۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۸
سنگینی سیمان روی دوش صادرات مازندران| غفلت از بازارهای اوراسیا
بازار گزارش می‌دهد؛

سنگینی سیمان روی دوش صادرات مازندران| غفلت از بازارهای اوراسیا

ساری- پرونده صادرات مازندران در سال ۱۴۰۰ بسته شد و عمده تکیه و سنگینی آن روی یک یا دو محموله از جمله سیمان و فرآورده های لبنی بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: پایش کارنامه صادراتی مازندران طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که اگرچه طی سال‌های اخیر در سبد صادراتی استان کالاهای مختلف وجود دارد اما سهم یک یا دو محموله نظیر سیمان و فرآورده‌های لبنی در آن سنگین و بیشتر است.

محدود بودن حجم صادرات به چند قلم کالاهای صادراتی از نظر راهبردی چندان مطلوب نیست و با بروز مشکل برای آن، چرخه با توقف و اشکال روبرو می‌شود. این درحالی که به رغم آن که برنامه پنج ساله برای تحقق صادرات سه میلیارد دلاری در مازندران تهیه شد اما هرسال از برنامه دور و دورتر می‌شود.

سال ابتدای برنامه پنج ساله میزان صادرات مازندران تا ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده بود اما طی دو سال اخیر مسائلی نظیر شیوع کرونا و تشدید تحریم‌ها سبب شد تا میزان و ارزش صادرات از ۳۰۰ میلیون دلار فراتر نرود.

مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه رقم و ارزش صادرات آن قدر کم است که رویمان نمی‌شود آن را بیان کنیم، افزود: متأسفانه حتی به رقم‌های صادرات در شش تا هفت سال پیش هم نرسیدیم.

صادرات زیرساخت‌های خاص لازم دارد
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه صادرات زیرساخت‌های خاص خود را می‌طلبد و فاقد این زیرساخت‌ها هستیم، افزود: هرچند رقم صادرات نسبت به سال قبل رشد داشته اما عدد و حجم صادرات نسبت به پنج تا شش سال قبل اندک و پایین است.

سنگینی سیمان روی دوش صادرات مازندران| غفلت از بازارهای اوراسیا

وی با بیان اینکه طی ۱۱ ماه سال قبل ۲۵۳ میلیون دلار ارزش کالاهای صادراتی بوده است، افزود: ما با ۵۴ درصد صادرات وزنی طی ۱۱ ماه ۶۰ درصد ارزش کسب کردیم و این نشان می‌دهد کالاهای با ارزش تری صادر کردیم.

رضوی در پاسخ به اینکه چرا اهداف صادرات محقق نمی‌شود، افزود: نبود زیرساخت‌های مناسب از یک سو و اینکه برخی تجار هم نمی‌دانند چه صادر کنند نیز در این مسئله دخیل است ولی اصل مسئله این نیست.

رئیس خانه صمت مازندران یادآور شد: به عنوان نمونه چین افرادی که تولید می‌کنند با افرادی که صادر می‌کنند متفاوت است و در بسیاری از کشورها دارای سرای تجاری هستند.

وی با اظهار اینکه چینی‌ها، کره و ترکیه در کشورهای مختلف دارای سرای تجاری هستند، افزود: این کشورهای از نظر سخت افزار، نرم افزار و قانونی و استانداردهای مشترک خود را برای صادرات مهیا کرده اند و به زبان مشترکی برای صادرات دست یافته اند.

رئیس خانه صمت مازندران با تاکید بر اینکه استاندارد ما با استاندارد اوراسیا باید بنشیند تا به استاندارد مبنایی دست یابیم، افزود: در حال حاضر طرف با یک استانداردی تولید می‌کند و با استاندارد کشورهای هدف آشنایی ندارد درحالی استاندارد یک فن بزرگ است و متأسفانه بخش خصوصی نیز در این زمینه قدرتمند حاضر نشده است.

در حال حاضر طرف با یک استانداردی تولید می‌کند و با استاندارد کشورهای هدف آشنایی ندارد درحالی استاندارد یک فن بزرگ است و متأسفانه بخش خصوصی نیز در این زمنیه قدرتمند حاضر نشده است

نگاهی به آمارهای صادراتی ۱۱ ماه ۱۴۰۰ در مازندران نشان می‌دهد که کشورهایی نظیر امارات، ترکیه، روسیه، قزاقستان، هنگ کنگ، آلمان، سوئیس، ترکمنستان و تایوان ۱۰ کشور عمده وارداتی هستند و بیشتر کالاهایی نظیر غلات، روغن‌ها، چربی‌های خوراکی، خوراک چوب، دستگاه‌های برقی، وسایل مکانیکی، ذرت دامی، جو و غیره را به استان روانه می‌کنند.

از سوی دیگر بخشی از کالاهای وارداتی استان مازندران از کشورهای عضو اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان وارد می‌شود که غلات و روغن‌های معدنی عمده کالاها است و صادرات مازندران به این کشورها چندان قابل توجه نیست.

سنگینی سیمان روی دوش صادرات مازندران| غفلت از بازارهای اوراسیا

۵۴ درصد صادرات مازندران مربوط به سیمان است
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه ۳۱ درصد کالاهای وارداتی ذرت دامی، ۱۳ درصد گندم و دو درصد چوب است، افزود: جو دامی ۴۳ درصد و سایر کالا چهار درصد واردت را تشکیل می‌دهد و از نظر ارزشی نیز روغن حیوانی و نباتی ۲۸ درصد، چوب، دانه‌های روغنی و محصولات شیمیایی یک درصد، جو دامی ۲۷ درصد و ذرت دامی ۲۳ درصد ارزش را تشکیل می‌دهند.

وی جو دامی، ذرت دامی، گندم، روغن حیوانی و نباتی، چوب، دانه‌های روغنی و محصولات شیمیایی را هفت کالای عمده وارداتی ذکر کرد و افزود: از ارزش کالاهای صادراتی نیز فرآورده‌های لبنی ۲۷ درصد، مواد پلاستیکی ۱۹ درصد، مرکبات یک درصد، کیوی چهار درصد، سایر کالاها ۲۲ درصد را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: از نظر وزنی نیز ۵۴ درصد صادرات استان مربوط به سیمان، ۱۱ درصد فرآورده‌های لبنی، دو درصد کیوی، مرکبات و گل و گیاه صفر، مواد پلاستیکی چهار درصد، چوب اشیای چوبی سه درصد است.

صادرات ناچیز و ۷۷ میلیون دلاری به اوراسیا
آمار ۱۲ ماهه گمرکات مازندران نشان می‌دهد طی سال قبل انواع کالاهای صادراتی شامل فرآورده‌های لبنی، بستنی، سیمان، مواد پلاستیکی، کیوی و… از گمرکات مازندران به میزان بالغ بر ۹۳۹ هزار و ۵۵۵ تن از مازندران صادر شد و ارزش کالاهای صادرشده طی مدت یاد شده بیش از ۲۷۷ میلیون و ۵۶۹ هزار دلار بوده که از گمرکات نوشهر، امیر آباد، ساری، فریدونکنار و آمل به مقصد ۵۳ کشور جهان نظیر فدراسیون روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، عراق، آذربایجان، امارات، ترکیه و… صادر شده است و از حیث وزنی و ارزشی به ترتیب ۴۴ و ۵۵ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.

علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندران با اشاره به تجارت ۳۵۶ میلیون دلاری با کشورهای اوراسیا گفت: بیش از ۷۷ میلیون دلار کالا به این کشورها صادر شد و باید این کشورها بیشتر مقصد قرار گیرند.

واردات از کشورهای اوراسیا به مازندران در سال قبل نیز ۲۷۹ میلیون دلار بود و اگرچه تجارت خارجی با اوراسیا ۱۰۴ درصد رشد داشت اما حجم صادرات و تبادلات چندان زیاد نبود و توسعه آن نیازمند ایجاد بسترهای مورد نیاز و رفع موانع فراروی است.

کد خبر: ۱۴۳٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha