۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
اخذ پروانه تا پایان کار ۳۴۲۰۰۰متر مربع پروژه ساختمانی در ۱۴۰۱| کاهش مصرف انرژی با ساختمان های سبز 
معاون فنی شرکت توسعه و عمران امید در گفتگو با بازار:

اخذ پروانه تا پایان کار ۳۴۲۰۰۰متر مربع پروژه ساختمانی در ۱۴۰۱| کاهش مصرف انرژی با ساختمان های سبز 

چغامه معاون فنی، اجرایی و توسعه فناوری توسعه و عمران امید گفت: برای سال ۱۴۰۱ از مرحله اخذ پروانه، آغاز عملیات اجرایی تا پایان کار در مجموع ۶۲ پروژه با ۳۴۲ هزار متر مربع زیر بنا تعریف شده است.  

بازار؛ گروه مسکن: هر چند ابتدای ۱۴۰۰ چشم انداز خوبی برای فعالیت های اقتصادی چون ساختمان سازی پیش بینی می شد اما مسائل مختلفی از جمله برگزاری انتخابات و انتظار برای مذاکرات و غیره منجر به این شد که نه تنها برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی تا پایان سال محقق نشود بلکه بررسی نه ماه نخست سال نشان می دهد که ساختمان سازی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۱ درصد کاهش یافته و از حجم معامله ها در این بازده زمانی نیز ۴ درصد کاسته شده است.

بنابراین رکود سال قبل، برخلاف سال های قبل تر از آن بیش از اینکه متوجه خریداران مسکن باشد متوجه سازنده ها و سرمایه گذاران این حوزه شده است. مشکلاتی که شاید تعدادی از سازنده ها را هم به این سمت هدایت کرده که هرچند کوتاه اما برای مدتی دست از کار بکشند. با این حال برخی از شرکت های فعال در صنعت ساختمان از همین فرصت استفاده کردند و همچنان پای کار ماندند و به اهداف خود جامه عمل پوشاندند.

یکی از این مجموعه ها شرکت توسعه و عمران امید است که در حوزه ساخت و ساز واحدهای مسکونی، اداری، تجاری، اقامتی و گردشگری در ۱۰ استان کشور فعالیت دارد و محمدعلی چغامه، معاون فنی، اجرایی و توسعه فناوری این شرکت طی گفت و گویی با «بازار» در خصوص دستاوردهای سال گذشته این شرکت توضیح می دهد.

بالغ بر ۲۱۴ پروژه با زیر بنایی حدود ۲ میلیون متر مربع اتمام یافته تا قبل از سال ۱۳۹۹ در این شرکت وجود داشت که بخش عمده ای از آن برای تامین مسکن جهت اقشار کم درآمد در نظر گرفته شد

* با توجه به اینکه ۱۴۰۰ به عنوان سال رکود صنعت ساختمان معرفی می شود و به اعتقاد کارشناسان خسارت زیادی به سازنده و سرمایه گذاران این حوزه وارد شده است، بفرمایید شرکت توسعه و عمران امید با وجود مشکلات متعدد در این حوزه چه دستاورد هایی داشته است؟
بالغ بر ۲۱۴ پروژه با زیر بنایی حدود ۲ میلیون متر مربع اتمام یافته تا قبل از سال ۱۳۹۹ در این شرکت وجود داشت که بخش عمده ای از آن برای تامین مسکن جهت اقشار کم درآمد در نظر گرفته شد که شامل ۲ هزار واحد در مجموعه رسالت مشهد، ۵۰۰ واحد در استان گلستان شهر علی‌ آباد، ۲۰۰ واحد در شاهین شهر اصفهان می شود.

همچنین مجموع پروژه های اتمام یافته در سال ۹۹ شامل ۱۱ پروژه با ۱۰۴ هزار متر مربع زیر بنا می شود که پروژه های اتمام یافته در سال ۱۴۰۰ نیز ۲۰ پروژه با زیربنایی بالغ بر ۱۳۲ هزار مترمربع است.

در برنامه های سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه های اخذ شده بالغ بر ۱۳۴ هزار متر مربع بود که با ۱۴ پروژه عملیات اجرایی خود را در در این سال آغاز کردیم و با ۸۶ هزار متر مربع زیربنا، پروژه های تمام شده ای که پایان کار آنها اخذ شد که در این سال ۱۱ پروژه با زیر بنای ۶۱ هزار متر مربع است.

در حال حاضر مجموع پروژه های اجرایی شرکت ۳۲ پروژه با زیر بنای ۳۰۶ هزار متر مربع است که میانگین تاخیر در پروژه تنها منفی ۲.۲۷ صدم است.

برای سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۸ پروژه با ۱۳۷ هزار متر مربع زیربنا برای اخذ مجوز، ۲۰ پروژه با ۱۰۱ هزار متر مربع برای عملیات اجرایی و ۲۴ پروژه با زیربنایی بالغ بر ۱۰۴ هزار متر مربع برای پایان کار پیش بینی شده است

* در خصوص طرح های سال ۱۴۰۱ بفرمایید؟ چه برنامه ای برای رشد صنعت ساختمان سازی در این سال جدید دارید؟
طرح هایی که برای اخذ پروانه برای سال ۱۴۰۱ تعریف شده بالغ بر ۱۸ پروژه است که ۱۳۷ هزار متر مربع زیربنا دارد، همچنین طرح هایی که برای عملیات اجرایی تعریف شده نیز ۲۰ پروژه با ۱۰۱ هزار متر مربع است. در این میان نیز ۲۴ پروژه با زیربنایی بالغ بر ۱۰۴ هزار متر مربع برای پایان کار پیش بینی شده است.

* تمام طرح هایی که به آن ها اشاره کردید در تهران اجرایی می شوند یا بخشی از آن ها در استان های دیگر است؟
بله، ‌شرکت توسعه و عمران امید علاوه بر تهران در ۹ استان دیگر از جمله استان های البرز، قزوین، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان، مازندران هم فعالیت دارد و فقط محدود به تهران نیست.

* در خصوص فعالیت های استانی بیشتر توضیح دهید؟ چه حجمی از اقدامات ساختمان سازی توسعه و عمران امید در استان های دیگر انجام می شود؟
این شرکت در جزیره کیش حدود ۲۰۶ هزار متر زمین خریداری کرده است که در فاز یک ۲۰۰ هزار متر پروژه مسکونی در قالب هزار و ۱۰۰ واحد پیش بینی شده و در حال پیگیری اخذ مجوزات هستیم. همچنین در ادامه هم بحث اصلاح کاربری ها در منطقه آزاد که جلساتی با مدیران مربوطه در منطقه آزاد در حال انجام است.

علاوه بر این در شهر مشهد نیز برنامه ریزی برای انجام پروژه های بزرگ ‌مقیاس را در دست اقدام داریم، ۵ سایت رسالت ۲۵۰ واحد مسکونی که این پروژه هم در راستای تامین مسکن برای اقشار کم درآمد است، بحث پروژه کامیاب، پیروزی امت است و در مجموع ۱۰۵ هزار متر پروژه در مشهد تعریف کرده ایم.

در استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز نیز برنامه اخذ مجوزات قانونی برای پروژه بازارچه صنعتی تبریز و پروژه تختی تبریز، پروژه مسکونی توانیر که زیر بنای آن در مجموع ۷۵هزار متر مربع است را در دست اقدام داریم. همچنین در شهر اهواز نیز برای اخذ مجوز برای پروژه های امید کارون و صیاد با زیر بنای ۲۹هزار متر مربع برنامه داریم.

در مازندران نیز علاوه بر طرح های اجرایی در دست اقدام، پروژه سی سرا را تعریف کرده ایم و پیگیر مجوزات قانونی آن هستیم. همچنین در قزوین نیز با توجه به اینکه شرکت از اواسط دهه ۷۰ فعالیت مستمر داشته جلساتی با استانداری و شهرداری برگزار و زمین هایی معرفی شده که در حال بررسی زمین هایی با داشتن توجیه اقتصادی هستیم.

در کنار این برنامه ها برای اجرای اهداف ساختمان سازی و توسعه صنعت ساختمانی در شهر اصفهان نیز در مرحله مذاکره برای انتخاب زمین های مناسب جهت سرمایه گذاری هستیم. در خراسان جنوبی نیز در شهر بیرجند به دنبال اخذ مجوزات هستیم.

* نحوه اجرای طرح هایی که به آن ها اشاره کردید به چه شکل است؟ همواره در تمام این استان ها حضور دارید یا برای تسریع فعالیت بخشی را به پیمان کاران واگذار می کنید؟
در حوزه معاونت فنی اغلب پروژه های شرکت به صورت مشارکتی اجرا می شوند ولی برخی از پروژه ها هم در قالب پیمان کاری اجرا می شود، البته همکاران فنی در حوزه نظارت علاوه بر بهینه سازی طرح ها کنترل، هدایت و راهبری پروژه ها را برعهده دارند که ثمره آن منفی شدن میانگین تاخیرات است.

البته با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ دو رویداد مهم یعنی انتخابات ریاست جمهوری و شورا ها را داشتیم و بعد از آن نیز ادامه شیوع بیماری کرونا مشکلاتی را برای ما در روند پیشرفت پروژه ها ایجاد کرده بود متاسفانه در بحث صدور گواهی از سوی شهرداری ها، مجوزات و پروانه ها با مشکلات زیادی رو به رو بودیم با این حال به رغم تمام این مسائل با برنامه ریزی ها اعضای هیئت مدیره توانستیم علاوه بر تحقق اهداف و برنامه هایمان در برخی از مسائل از جمله پروانه ۱۵۵ درصد تحقق داشته باشیم.

همچنین در واحد معاونت فنی تمام تخصص ها و گرایش هایی که مربوط به صنعت ساختمان است را داریم و این باعث شده که به صورت مستمر تولیدات داخلی و تکنولوژی های نوین صنعت ساختمان را رصد کنیم و در نمایشگاه های داخلی حضور داشته باشیم و در همین راستا جلساتی مستمر با مدیران شرکت های دانش بنیان که در زمینه تکنولوژی های نوین فعالیت می کنند را هم برگزار کنیم.

می توان از مزیت های ساختمان های سبز به کاهش مصرف انرژی، رفاه ساکنین، تکنولوژی و آبگرمکن های و نورگیرهای خورشیدی، جمع آوری فاضلاب های خاکستری اشاره کرد

* در خصوص برنامه های آتی شرکت بفرمایید، چقدر فعالیت های مجموعه بر پایه توسعه های فناوری نوین و حتی ساختمان های سبز است؟
در حال حاضر تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات مسکن و راه و شهرسازی منعقد شده و قرار است به صورت پایلوت اجرای کامل مبحث ۱۸ که بحث عایق بندی و تنظیم صدا است و مبحث ۱۹ که بحث صرفه جویی در انرژی است را در راستای دست یابی هدف ساخت ساختمان های سبز اجرایی کنیم.

می توان از مزیت های ساختمان های سبز به کاهش مصرف انرژی، رفاه ساکنین، تکنولوژی و آبگرمکن های و نورگیرهای خورشیدی، جمع آوری فاضلاب های خاکستری اشاره کرد. در حال حاضر در برخی از پروژه های شرکت از این تکنولوژی ها استفاده می شود.

در کنار تمام این مسائل، ‌این نکته نیز حائز اهمیت است که شرکت توسعه عمران امید در حوزه ارتقای سطح دانش کارکنان نیز همواره دوره های آموزشی، باز آموزی، رعایت مقررات و ضوابط شهرسازی، الزامات ساختمان های بتنی و فلزی و ... را برگزار می نماید.

کد خبر: ۱۴۳٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha