۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
معیشت مهندسان حلقه مفقوده صنعت ساختمان| نرخ خدمات با مسئولیت‌ها تناسب ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

معیشت مهندسان حلقه مفقوده صنعت ساختمان| نرخ خدمات با مسئولیت‌ها تناسب ندارد

گرگان- نرخ ناچیز تعرفه بهای خدمات مهندسان ساختمانی به اصلی‌ترین چالش فعالان این بخش تبدیل شده که تساهل در اصلاح و بهبود آن، معیشت و اقتصاد هزاران شاغل در صنعت ساختمان را به مخاطره می‌اندازد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تربیت کادر توانمند و متخصص مهم ترین عنصر رشد کمی و کیفی در هر صنعتی محسوب می شود و صنعت ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست. وجود مهندس کاربلد، کارآزموده و متخصص که علاوه بر پهنه سرزمینی ایران، صدها پروژه بزرگ را در آن سوی مرزها اجرا کرده اند، نشان از ظرفیت بالای مهندسان ساختمان کشور داشته که در صورت تأمین پیش شرط ها می توانند با بهره گیری از علوم و فناوری های روز دنیا برای بسیاری از چالش های این صنعت چاره اندیشی کنند.

صنعت ساختمان در حال حاضر از مهندسان متخصص و متعهد بهره می گیرد که با کمترین توجه به مباحث مالی و بدون منظور کردن ترتیبات سازمانی و مقررات اداری با همه همت در تلاش هستند تا در بخش های مختلف مانند زیباسازی، مقاوم سازی، ایمنی و همسوی با طبیعت و مدیریت مصرف انرژی به بهترین سطوح مطلوب دست یابند.

با همه موارد مطروحه اما در سال های اخیر شاهد برخی ناملایمات در خصوص این قشر هستیم و واقعیت معیشتی مهندسان ساختمان نسبت به بسیاری از مشاغل و حرفه های کارشناسی در سطح جامعه بغرنج تر و پایین تر است تعرفه های تعیین شده برای فعالیت های مهندسان در بخش های مختلف صنعت ساختمان سنخیتی با سختی کار و جایگاه این شغل ندارد و بسیاری از تعرفه به سال های بسیار گذشته بر می گردد.

صنعت ساختمان در حال حاضر از مهندسان متخصص و متعهد بهره می گیرد که با کمترین توجه به مباحث مالی و بدون منظور کردن ترتیبات سازمانی و مقررات اداری با همه همت در تلاش هستند تا در بخش های مختلف مانند زیباسازی، مقاوم سازی، ایمنی و همسوی با طبیعت و مدیریت مصرف انرژی به بهترین سطوح مطلوب دست یابند

البته با توجه به اینکه بخشی از تعرفه ها بر مبنای نحوه قیمت گذاری پروژه ها برآورد می شود، این امر هم به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است زیرا براساس یک رویه مرسوم و غلط قیمت گذاری های دولتی منظور شده، بسیار با واقعیت تفاوت دارد و در این بین، حقوق و دستمزد مهندسان از بین می رود امروزه باید یک واقعیت تلخ در جامعه امروز را بپذیریم که مهندسان ساختمانی در کشور با مشکل معیشت و حقوق مکفی دست به گریبان هستند و بی توجهی به این امر صنعت ساختمان را با چالش های جدی روبرومی سازد.

معیشت مهندسان حلقه مفقوده صنعت ساختمان| نرخ خدمات با مسئولیت‌ها تناسب ندارد

کاهش کیفیت ساختمان نتیجه بی توجهی به معیشت مهندسان
یک عضو نظام مهندسی ساختمان گلستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: اکثر قریب به اتفاق همکاران ما که شغل آنها صرفاً مهندسی بوده و از پروانه اشتغال کسب درآمد می کنند، امروز در معیشت خود مشکل دارند در چند ماه گذشته کارگروهی در سازمان نظام مهندسی کشور بود که اعضا، هزینه تمام شده ساختمان در استان‌های مختلف را احصا کردند و تعرفه‌ها هم دریافت شد تا آنها مقایسه و بروزرسانی شود.

محمد ابراهیم پور با بیان اینکه بر این اساس یک جدول آماده شد و آن را به وزارتخانه فرستادیم که باز هم قیمت‌ها واقعی نبود اما متاسفانه طبق معمول وزارت راه و شهرسازی تاکنون به آن پاسخی نداده است، ابراز کرد: در حوزه مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یک مشکل اساسی داریم و آن تقابل با مهندسان است که این مسأله باعث شده تعرفه‌ها تاکنون به روزرسانی نشود و حتی به جدول ۱۰ مبحث ملی مقررات ساختمان هم نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف از جمله حجم‌ زیاد فارغ التحصیلان مهندسی، عدم تناسب عرضه با تقاضا در بازار مهندسی و غیرقابل رقابتی بودن بازار با همین تعرفه‌های ناچیز هم ما در تامین معیشت مهندسان ساختمان دچار مشکل هستیم، گفت: هزینه خدمات مهندسی بسیار ناچیز بوده و حتی یک درصد هزینه ساختمان را هم شامل نمی شود در صورتی که تمام مسئولیت بر عهده مهندسان است و اگر درآمد متناسب با خدماتی که عرضه می کنند نباشد، قطعاً کیفیت کار کاهش می‌یابد.

نرخ تعرفه و خدمات تناسبی با هم ندارند
سلمان طوسی خورشیدی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مسکن و ساختمان گلستان هم به خبرنگار بازار گفت: حق الزحمه خدمات در بخش های طراحی و نظارت به ویژه اجرا واقعی نیست و باید نرخ تعرفه و خدمات با هم متناسب باشد از سوی دیگر حق الزحمه خدمات مهندسی براساس هزینه ساختی بوده که شورای مرکزی ارائه کرده است؛ در سال های قبل متوسط هزینه ساخت در کل کشور اخذ می شده و از طریق شورای مرکزی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گرفت که مبنای خدمات مهندسی در کل کشور قرار شود اما متاسفانه نرخ تعیین شده بسیار پایین است و با واقعیت فاصله زیادی دارد همچنین در کشورهای پیشرفته پنج الی ۱۵ درصد هزینه احداث ساختمان شامل خدمات مهندسی می شود اما در کشور ما با همه تفاسیر اگر هزینه واقعی را در نظر بگیریم کمتر از یک الی دو درصد می شود.

یک عضو سازمان نظام مهندسی گلستان نیز در گفتگو خبرنگار بازار با بیان اینکه مهندسی برای افراد شغل محسوب نمی‌شود زیرا بازار کاری برای افراد وجود ندارد به عبارت دیگر کمتر از ۱۰ درصد مهندسی را شغل دانسته و از محل ساخت و ساز و طراحی و نظارت و مانند آن ارتزاق می‌کنند، ابراز کرد: اکثر مهندسان کارمند بوده و در کنار آن از پروانه اشتغال خود استفاده می‌کنند و این مسأله بسیار دردناک است.

نعیم نعمانی با بیان اینکه در زمان اجرای طرح وضعیت معیشت مهندسان بهتر بود و بسیاری از آنها در مسکن مهر به صورت واحدهای خودساخت و مانند آن جذب شدند، افزود: هم در دولت جدید تولید یک میلیون مسکن در سال در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت مهندسان بومی برای اجرای طرح ها استفاده کنیم.

معیشت مهندسان حلقه مفقوده صنعت ساختمان| نرخ خدمات با مسئولیت‌ها تناسب ندارد

لزوم بازنگری در دستمزد مهندسان
رئیس کانون انبوه سازان گلستان هم به خبرنگار بازار گفت: نرخ خدمات مهندسی به اعتقاد بسیاری از مهندسان، نرخ مناسبی نیست و با واقعیت‌های جامعه فاصله دارد؛ این ارقام درصد ناچیزی از قیمت تمام شده ساختمان را تشکیل می دهد لذا بسیاری منتقد این حق الزحمه ها بوده و باید در نحوه محاسبه دستمزدها بازنگری شود لذا مهندسان باید با دارا بودن خلاقیت و افکار نوین و با افزایش کیفیت و بهره‌وری ساختمان و ایجاد ارزش افزوده، دستمزدهای بیشتری با توجه به شان و جایگاهشان داشته باشند.

مهندسی برای افراد شغل محسوب نمی‌شود زیرا بازار کاری برای افراد وجود ندارد

سید محمد مرتضوی ادامه داد: شاید اساساً نرخ گذاری برای خدمات مهندسی کار صحیحی نباشد، علی الخصوص در حوزه طراحی، شرایط رقابتی بازار تعیین کننده است، مهندسانی در بازار فعالیت می‌کنند که هر کدام از آنها برندی محسوب شده و طبیعتا مالک، انبوه ساز و سازنده از پرداخت دستمزد بالا به آن ها هیچ محدودیتی ندارد و می داند استفاده از تفکرات مهندسی آنها چه ارزشی را برای ساختمان خود فراهم کرده و شرایط فروش ساختمان را هم بهبود می بخشد.

هم زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم امید به توسعه صنعت ساختمان جانی دوباره گرفته و طرح جهش مسکن این نوید را داد که ضمن حرکت به سمت خانه دار شدن دهک های کم درآمد، شاهد بهبود فضای کسب و کار مرتبط با حوزه ساخت و ساز باشیم.

یکی از مهم ترین عناصر تضمین کننده موفقیت این طرح، صیانت از جایگاه مهندسان است زیرا این بخش، طی سال های گذشته با چالش های متعددی همچون واقعی نبودن تعرفه خدمات مهندسی مواجه بوده و معیشت این قشر به مخاطره افتاده که امید است قبل از اجرای میدانی طرح جهش تولید مسکن مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۴۳٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 20
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      4 27
      مهندس که فقط کارش برگه فروشی هست و نظارتی انجام نمی دهد چه پولی باید بگیرد وضعیت ساخت و سازهای ما این هست
      • یوسفی فرد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
        12 4
        خب دستمزد واقعی رو به مهندس بدن تا برگه فروشی نکنه و انگیزه داشته باشه
      • خیام IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
        8 1
        ما مهندسیم نه برگه فروشی میکنیم نظارت مداومم داریم.توهین به همه نکنید لطفا
      • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
        0 0
        این دستمزد فقط برای نظارت حین ساخت خوب است نه تعهد ۱۰ ساله. باید بعد از. تحویل مانند بیمه خودرو هر سال مبلغی پرداخت سود تا ساختمان بیمه از طرف مهندس بیمه باشد. یا تعرفه اولیه ۱۵ درصد قیمت تمام شده باشد.
    • خودم IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      11 1
      دستمزد مهندسین باید براساس هزینه واقعی ساخت و ساز تعیین شود.این کسایی که برآورد هزینه ساختمان را ۴۲۰۰ اعلام کردند اگر درست براورد کردند بیان و ملک همه را با این قیمت بسازند.
      • محمود IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
        2 0
        اکثر مهندسها،بیکارند....وتعرفه ازحقوق یک نگهبان ساختمان هم کمتره...۵۰سال هم باید مسولیت گردن بگیرن...بیمه بکنن...مالیات بدن...د...و...و......اندازه یک کارگر هم برای مهندس ارزش قایل نیستن
    • Amir IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      12 6
      کارگر افغانی که بصورت قاچاقی وارد کشور شده درامدش از مهندس ایرانی بیشتره... وامصیبتا !!!
    • حامد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      8 8
      چی میگید شما، مهندسی که‌ هیچ حقوق ثابتی و بیمه ای نداره چه انتظاری دارید، الآن حتی کارگر ساختمانی هم بیمه و حقوق ثابت داره. ولی مهندس ناظر برای خرج زندگیش باید به شغل آزاد رو بیاره. زمانی شما و دیگران میتونید از مهندسین انتقاد کنید که‌ سازمان حقوق و مزایایی در شان مهندسین به آنها بده
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      7 13
      میشه بگین مهندسین چه خدماتی میدن ..زمانی که نظام مهندسی برای دو طبقه مسکونی ۱۵۰متری ...۷۰میلیون تومن پول میگیره این پول کجا مصرف میشه...قسم به این ماه خدا شهرداری برای صدور پروانه ۷ تومن گرفت...یعنی نظام مهندسی۱۰ برابر شهرداری پول گرفته...آیا کسی هست که نظارت بکنه بر طریقه مصرف این پول...ماشاله ناظرین هم که زمان صدور پایان کار علنا درخواست وحه میکنن از سازنده...فقط باید بگم متاسفن همین
      • امیرحسین IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
        1 0
        وقتی ساخت وساز دست غیر متخصص باشه و ضع بهتر نمیشه افراد غیر مرتبط نباید پاتو کارگاه ساختمانی بذارن چرا ما تو کار دکترها یا وکلا و... نباید دخالت کنیم ولی اونها حق دارن!!!!قانون باید اصلاح بشه
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      3 0
      مهندس کل نظارتش در بک ۵ طبقه میشه ۷ الی ۸ تومن بنظرتون کفاف ۱۵ روز زندگی رو میده بعدشم یک میلیونم هزینه ساختمان هم میشه با این مسولیت
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      4 0
      تو ایران مهندس مرده.دفنش کنید ما که مهندسی رو با مدرکش چال کردیم.
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      1 1
      ۹۰درصد این مهندسایی که می گین چند تا شغل دارن ای کاش نظام مهندسی از صاحب خانه ها نظرشون رو راجب این مثلا مهندسین می پرسید
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      سلام ۹۰ درصد مهندسان معماری و عمران بیکار هستند و همین باعث بی کیفیت بودن ساختمان ها است.
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      2 0
      سقف مازاد از مهندس ناظر خواستم با دو برابر قیمت نظام امظا کند قبول نکرد
    • دکتری عمران IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      کاشیکار ۷۰ تومن متری گچ کار ۵۰ تومن متری ارماتوربند ۳۰۰ تومن متری مهندس ناظر متری ۱۲ تومن متری مهندس طراح متری ۲ تومن متری علی برکت الله
    • دکتری عمران IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      کسی میتونه ما مهندسین ناظر کارمندیم یا کارگر یا پیمانکار؟ خلاء قانونو ببین و حال کن.... علی برکت الله
    • دکتری عمران IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      مهندسین ناظر عنوان شغلی اشون؟ کارمند کارگر پیمانکار جواب: شلختگی قانون نظام مهندسی و هیچ کدام!!!???
    • محمود IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      1 0
      مهندسی درکشورهای دیگر،افتخار آن کشورست.....اما درکشورما،مساوی با گدایی از مالکان است.....
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      افزایش دوباره قیمت مسکن