۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
امیدهای واهی به راه اندازی کارخانه آزمایش مرودشت| نصب بنر تنها اقدام پس از ۶ ماه
بازار گزارش می دهد؛

امیدهای واهی به راه اندازی کارخانه آزمایش مرودشت| نصب بنر تنها اقدام پس از ۶ ماه

شیراز- در حالی که قرار بود ظرف مدت شش ماه دو خط تولیدی کارخانه آزمایش مرودشت راه اندازی شود نه تنها تاکنون راه اندازی انجام نشده بلکه مدیران آن فقط به نصب یک بنر بسنده کرده اند.

بازار؛ گروه استان ها: اواخر سال ۱۳۳۷ بود که کارخانه‌ای در حوزه لوازم خانگی به نام آزمایش تاسیس شد. این شرکت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت. کارخانه آزمایش از سال ۱۳۷۵ جزو شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود و در ۱۳۸۱ به سازمان صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.

پس از واحد تهران، واحد مرودشت نیز در فارس افتتاح شد. واحد مرودشت که ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون دستگاه لوازم خانگی را داشت، بیش از ۵۰۰ کارگر را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت کرده بود. این کارخانه در سال ۱۳۸۲ با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.

در سال ۱۳۸۳ در بورس هلدینگ پیام که دارای ۱۷ کارخانه بود، ۵۱ درصد سهام آن را حسین داوودیان خریداری کرد و مابقی سهام نیز به سایر شرکا سپرده شد. در حالی که چند سالی از فعالیت این کارخانه می گذشت مشکلات آن آغاز شد، تا جایی که کارگران برای حل مشکلات دست به اعتراضاتی زدند و پس از مدتی مسئولان کارخانه به بهانه ضرر و زیان ده بودن، تصمیم بر تعطیلی کارخانه گرفتند و ابتدا کارخانه در تهران و سپس مرودشت تعطیل شد.

در مهر ماه سال گذشته بود که معاون قضایی ریاست دادگستری استان فارس اعلام کرد که دادستان شهرستان مرودشت، از سوی ریاست دادگستری استان، ماموریت یافته که با ضابطین خاص قضایی و کارشناسان مجرب اقتصادی به مسئله کارخانه آزمایش از ابتدای واگذاری تا کنون ورود کرده و آن را مورد بررسی کامل قرار دهد. در حالی که قرار بود مدیران این کارخانه مشکلات و بدهی ها را بدهند و مشکلات کارخانه حل شود اما با این وجود این امر محقق نشد و کارخانه همچنان تعطیل است.

بدقولی سهامداران آزمایش
رئیس کل دادگستری استان فارس در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه یکی از اولویت های دادگستری فارس برای سال جاری تعیین تکلیف وضعیت کارخانه آزمایش است، توضیح داد: در حالی که قرار بود سهامداران کارخانه مشکلات و بدهی های آن را پرداخت و رفع کنند اما تاکنون اقدام مناسبی انجام نشده است.

متاسفانه سهامداران به تعهدات خود در رابطه با کارخانه عمل نکرده اند و همچنان وضعیت کارخانه نامشخص و بحرانی است

حجت الاسلام سید کاظم موسوی افزود: متاسفانه سهامداران به تعهدات خود در رابطه با کارخانه عمل نکرده اند و همچنان وضعیت کارخانه نامشخص و بحرانی است.

وی ادامه داد: یکی از اولویت های دادگستری استان فارس برای سال جاری پیگیری و رفع مشکلات مربوط به کارخانه است از این رو در کمیته اقتصاد مقاومتی این مسئله پیگیری خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه دستگاه قضایی این آمادگی را دارد که هرگونه حمایت حقوقی و قضایی از تولیدکنندگان داشته باشد، تاکید کرد: دادگستری خود را متعهد می‌داند که مشکلات واحدهای تولیدی را در استان پیگیری کند و به طور حتم تا رفع مشکلات این موضوع را دنبال می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفتگو با بازار آخرین وضعیت کارخانه آزمایش را تشریح کرد و گفت: پس از بازدید رئیس جمهور در ۲۷ مهرماه از محل سایت کارخانه آزمایش مرودشت مقرر شد که استانداری متولی پیگیری و راه اندازی مجدد کارخانه شود.

بدهی بانکی مشکل بزرگ کارخانه آزمایش
حمیدرضا ایزدی با اشاره به پاره ای از مشکلات این کارخانه بیان کرد: یکی از مشکلات عمده این کارخانه بحث بدهی بانکی بود که این موضوع در کارگروه رفع موانع تولید مطرح و جلوی مزایده کارخانه از سوی مجموعه قضایی استان گرفته شد.

امیدهای واهی به راه اندازی کارخانه آزمایش مرودشت| نصب بنر تنها اقدام پس از ۶ ماه

وی ادامه داد: در کارگروه رفع موانع تولید مقرر شد که ظرف مدت شش ماه دو محصول آبگرمکن و کولر تولید شود و علاوه بر این فروشگاه تولیدات ورودی کارخانه احداث شود علاوه بر این بنا شد که مشکلات مربوط به این کارخانه در تامین اجتماعی، دارایی و... پیگیری شود تا سریع به چرخه تولید برگردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید بر اینکه سهامداران این کارخانه قول مساعد دادند که به تعهدات خود عمل کنند، افزود: با وجود اینکه شش ماه از آن زمان می گذرد تاکنون اقدام مناسبی برای راه اندازی کارخانه و تولید دو محصول انجام نشده از این رو پیگیری این موضوع یکی از اولویت های اصلی در سال جاری است.

ایزدی به دیگر اقدامات برای بازگشت این کارخانه به چرخه تولید اشاره کرد و گفت: علاوه بر این دو سرمایه گذار که یکی اهل استان فارس و دیگری خارج از استان هستند اعلام آمادگی کردند که موازی تولید دو محصولی که مدیران کارخانه قول داده اند نیز ورود کرده و خط تولید دیگری را راه اندازی کنند که این امر باعث حمایت از تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه با تاکید بر اینکه دو سرمایه گذار آماده فعالیت در این حوزه هستند، افزود: تاکنون اقدام مناسبی از سوی مدیران این کارخانه انجام نشده و در اولین کارگروه رفع موانع تولید این موضوع مطرح تا در رابطه با ادامه فعالیت سهامداران این کارخانه تصمیم گیری شود.

مدیران کارخانه آزمایش تعهداتشان را فراموش کرده اند
نماینده مردم شهرستان های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با بازار آخرین وضعیت کارخانه آزمایش را تشریح کرد و گفت: در بازدیدی که رئیس جمهور از شهرستان مرودشت و این کارخانه داشت، مقرر شد که مدیران کارخانه دو خط تولید را فعال کنند بر این اساس مقرر شد که با رفع مشکلاتی که در حوزه تسهیلات، مالیات و... نسبت به فعال سازی این دو خط تولیدی اقدام کنند.

با وجود اقدامات انجام شده و رفع مشکلات کارخانه و همچنین سند مالکیت متاسفانه مدیران این مجموعه به تعهدات خود برای راه اندازی دو خط تولیدی اقدام نکردند و متاسفانه در حال حاضر اقدام مناسبی انجام نشده است

جلال رشیدی افزود: با وجود اقدامات انجام شده و رفع مشکلات کارخانه و همچنین سند مالکیت متاسفانه مدیران این مجموعه به تعهدت خود برای راه اندازی دو خط تولیدی اقدام نکردند و متاسفانه در حال حاضر اقدام مناسبی انجام نشده است.

وی ادامه داد: در این راستا مدیران کارخانه فقط به نصب یک بنر برای فروش محصولات خود اقدام کرده در حالی که نه تنها محصولی تولید نشده بلکه تمامی تعهداتشان را نیز فراموش کرده اند.

سرمایه گذاران فراری شدند
نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان با انتقاد با اشاره به فراری دادن دو سرمایه گذار دیگر برای راه اندازی این کارخانه تاکید کرد: مدیران کارخانه آزمایش نه تنها مشکلات موجود را رفع نکردند بلکه دو سرمایه گذار را که برای بازگشت این واحد به چرخه تولید آمده بودند، فراری دادند.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری وضعیت این کارخانه و تعیین تکلیف آن یکی از موضوعات اساسی برای سال جاری است، گفت: متاسفانه مدیران کارخانه آزمایش به گونه ای رفتار کرده اند که ما به دنبال استفاده از برخوردهای قهری برای راه اندازی مجدد آن هستیم.

رشیدی از عزم جدی وزرات صنعت – معدن و تجارت برای راه اندازی مجدد کارخانه آزمایش خبر داد و افزود: عزم تمامی مسئولان بازگشت این کارخانه به چرخه تولید است بر این اساس با ریاست دادگستری استان هماهنگ شده تا با استفاده از روش های قهری نسبت به بازگشایی کارخانه اقدام شود.

با این تفاسیر، باید گفت که برنامه ریزی جدی تر برای راه اندازی مجدد کارخانه آزمایش ضروری است و در این راستا متولیان امر ضمن اینکه باید برای مسئولان کارخانه ضرب الاجل تعیین کنند، نسبت به تعیین برنامه زمان بندی احیای کارخانه برای مسئولان این واحد صنعتی نیز اقدام شود.

کارخانه آزمایش از جمله برندهای قدیمی و معتبر صنعتی کشور است که باید با برنامه ریزی دقیق و پیگیری مستمر به چرخه تولید بازگردد. رفع موانع تولید در این واحد صنعتی نه تنها منجر به احیای یکی از کارخانه های قدیمی کشور می شود، بلکه رونق اقتصادی و صنعتی را برای استان فارس به ارمغان می آورد.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha