۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مبل ظرف یک سال| ۳۰ کارگاه مبل سازی در شیراز تعطیل شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مبل ظرف یک سال| ۳۰ کارگاه مبل سازی در شیراز تعطیل شد

شیراز- جمشید نژاد، رییس اتحادیه مبل سازان شیراز از افزایش ۱۰۰درصدی قیمت مبل ظرف یک سال گذشته خبر داد.

غلامرضا جمشید نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار به افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه مبل اشاره و اظهار کرد: آنقدر قیمت مواد اولیه افزایش یافته است که تمامی تولیدکنندگان از خرید مواد و تولید مبل با شرایط و حجم مناسب عاجز ماندند.

وی در خصوص این افزایش قیمت گفت : قیمت اسفنج طی یک سال و نیم گذشته ۳ برابر شده و چوب هم افزایش قیمت ۷۰ درصدی را طی یک سال گذشته تجربه کرده است و قیمت پارچه نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است .

رییس اتحادیه مبل سازان شیراز منابع تولید چوب را در دنیا محدود و رو به پایان دانست افزود: این ماده اولیه تولید میل علاوه بر افزایش لجام گسیخته قیمت با مشکل کاهش تولید نیز مواجه است .

جمشید نژاد با اشاره مشکلات گسترده و معضلات مهمی که صنعت مبل سازی با آن مواجه است ، عنوان کرد: افزایش سرسام آور قیمت ها ، شرایط کرونا و کاهش شدید قدرت خرید مردم وضعیت بازار مبل را به بن بست رسانده است.

وی از تعطیل شدن حدود ۳۰ کارگاه مبل سازی ظرف یکسال در شیراز خبر داد و بیان کرد: بسیاری از تولید کنندگان مبل از پس گرانی و مشکلات این باز بر نیامده و نسبت به ابطال پروانه کسب خود اقدام کرده اند .

رییس اتحادیه مبل سازان شیراز تصریح کرد: کارگاه ها و محل تولید بسیاری از این افراد اجاره ای بوده و قبمت اجاره های آنها به شکل سرسام آوری افزایش یافته و در موازات آن بساط خرید مواد اولیه به صورت اقساط نیز جمع شده و تمام خریدها باید به صورت نقد انجام شود . این مشکلات به علاوه افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه تعطیلی تعداد قابل توجهی از کارگاه های مبل سازی شیراز را باعث شده است .

جمشید نژاد از فعالیت خدود ۲۰۰ کارگاه مبل سلزی در شیراز خبر داد و گفت : در حال حاضر شرایط به گونه ای است که نفس تولید کنندگان وزن دار و قوی نیز به شماره افتاده و به سختی به کار تولید مشغول هستند .

وی به از بین رفتن تعداد قابل توجهی اشتغال به دنبال تعطیل شدن کارگاه های تولید مبل اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از نیروهای کار شاغل در این کارگاه ها به دنبال ایجاد شرایط مذکور از کار بیکار شده اند .

این فعال بازار مبل شیراز در خصوص مبل های موجود در بازار شیراز گفت: حدود ۷۰ درصد از مبل های موجود در بازار ، تولید کارگاه های فعال شیراز هستند ؛ کما اینکه تولیدات این کارگاه ها به چند استان همجوار فارس نیز ارسال و بخشی از بازار آنها را پوشش می دهد .

جمشید نژاد در خصوص سهم خرید های اینترتی از فروش مبل گفت: خرید اینترتی مبل در سال های اخیر افزایش قابل توجهی را تجربه کرده ؛ برخی از تولید کنندگانی که پروانه فعالیت ندارند ، در راستای فعالیت های زیر زمینی و بدون زحمت پرداخت بیمه و مالیات ، انواع مبل را با قیمت پایین تر از قیمت واقعی آن و در شرایط نابرابری از رقابت تولید و عرضه می کنند ؛ قطعا مشتریان این بازار هم تنها به دنبال پرداخت هزینه کمتری برای خرید مبل بوده و به سمت این فضا کشیده می شوند .

رییس اتحادیه مبل سازان شیراز در خصوص بازار مبل های خارجی نیز گفت: دیگر مبلی که تولید کشور دیکری باشد در بازار وجود ندارد ؛ در گذشته میزان محدودی از مبل خارجی به شکل قاچاق در بازار توزیع میشد اما امروز قاچاق مبل برای فعالان این حوزه مقرون به صرفه نبوده و فعالیت این افراد به کالاهایی با حمل راحت تر منتقل شده است .

وی به واردات محدود مواد اولیه تولید مبل به خصوص پارچه اشاره کرد و ادامه داد: در گذشته بخشی از پارچه های موجود در بازار وادات کشورهای دیگر بود که در حال حاضر این میزان بسیار کاهش یافته در این راستا تعدادی از تولید کنندگان پارچه در تهران به تولید پارچه های مبلی و توزیع انها پرداخته اند که متاسفانه این پارچه ها از حیث کیفیت و تنوع مشکلات خاص خود را داشته و هنوز نتوانسته اند نیاز بازار مبل را به نحو مطلوب تامین کنند .

رییس اتحادیه مبل سازان شیراز به رکود شدید حاکم بر بازار مبل اشاره و عنوان کرد: بازار مبل در عمیق ترین شرایط رکود است وضعیتی که این بازار تا کنون تجربه اش را نداشته است .

کد خبر: ۱۴۳٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha