۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
وعده ثبیت قیمت در رمضان، این بار دست نیافتنی تر از همیشه
گزارش بازار از اردبیل؛

وعده ثبیت قیمت در رمضان، این بار دست نیافتنی تر از همیشه

اردبیل - اینکه مسئولان در آستانه ماه رمضان از تنظیم و تثبیت قیمتها در این ماه سخن می گویند به احتمال زیاد از سر عادت است؛ عادتی بر آمده از سالهای گذشته و همین ایام که البته هیچ تناسبی هم با واقعیت های رخ داده در این ماه نداشته است.

فرید میرزاپور؛ خبرگزاری بازار - اینکه مسئولان در آستانه ماه رمضان از تنظیم و تثبیت قیمتها در این ماه سخن می گویند به احتمال زیاد از سر عادت است؛ عادتی بر آمده از سالهای گذشته و همین ایام که البته هیچ تناسبی هم با واقعیت های رخ داده در این ماه نداشته است.

حال باید به این شرایط، آغاز روند رشد قیمتها از هم اکنون در بخشهای متعدد را نیز اضافه کرد که به وضوح در مورد برخی قیمتها، شاهدش هستیم. و البته باز فراتر از همه اینها، شرایط ناشی از تورم انتظاری در پساکرونا نیز گواهی می دهد که مسئولان نه بر اساس واقعیت و نه بر اساس توانمندی خود در مدیریت بازار، که قطعا بر حسب عادت همیشگی و برای آنکه کاری تکراری را در این ایام نیز انجام داده باشند، از رویایی به نام کنترل و تثبیت قیمتها در رمضان سخن می گویند.

بررسی شرایط قیمتی در اردبیل و نیز برخی از استانهای دیگر نشان می دهد که نظارت بر قیمت اقلام بویژه اقلام و کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم به صورت جدی انجام نمی شود و هر مغازه ای به قیمت دلخواه خود اقدام به فروش محصولات می کند.

این در حالی است که در روزهای گذشته عباس تابش معاون وزیر صمت با اشاره به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی اظهار داشت: هیچ مشکل و کمبودی در تامین و توزیع کالاهای پرتقاضا مانند شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، خرما، برنج و دیگر اقلام ضروری وجود ندارد و باید با تقویت نظارت اجازه افزایش قیمت این کالاها را ندهیم.

وی بر ضرورت نظارت گسترده بر بازار و تثبیت قیمت بازار در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت : هیچ گونه افزایش قیمتی در این ماه نخواهیم داشت و هرگونه اقدام احتمالی مبنی بر افزایش قیمت با محدودیت کالاهای پرمصرف در ماه مبارک رمضان بطور جدی پیشگیری خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه به میزان کافی کالاهای اساسی برای این ایام ذخیره سازی شده است، ادامه داد: امروز اغلب کشورهای بزرگ برای تامین کالاهای اساسی و ضروری خود با مشکل مواجه هستند اما خوشبختانه ما در کشورمان به لحاظ تامین کالا با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

اظهاراتی که باتوجه به روند صعودی قیمت کالاهای اساسی، حداقل برای شهروندان اردبیلی قابل هضم نیست. بطوریکه قیمت برخی اقلام همچون قند و شکر در خرده فروشی های اردبیل افزایش بیش از ۳ هزار تومان در هر کیلو نسبت به هفته گذشته داشته و قیمت چای، حبوبات و میوه و سبزیجات و حتی بسیاری از اقلام بهداشتی نیز با سرعتی سرسام آور در روزهای اندک مانده به ماه رمضان با بیش از ۱۵ درصد افزایش همراه بوده است.

در همین خصوص رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن ایام ماه مبارک رمضان گفت: توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم برای ماه مبارک رمضان در استان از سی ام فروردین ماه سالجاری آغاز شده و تا سوم خرداد ماه ادامه دارد.

صادقی اظهار کرد : ۸۱۲ تن برنج به قیمت هر کیلو گرم ۸ هزار تومان، ۸۱۲ تن شکر با نرخ هر کیلوگرم ۵ هزار و ۹۰۰ تومان، ۸۱۲ تن روغن نباتی بر اساس نرخ مصوب، ۲۴۴ تن گوشت منجمدگوساله به قیمت هر کیلو گرم ۴۲ هزار تومان، مرغ منجمد ۴۰۶ تن و خرمای مضافتی و کبکاب هزار و ۶۲۴ تن از جمله اقلام سهمیه‌ای استان در ماه مبارک رمضان است.

وی با بیان اینکه اولویت عرضه کالاهای اساسی به مناسبت ماه مبارک رمضان با فروشگاه‌های زنجیره ای، تعاونی‌های مصرف و واحدهای صنفی منتخب است تصریح کرد: لذا تامین مایحتاج ضروری خانوارها، کالاهای حمایتی تنظیم بازار ماه مبارک رمضان در فروشگاهای فوق عرضه می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل خاطر نشان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان، برنج هندی، شکر، روغن و گوشت قرمز منجمد، اقلامی است که توزیع خواهد شد و شهروندان هیچ نگرانی از بابت تأمین اقلام اساسی نخواهند داشت.

توزیع کالاهای مورد نیاز مردم برای ایام ماه رمضان اگرچه اقدامی مثبت از سوی مسئولان و نهادهای دولتی است اما با گشت و گذاری در بازار می توان فهمید که توزیع این اقلام نیز هنوز نتوانسته در کنترل قیمت محصولات تاثیر چندانی داشته باشد.

محبوب حیدری یکی از شهروندان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار ما با اظهار گلایه از افزایش قیمت محصولات گفت: متاسفانه نظارتی از سوی نهادها برا کنترل قیمت ها صورت نمی گیرد.

شهروند اردبیلی با اشاره به تعطیلی کسب و کارش بر اثر شیوع کرونا می گوید: انتظار داریم در این شرایط بحرانی حداقل دولت تدبیری برای کنترل قیمت داشته باشد.

آقای حیدری ادامه می دهد: متاسفانه هر زمانی که مسئولی از کنترل قیمت حرف می زند، دلهره می گیریم و منتظر افزایش قیمت هستیم.

البته در این میان قیمت برخی اقلام مصرفی همچون گوشت مرغ و گوشت قرمز ثبات نسبی نیز داشته است که البته در ثبات قیمت این محصولات، تعطیلی مراکز عرضه کننده مواد غذایی همچون رستوران ها و چلوکبابی ها و...، تاثیرگذار بوده است.

حبیب نوری یکی از مرغداران اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: باتوجه به تعطیلی رستوران ها و غذاخوری ها، بیش از ۴۰ درصد مصرف مرغ در استان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در وضعیت فعلی، مرغدارانی که دو ماه پیش جوجه خریداری کرده بودند؛ حالا به دلیل کاهش تقاضا، مرغ هایشان در مرغداری ها مانده و شرایط برایشان سخت شده است.

در همین خصوص پناه علیپور رئیس اتحادیه قصابان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قیمت گوشت قرمز در وضعیت عادی قرار دارد و خبری از افزایش قیمت نیست و وضعیت باثبات است.

علیپور با اشاره به تعطیلی مراکز عرضه‌کننده مواد غذایی اردبیل از جمله رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها براثر شیوع ویروس کرونا گفت: این موضوع باعث شده تا میزان مصرف خانگی گوشت افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه قصابان اردبیل گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله در بازار مصرف، مابین ۷۵ الی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی گفت: با توجه به وضعیت موجود به نظر می‌رسد، در روزهای آتی نیز قیمت گوشت قرمز در اردبیل، تغییر چندانی نداشته باشد.

در هر حال کنترل و تثبیت قیمتها معمولا روال عادی در بحث مدیریت علمی اقتصاد است. با اینحال شرایط جامعه و عملکرد مدیران به نحوی است که تحقق همین روال عادی، تبدیل به آرزویی در بین شهروندان شده است. آرزویی عمدتا ناکام و شکست خورده. با این حال و با این همه نا امیدی، شهروندان بدشان نمی آید که اینبار هم امیدوارانه و خوشبینانه به وعده تثبیت و تنظیم قیمتها بنگرند؛ هرچند به سختی.

کد خبر: ۱۴٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha