۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
سهم ۳۰ درصدی محصولات تقلبی در بازار لوازم یدکی
معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد

سهم ۳۰ درصدی محصولات تقلبی در بازار لوازم یدکی

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: بیش از سی درصد از بازار لوازم یدکی خودرو را کالاهای بی کیفیت تقلبی یا قاچاق تشکیل داده است که ارزش این سی درصد حدود سه میلیارد دلار است.

به گزارش بازار، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت در گفتگویی افزود: تقریبا هشتاد هزار میلیارد تومان از بازار لوازم یدکی شامل قطعات قاچاق یا تقلبی است و این محصولات قاچاق سیاه محسوب می‌شوند چرا که هم به تولیدکننده داخلی و هم به مصرف کننده نهایی ضربه می‌زنند، بعنوان مثال یک بلبرینگ تقلبی دو ماه بیشتر کار نمی‌کند و هزینه مصرف کننده را افزایش می‌دهد ضمن اینکه مسئله جان مردم هم است، زیرا بلبرینگ یک کالای بسیار حساس در خودروست و می‌تواند سرنشینان را دچار حادثه کند.

وی با بیان اینکه با اعضای اتحادیه لوازم یدکی و تعمیرکاران خودرو جلساتی برگزار کردیم گفت: کالاهای بی کیفیت باعث بروز اختلاف بین مردم و تعمیرکاران شده است. قرار شد اتحادیه لوازم یدکی در تهران و سایر استانها، در فراخوانی برای کالاهای خاص و به صورت مشخص، کمک فنر و باطری هر محصولی که کدشناسه و کد رهگیری نداشته باشد را از فروشگاه‌ها جمع آوری کنند.

برادران افزود: علاوه بر این دو کالا، ۱۳ قلم کالای دیگر بی کیفیت که در ایمنی خودرو موثر است با کمک تعزیرات حکومتی جمع آوری خواهیم کرد و چنانچه در واحد صنفی عرضه شود پلمپ خواهیم کرد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت گفت: به دلیل نبود نظارت، شبکه‌ای شکل گرفته که از حیث مادی سودهای میلیاردی از این راه به دست می‌آورند؛ ما مجموعه‌هایی را شناسایی کرده ایم که کالاهای دست دوم را رنگ می‌کنند و برچسب می‌زنند و دوباره به بازار عرضه می‌کنند.

وی افزود: ما به عنوان یکی از اعضای ستاد مقابله با کالای قاچاق، وظیفه داریم برای مقابله با جریان قطعات تقلبی، پیشگام باشیم. ضمن اینکه در حوزه نظارت غفلت شده و اکنون عمده مشکل ما تولید زیرپله‌ای است که تولیدات بدون استاندارد دارند.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha