها ادعا می‌کنند که ما سخت در اشتباهیم و این کار باکار مغازه دیگر فرق می‌کند.

این شهروند مشهدی اظهار می کند: این موضوع موجب سرگردانی بسیاری خریداران شده و لذا در خصوص قیمت‌ها به شک می‌افتند. وی از مسئولان درخواست دارد تا نسبت به تناقضات در قیمت‌ها در این بازار واکنش نشان داده و تا تکلیف خریداران مشخص باشد.

نرخ‌گذاری با شاخص های شخصی
حسین عصمتی یکی از فروشندگان مبل در روستای ویرانی در پاسخ به این سوال که قیمت این مبل ها بر چه اساس تعیین شده است به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت مبل بسته به اینکه چه پارچه‌ و با چه میزان کار و یا چوبی در آن استفاده‌شده باشد فرق می‌کند.

از او درباره یکی از مبل‌های ۳۵۰ میلیون تومانی به نمایش گذاشته‌شده سؤال می‌کنم که آیا این نرخ‌گذاری زیر نظر اتحادیه است؟

این فروشنده در پاسخ به ما می‌گوید: بازار مبل به این شکل نیست که پس از تولید هر دست مبل نمونه آن را به اتحادیه ببریم و قیمت‌گذاری کنیم.

وی بابیان اینکه قیمت چوب روسی و هم‌چنین پارچه‌های خارجی و یراق‌آلات مورداستفاده در این صنعت بیش از ۵ تا ۱۰ برابر گران شده است اظهار می‌کند: ما مبل را گران نمی‌فروشیم بلکه به دلیل گرانی مواد اولیه و هزینه‌های کارگری این مبل گران تمام می‌شود و از آن‌طرف گران هم به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی بابیان اینکه مبل در زمره مواد غذایی نیست که بلافاصله پس از تولید به فروش برسد اظهار می‌کند: به همین دلیل باید خواب پول و سرمایه‌گذاری انجام‌شده در آن را نیز در نظر گرفت.

وی بیان می‌کند: یکدست مبل یک میلیارد تومانی شاید یک سال فروش آن زمان ببرد لذا باید سود منطقی بر روی آن لحاظ کرد.

استاندارد سازی نیاز داریم
حسین زارعی یکی از سازندگان و فروش میز و صندلی در جاده ویرانی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: برخی مواد اولیه مانند پارچه‌های خارجی،«ام .دی.اف» های روکش‌دار و یا یراق‌آلاتی که در این صنعت کاربرد دارد به دلیل تحریم وارد کشور نمی‌شود و لذا آن‌هایی نیز که تا پیش‌ازاین نسبت به واردات این کالاها اقدام کرده‌اند دست به احتکار زده و به‌صورت قطره‌چکانی کالا وارد بازار می‌کنند.

مبل‌های «شاه نشین» بر بازار سلطنت می‌کنند| ناراحتی خریداران از نرخ مبلمان راحتی

وی به ما می‌گوید: این موضوع موجب شده تا قیمت یراق‌آلات خارجی و یا پارچه‌های وارداتی سر به فلک بکشد و متأسفانه هیچ منطق و یا نظارتی هم‌پشت این موضوع قرار ندارد.

این تولیدکننده هم‌چنین اشاره‌ای به رقابت‌های ناسالم در بازار مبل داشته و به ما می‌گوید: متأسفانه بسیاری از مشتریان و همشهریان به ما مراجعه می‌کنند و از تفاوت قیمت‌ها گلایه بسیاری دارند لذا این موضوع نیز در این برهه از بازار برای تولیدکننده و فروشنده مشکل‌ساز شده است.

وی ابراز می‌کند: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در بیشتر رشته گروه‌های صنعتی و به‌خصوص در همین بحث چوب و مبلمان با آن مواجهیم بحث استانداردسازی و طراحی است که در این حوزه بسیار ضعف داریم.

وی بحث شناسنامه‌دار کردن مبلمان تولیدی را بسیار مهم دانسته و اظهارمی کند: باید در صنعت مبلمان این اتفاق‌نظر وجود داشته باشد و مبلمان ما دارای کد و شناسنامه باشد، اما متأسفانه فرهنگ این موضوع در کشور نهادینه نشده است.

زارعی بیان می‌کند: این موضوع موجب می‌شود تا برخی افراد برای ارزان‌تر تمام شدن از هر مواد و مصالحی برای مشتری‌پسندی استفاده کنند اما ازآنجاکه مشتریان زیر کار را نمی‌بینند لذا در مقام مقایسه بسیاری از تولیدکنندگان با سطح کیفی بالا را به گران‌فروشی متهم می‌کنند و از طرفی اطمینان ندارند که کار خریداری‌شده آیا کیفیت لازم را دارد یا خیر؟

وی در این رابطه تأکید می‌کند: متأسفانه بسیاری از کارگاه‌های تولیدی مبلمان به کیفیت محصول خود چندان توجهی نمی‌کنند و یا به دلیل سنتی کار کردن از این موضوع غافل‌اند، این در حالی است که اگر روی شناسنامه‌دار شدن محصول خودکار کنند مطمئناً بازار فروش بهتری خواهند داشت.

قیمت‌گذاری توسط اتحادیه‌ها
رئیس اتحادیه درودگران مشهد مقدس در گفت‌وگو با بازار در این رابطه اظهار می‌کند: نرخ‌گذاری صنایع چوبی و مبلمان به چند شکل انجام می پذیرد.

حسن ماجدی عنوان می‌کند: یکسری از قیمت ها توسط دولت و شورای اقتصاد قیمت‌گذاری می‌ شود، یکسری هم‌ توسط گروه‌های نظارت انجام می پذیرد و دسته‌ سوم که اکثراً جزء هستند خودشان به نسبت درصد سود قیمت‌گذاری می‌کنند.

وی بیان می کند: به‌طورمعمول در هنگام بازرسی و یا سرکشی و یا به‌طور موردی پس از شکایات مشتریان و یا درخواست قیمت‌گذاری لذا اتحادیه نیز نسبت به این موضوع ورود جدی داشته و کارشناسی لازم را انجام می‌دهد.

مبل‌های «شاه نشین» بر بازار سلطنت می‌کنند| ناراحتی خریداران از نرخ مبلمان راحتی

قیمت‌های میلیاردی دلیل بر گران‌فروشی نیست
رئیس اتحادیه درودگران مشهد مقدس در خصوص قیمت‌گذاری افزود: به‌طور معمول قیمت‌گذاری پس از خلق کار و مواد به‌کاررفته امکان‌پذیر است و لذا قیمت‌های میلیاردی دلیل بر گران‌فروشی نیست و نیاز به بررسی دارد که آیا این مبل به این اندازه ارزش دارد یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای ارزنده که تمام اتحادیه‌های صنفی بخصوص اتحادیه تولیدی و خدمات فنی انجام می‌دهند کارهای فنی است ادامه می‌دهد: در اتحادیه‌هایی ما درود گران متقاضیان زیادی مواجه هستیم که خواهان انجام کارشناسی بررسی رسیدگی به شایعات و اختلافات هستند و در اسرع وقت انجام می‌دهیم و تقریباً رضایت تمام شاکیان را به هر شکل جلب می‌کنیم.

ماجدی علت گرانی مبل را در افزایش قیمت‌های بی‌رویه مواد اولیه دانسته و اظهار می‌کند: علت اصلی گرانی مبل افزایش قیمت مواد اولیه و حضور دلالان و واسطه‌ها در بازار این مواد است.

وی به ما می‌گوید: برای مثال قیمت چوب راش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۴ میلیون تومان و قیمت پارچه از متری ۵۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه درودگران مشهد مقدس در خصوص عوامل تأثیرگذار بر قیمت مبلمان توضیح می‌دهد: از مواد اولیه‌ای که برای تولید مبلمان استفاده می‌شوند می‌توان به چوب، پارچه، فوم، رنگ، چسب و میخ نام برد.

ماجدی می‌گوید: از دیگر مواردی که به‌طور مستقیم روی قیمت مبلمان اثر می‌گذارد، تعداد نفرات در هر ست مبلمان است و همانظور که میدانید، هرچه این تعداد نفرات بیشتر باشد، قیمت مبلمان نیز بالاتر می‌رود. اگر شما مبلی را به‌طور خاص سفارش دهید و یا رویه‌کوبی خاصی را مدنظر داشته باشید، باعث بالا رفتن قیمت آن می‌شود که معمولاً خیلی از افراد فاقد توانایی خرید آن هستند .

وی عنوان می‌کند: به همین دلیل است که اکثراً به سراغ مدل‌هایی شبیه آن می‌روند، به‌طور مثال مبلمانی که از طرح «چستر» در لمسه ها و ساختار مبل استفاده‌شده است گران‌تر از همان مبلمان در طرح ساده است یا مبلمانی که رویه‌کوبی خاصی ندارد است.

کد خبر: ۱۴۳٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha