۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به شبکه آبیاری نوین مجهز شدند
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به شبکه آبیاری نوین مجهز شدند

قزوین-  مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت:پنج هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان قزوین سال جاری با هدف پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار داشت: برنامه و سهمیه تعیین شده آبیاری نوین اراضی کشاورزی استان در راستای پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی برای سال جاری ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار است که با توجه به ظرفیت ها و توانمندی استان در این حوزه، هدف گذاری ما اجرا در سطح پنج هزار هکتار است.

احمد مستخدمی یادآور شد: سال گذشته پنج هزار و ۳۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین اعم از باغی و زراعی به شبکه آبیاری مدرن تجهیز شدند که نسبت به تعهد ۲ هزار و ۸۰۰ هکتاری در این سال، ۱۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: استان قزوین سال گذشته در اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی در ردیف استان های برتر کشور قرار گرفت.

این مسوول با بیان اینکه دولت از توسعه آبیاری نوین حمایت می کند، اظهار داشت: بسته به نوع شبکه آبیاری نوین، در هر هکتار بین ۷۰ تا ۱۷۵ میلیون ریال یارانه بلاعوض در این خصوص به بهره برداران بخش کشاورزی اختصاص پیدا می کند.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: شبکه های آبیاری نوین اجرا شده در اراضی استان شامل کم فشار، تحت فشار یا با دستگاه، کلاسیک ثابت و یا موضعی یا قطره ای بوده است.

کاهش مصرف آب تا یک سوم از مزایای اجرای سامانه های آبیاری نوین

مستخدمی گفت: کاهش مصرف آب تا یک سوم، افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات و کاهش هزینه های تولید از جمله مزایای اجرای روش های نوین آبیاری در مزارع و باغ هاست.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف آب در آبیاری های سطحی و به روش غرقابی در هر هکتار سالانه ۱۵ هزار متر مکعب است که این رقم با اجرای سامانه های نوین آبیاری می تواند حداکثر تا سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب کاهش یابد، افزود: این موضوع و اهمیت کنترل مصرف آب، ضرورت اجرای طرح های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی را برای ما آشکار می سازد.

این مسوول، افزایش قیمت لوله و اتصالات، خرده مالکیت اراضی و تعدد پلاک ها و عدم تحویل حجمی آب از سوی شرکت آب منطقه ای را از مشکلات پیش روی اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی قزوین نام برد و گفت: با وجود مشکلات یاد شده طی سال های اخیر سرعت بسیار خوبی در تجهیز اراضی به آبیاری نوین داشتیم و سال ۹۷، با هفت هزار و ۳۰۰ هکتار رکورد اجرای طرح های این حوزه در استان شکسته شد.

وی اظهار داشت: با توجه به پتانسیل استان، سالانه توان اجرای آبیاری نوین در حدود پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی را داریم.

کد خبر: ۱۴٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha