۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دامداران ایلامی همچنان برای تامین نهاده مشکل دارند| ادامه خشکسالی مشکلات را دوچندان کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

دامداران ایلامی همچنان برای تامین نهاده مشکل دارند| ادامه خشکسالی مشکلات را دوچندان کرد

ایلام- ادامه روند خشکسالی در استان ایلام، مشکلات دامداران و عشایر ایلامی را امسال برای تامین نهاده‌های دامی بیشتر کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تامین نهاده‌های دامی دغدغه‌ای جدی برای دامداران و عشایر استان ایلام است، موضوع تامین نهاده‌های دامی که طی سال‌های اخیر با پدیده خشکسالی و بعضاً گرانی هم پیچیده‌تر شده از جمله موضوعاتی است که برای دامداران و قشر عشایر مشکلاتی را به دنبال داشته است.

پایین بودن بارندگی‌ها و خشکسالی کم سابقه امسال خسارات زیادی به زمین‌های کشاورزی دیم و آبی استان وارد کرده است. همین موضوع سبب شده دامداران و عشایر علوفه موردنیاز خود را از خارج استان تهیه کنند.

حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام در استان ایلام وجود دارد که با ادامه این روند خشکسالی مشکلات زیادی برای آنها ایجاد خواهد شد.فروشندگان نهاده‌های دامی نیز می‌گویند هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و همین عامل منجر به افزایش قیمت نهاده‌های دامی شده است.

دامداران مشکلات زیادی دارند
یکی از دامداران ایلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هر سال اراضی کشاورزی استان رونق خوبی داشت که این مسئله هم برای کشاورزان و هم دامداران سود زیادی داشت، امسال اراضی کشاورزی استان خشک و خالی از گیاه است.

موضوع دوم اینکه در تلاش هستیم آب عشایر استان را با توجه به خشکسالی که وجود دارد، با همکاری و همراهی دولت تامین کنیم

مهدی مرادی افزود: علوفه‌ای که دولت در اختیار دامداران قرار می‌دهد جوابگوی حتی ۵ راس دام نمی‌شود، از دولت درخواست داریم دام‌های دامداران را خریداری کند یا تسهیلات مناسبی برای خرید نهاده در اختیار دامداران قرار دهد.

دامداران ایلامی همچنان برای تامین نهاده مشکل دارند| ادامه خشکسالی مشکلات را دوچندان کرد

لزوم تامین نهاده های دامی در ایلام
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: جهاد کشاورزی استان پیگیر دو موضوع در ارتباط با دامداران است، اولین موضوع اینکه بتوانیم از طریق ارز دولتی و تسهیلات دولتی نهاده‌های موردنیاز دامداران را با قیمت تنظیم بازار تامین کنیم.

آذرنوش عموزاده افزود: موضوع دوم اینکه در تلاش هستیم آب عشایر استان را با توجه به خشکسالی که وجود دارد، با همکاری و همراهی دولت تامین کنیم.

مشکلات متعدد عشایر ایلام برای تامین نهاده‌ها
مدیرکل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مشکلات خشکسالی و فقر مراتع زندگی قشر عشایر را غیراقتصادی کرده است، برای رفع مشکلات موجود نیاز به عزم ملی و جدی است.

فرشاد یاسمی ادامه داد: همه دستگاه‌های متولی باید برای عبور از این بحران به سازمان عشایری کمک کنند.

سومین بسته پیشنهادی اجازه صادر کردن دام‌های مازاد عشایر به استان‌های دیگر توسط خود عشایر است، این سه موضوع در دستور کار امور عشایری استان است و امیدوارم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم

وی افزود: سازمان امورعشایری نیز برای رفع مشکلات موجود اقدامات جدی در قالب ۳ بسته پیشنهادی ارائه کرده است، اول اینکه ۳۰ هزار تن نهاده دامی با نرخ ارز ترجیحی برای ۳ ماهه اول سال به عشایر استان اختصاص پیدا کند که بتوان از این بحران عبور کرد.

دامداران ایلامی همچنان برای تامین نهاده مشکل دارند| ادامه خشکسالی مشکلات را دوچندان کرد

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان امور عشایری، شرکت پشتیبانی امور دام و استاندار ایلام نیز پیگیر تامین این میزان نهاده را از محل ذخیره استراتژیک هستند.

وی ادامه داد: دومین پیشنهاد امور عشایری استان، خرید دام مازاد عشایر استان است که این موضوع در دستور کار سازمان عشایری قرار گرفته و از طریق پشتیبانی امور دام کشور با قیمت متعادل دام عشایر خریداری می‌شود تا بخشی از هزینه‌های نگهداری دام کاهش پیدا کند.

وی عنوان کرد: سومین بسته پیشنهادی اجازه صادر کردن دام‌های مازاد عشایر به استان‌های دیگر توسط خود عشایر است، این سه موضوع در دستور کار امور عشایری استان است و امیدوارم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

با ادامه کمبود نهاده‌های دامی، احتمال فروش و قاچاق دام‌های مولد افزایش پیدا کرده است، موضوعی که زنگ خطری جدی برای آینده دامداری در استان ایلام محسوب می‌شود.

با توجه به خشکسالی امسال و مشکلات عدیده ای که دامداران با آن روبه رو هستند، به نظر می‌رسد مسئولان برای پشتیبانی از این قشر زحمتکش باید بسته حمایتی ویژه ای را درنظر بگیرند.

بیش از ۶۰ هزار خانوار عشایری در استان ایلام زندگی می کنند که زندگی آنها از طریق دامداری تامین می شود، نیاز است مسئولان توجه ویژه به این قشر داشته باشند.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      2 0
      عشایر نابود شدن ورفت تصمیم شما نوشدارو بعد مرگ سهرابه