۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
افزایش تولید کشاورزی در گرو استفاده از منابع ژنتیکی
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مطرح کرد

افزایش تولید کشاورزی در گرو استفاده از منابع ژنتیکی

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزایش تولید را نیازمند استفاده از منابع ژنتیکی دانست و گفت: نیاز است که از همه منابع ژنتیکی حفاظت شود.

به گزارش بازار به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنی و زیستی، سید مجید تولیت، ضمن تبریک روز ملی «ذخایر ژنتیکی و زیستی» گفت: در حال حاضر بسیار زیاد بر مهم ذخایر ژنتیکی و زیستی واقف بوده و یکی از آن‌ها بوده است. اصلی‌ترین ثروت‌های موجود در حال توسعه که به تاراج رسیده است، می‌تواند همین منابع ژنتیکی و زیستی است.

وی افزود: به جرات می‌توان گفت امنیت ملی یک کشور در زمینه غذا، سلامت و اقتصاد به ذخایر ژنتیکی و زیستی آن کشور وابسته است. توجه به ذخایر ژنتیکی نه تنها امنیت دادن به تنوع عظیم موجود در میان گونه‌های جانوری، گیاهی و ریزسازواره هاست بلکه الزامی برای حفظ و استقلال هر کشور است.

تولیت افزود: ذخایر ژنتیکی شامل همه افراد یک نوع به خصوص در معرض خطر و یا انقراض، جمعیت، مجموعه یا نژادهایی از یک گونه می‌شود که حاوی ژن‌ها و صفات ویژه‌ای است که در یک منطقه جغرافیایی سازگار شده و به آن منطقه تعلق می‌گیرد. دارند. نژادها و سلول‌های جهش یافته یا اصلاح شده میکروارگانیسم ها، گیاهان و جانوران نیز شامل این ذخایر می‌شود.

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن تشریح کاربردهای ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: این ذخایر عظیم و بسیار مهم منبع اصلی بشر برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی و داروها بوده و بدون استفاده از آن، بشر هرگز قادر به تغذیه جامعه انسانی نیست؛ و حفظ سلامت آن نبوده است. بدون شک با افزایش دانش بشر، هر روز بر این منابع افزوده می‌شود.

وی افزود: هر روزه گونه‌های جدید گیاهی و میکروارگانیسمی حاوی ژن‌های مربوط به حذف آلاینده‌های محیطی و یا ژن‌هایی با ویژگی‌های خاص به فرد دارویی است و به گستره اطلاعات ما از ذخایر ژنتیکی می‌تواند اضافه شود که هر کدام از بالقوه‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند. شگرف بر روی زندگی بشر داشته باشند.

تولیت همچنین اظهار کرد: نمونه‌های سلولی مربوط به بیماران یک منبع با ارزش برای مطالعه ژن‌ها و یافتن روش‌های درمان بوده است. حفظ و بهره برداری از این ذخایر ضامن توسعه پایدار و آینده‌ای روشن برای کشور و جامعه بشری است.

وی ادامه داد: افزایش تولید کشاورزی همواره مورد استفاده از منابع ژنتیکی بوده است که باعث افزایش تولید کشاورزی و یا مقاومت آن به انواع بیماری‌ها یا عفت می‌شود. این خود باعث افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی در طول چند دهه گذشته است.

تولیت شناسایی ذخایر ژنتیکی و زیستی و حفاظت از آن‌ها به عنوان منبع و گنجینه ارزش و بی پایان را یکی از نیرومندترین ابزارها برای تولید، ایجاد، توسعه ملی و مقابله با، گرسنگی و بیماری در هر کشور عنوان کرد و افزود: بسیاری از افراد. از فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک، بیوتکنولوژی، پزشکی و کشاورزی وابسته به منابع ژنتیکی و زیستی است، که از یک سو موجب حفظ ذخایر ملی و توسعه علوم و فناوری در زمینه‌های مختلف و همچنین ارتقای سلامت و امنیت غذایی جامعه می‌شود ...

وی اضافه کرد: علاوه بر این برای بهره برداری و استفاده از این منابع ارزشی در سطح ملی باعث افزایش تولیدات و همچنین کسب درآمدهای خارجی از راه فروش فرآورده‌های آن و اطلاعات با ارزش حاصل از این فراورده‌ها می‌شود.

رئیس مرکز با بیان اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص راه اندازی بانک درایران توسط جهاددانشگاهی در پانزدهم فروردین ۱۳۸۶ که نشان اشراف معظم ۱۳۸۶ به موضوع اهمیت دارد و لزوم توجه و عملکرد مناسب و سریع در این زمینه را دارد. خاطر نشان کرد: این روز در تقویم کشور به عنوان «روز ذخایر ژنتیکی و زیستی» نامگذاری شده است تا با فرهنگ و گرامیداشت آن یاد شود که این موهبت ارزش الهی نیاز به حفاظت و بهره برداری درست را دارد تا بر اساس امنیت آن سلامت، امنیت غذایی و پیشرفت کشور ضمانت دارد. استفاده صحیح، حراست این گنجینه عظیم ملی نیازمند همیاری همه اقشار کشور است.

وی افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به‌عنوان یک خدمتگزار در حوزه ذخایر ژنتیکی افتخار آن را دارد که طی ۱۴ سال گذشته با همت نیروهای جوان و متعهد تلاش کند قدمی هر چند کوچک در این مسیر مهم بردارد و خدمتی برای توسعه و آبادانی باشد. کشور عزیز ایران کند.

کد خبر: ۱۴۳٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha