۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
هجوم افغان ها به بازار اجاره بهای مسکن| افغانستانی ها: خانه از ایرانی ها پول پیش از ما
«بازار» گزارش می دهد

هجوم افغان ها به بازار اجاره بهای مسکن| افغانستانی ها: خانه از ایرانی ها پول پیش از ما

در حالی بازار مسکن در یک رکود معاملاتی قرار گرفته که مهمان های ناخوانده ای بازار اجاره را با شوک جدیدی همراه کرده اند. آنها افغان هایی هستند که در فصل اجاره نقش متقاضیان تاثیرگذار را بازی خواهند کرد.

اکبر محمودی؛ بازار: اسفند ماه سال گذشته بود که حمایت از مستاجران در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. این حمایت اگر چه در پرداخت وام ودیعه مسکن خلاصه می شد اما کمتر کسی تصور می کرد که بازار اجاره بهای مسکن در ماههای پایانی سال گذشته و ابتدای سال جاری در تصرف افغان ها در آمده و سیاستگذاران بخش مسکن را با یک اقدام غیر قابل پیش بینی مواجه کند.

آنطور که از برنامه وزارت راه و شهرسازی و در جدیدترین برنامه‌ این وزارتخانه بر می آمد این بود که وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن و حمایت از مستاجران و متقاضیان مسکن، لوایحی را برای کنترل سوداگری، افزایش عرضه، کنترل اجاره بها و افزایش مدت اجاره به هیات دولت ارسال و منتظر مانده است تا نتایج این برنامه ها را در عمل و در کنترل اجاره بها ببیند.

هجوم افغان ها به بازار اجاره بهای مسکن| افغانستانی ها: خانه از ایرانی ها پول پیش از ما

بازار مسکن در سال های اخیر بارها و بارها تحت تاثیر بازارهای موازی مانند ارز و سکه از یک سو و افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی از سوی دیگر، دستخوش تغییرات و افزایش قیمت شده است. در ۹ ماه نخست سال گذشته، این بازار شاهد رشد سرسام آور قیمت اجاره به تبع رشد قیمت در طی سال های ۹۷ تا ۹۹ بوده و این نگرانی را بوجود آورد که قدرت خرید بخش بزرگی از جمعیت در این بازار به شکل محسوسی کاهش یافته و اجاره بها مستاجران را بیش از پیش مستاصل خواهد کرد.

این نگرانی، بیش از همه در مورد اجاره نشینان احساس شد. چرا که اجاره مسکن همواره تابعی از قیمت زمین و ساختمان بوده و افزایش قیمت این دو، می‌تواند افزایش اجاره‌بهای آپارتمان‌ها را رقم بزند.

اگر چه حضور افغان ها در بازار اجاره بهای مسکن موضوع تازه ای نیست اما در ماههای اخیر و بعد از بر سر کار آمدن طالبان به یک موضوع نگران کننده برای بازار اجاره بهای مسکن کشور تبدیل شده است.

هجوم افغان ها به بازار اجاره بهای مسکن| افغانستانی ها: خانه از ایرانی ها پول پیش از ما

آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد، اجاره بهای ساختمان در خرداد سال ۱۴۰۰ در شهر تهران ۱۲.۵ درصد و در کل مناطق شهری ۱۰.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. رشد بیش از ۵۰ درصدی اجاره بها به قدری غافلگیر کننده بود که حتی بانک مرکزی تورم آبان ماه سال گذشته را به گردن رشد اجاره بها انداخت. اما سوال این است که در این شرایط، برنامه وزارت راه و شهرسازی که به نوعی متولی بخش ساختمان در کشور است، برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها با ورود مهمان های ناخوانده چیست؟ آیا این وزارتخانه برای این مهمانان ناخوانده برنامه و راهکاری اندیشیده است؟

اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که برخی از اتباع خارجی به خصوص افغانستانی ها در مناطق کم تر برخوردار به لحاظ قیمتی واحدهای مسکونی را اجاره می کنند و اتفاقا پول پیش های بالایی هم در اختیار موجران قرار می دهند.

احمد زینال زاده یکی از املاکی های فعال در تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تایید اینکه این روزها تعداد افغانستانی هایی که به دنبال ملک برای اجاره می گردند زیاد شده است گفت: برای موجران شاید تفاوتی به لحاظ دریافت اجاره خانه وجود نداشته باشد و همین مساله باعث شده تا برخی از موجران به محض اینکه مستاجری با تبعه خارجی به خصوص افغانستانی برای ملک آنها معرفی می شود با دریافت پول پیش ولو به نام فردی ایرانی آن ملک را در اختیار آن تبعه خارجی قرار می دهد.

آنطور که در بازار مسکن در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم این بوده است که برخی اتباع خارجی و افغانستانی ها با اجاره ملکی با نام افراد ایرانی اقدام به اجاره ملک می کنند. اما برخی از این اتباع نیز با شماره گذرنامه مالکان را به اجاره ملک مورد نظر ترغیب می کنند

بر اساس این گزارش، آنطور که در بازار مسکن در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم این بوده است که برخی اتباع خارجی و افغانستانی ها با اجاره ملکی با نام افراد ایرانی اقدام به اجاره ملک می کنند. اما برخی از این اتباع نیز با شماره گذرنامه مالکان را به اجاره ملک مورد نظر ترغیب می کنند.

مهرداد محمدی فعال و مشاور املاک منطقه ۱۶ نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: در چند ماه اخیر به شکل وحشتناکی تعداد مراجعه کنندگان افغانستانی برای اجاره مسکن بالا رفته است.

اغلب اتباع خارجی و تبعه افغان به پول پیش تمایل دارند. آنها می گویند پول پیش از ما خانه از شما

وی در پاسخ به این پرسش که اتباع افغانستانی بیشتر به دادن اجاره خانه تمایل دارند یا اینکه به پرداخت ودیعه و پول پیش؟ ادامه داد: اغلب اتباع خارجی و تبعه افغان به پول پیش تمایل دارند. آنها می گویند پول پیش از ما خانه از شما.

این فعال و مشاور املاک در پاسخ به این پرسش که آیا اجاره دادن ملک به اتباع خارجی غیر قانونی است؟ اظهار داشت: به هیچ وجه. چرا باید غیر قانونی باشد؟ مگر این موضوع، تازگی دارد که بگوییم غیر قانونی است؟ وقتی اتباع خارجی که قانونی به ایران آمده اند و حتی برخی از آنها در ایران ازدواج کرده اند و فرزند دارند چرا باید اجاره دادن غیر قانونی باشد؟

وی افزود: نکته ای که در مورد این موضوع باید اذعان شود این است که شاید چون این روزها تعداد ورود اتباع افغان به ایران زیاد شده است تا حدودی به این موضوع واکنش نشان داده می شود چرا که سال های سال است که اتباع افغان مشتریان املاک برای اجاره ملک هستند.

تقاضا برای اجاره ملک با آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن افزایش خواهد یافت چرا که اتباع افغانستانی هم با برآورده کردن پیشنهاد مالکان یک متقاضی بالقوه محسوب می شوند

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد این هجوم افغان ها به ایران تقاضا برای اجاره مسکن را بالا ببرد؟ تاکید کرد: قطعا همینطور است. تقاضا برای اجاره ملک با آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن افزایش خواهد یافت چرا که اتباع افغانستانی هم با برآورده کردن پیشنهاد مالکان یک متقاضی بالقوه محسوب می شوند.

هجوم افغان ها به بازار اجاره بهای مسکن| افغانستانی ها: خانه از ایرانی ها پول پیش از ما

برای آگاهی از اینکه آیا در اختیار قرار دادن واحدهای مسکونی به افغان ها و یا هر تبعه خارجی که در ایران زندگی می کند قانونی است یا خیر به سراغ مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک رفتیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا از ورود بیش از انتظار تبعه های افغانستانی در ایران و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق جنوب و مرکزی شهر اطلاعی دارید ؟ و اینکه آیا اجاره دادن واحدهای مسکونی به این افراد قانونی است یا خیر؟ گفت: طبق بخشنامه ای که به املاکی ها ابلاغ کرده ایم اعلام شده است که اجاره دادن ملک به اتباع افغانستانی ممنوع است.

خسروی در خصوص اجاره بها در فصل نقل و انتقالات نیز گفت: به نظر نمی رسد اجاره بها بخواهد مثل سال گذشته رشد بیش از حدی داشته باشد. چرا که اجاره بها تابع قیمت مسکن است و سال گذشته رشد اجاره بها بیش از حد انتظار بود و به نظر نمی رسد اجاره بها در فصل نقل و انتقالات بالاتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد.

خبرنگار خبرگزاری بازار با چند تبعه افغانستانی نیز در خصوص اجاره ملک در مناطق پایین شهر و مرکزی تهران به گفتگو نشست.

هجوم افغان ها به بازار اجاره بهای مسکن| افغانستانی ها: خانه از ایرانی ها پول پیش از ما

احمد محمدی یکی از اتباع افغان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا قانونی وارد ایران شده و ملک مورد اجاره آنها به نام خود آنها به ثبت رسیده است؟ گفت: اول اینکه ما سالهاست در ایران زندگی می کنیم و قانونی وارد ایران شده ایم. ملکی هم که اجاره کرده ایم به نام یک ایرانی است که مشاور املاک با آن فرد ایرانی مورد اعتماد قرارداد و قولنامه را به امضاء رسانده است. اما اگر هم فرد ایرانی مورد اعتماد پیدا نکنیم بدون شک با داشتن پاسپورت و مجوز کار می توانیم به راحتی اقدام به اجاره ملک کنیم.

اتباع افغانستانی تمایل دارند اجاره ملک را به سمت پول پیش ببرند. چرا که بیشتر اتباع افغانستانی نمی توانند در بانک ها پول خود را سپرده گذاری کنند پس بهترین گزینه برای حفظ سرمایه، پول پیش است

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود اتباع افغان تمایلی به دادن اجاره ماهانه ندارند؟ گفت: اتباع افغانستانی تمایل دارند اجاره ملک را به سمت پول پیش ببرند. چرا که بیشتر اتباع افغانستانی نمی توانند در بانک ها پول خود را سپرده گذاری کنند پس بهترین گزینه برای حفظ سرمایه، پول پیش است.

این تبعه افغان با اشاره به اینکه سالهاست به حرفه کابینت سازی مشغول است ادامه داد: سالهاست که به حرفه کابینت سازی مشغول هستیم و با خواهر و برادر خود در ایران زندگی می کنیم. شاید اینطور تصور شود که اتباع افغان در نگهداری واحدهای مسکونی چندان تمایلی ندارند اما این در حالی است که همانطور که ملک را اجاره می کنیم همانطور هم در پایان قرارداد تحویل مالک می دهیم تا بتوانیم باز هم در آن ملک زندگی کنیم.

نکته ای که برخی از املاکی ها در گفتگو با خبرنگار «بازار» به آن اشاره می کنند این است که برخی اتباع افغان با اجاره یک ملک و مجددا آن ملک را به اتباع افغان و همشهریان خود اجاره می دهند و به نوعی هزینه زندگی خود را در آن واحد مسکونی رایگان می کنند.

حال سوال این است که اگر اجاره ملک به اتباع خارجی و اتباع افغان غیر قانونی است دولت باید برای آن لایحه ای در مجلس به تصویب برساند و اگر هم قانونی است برای این موضوع دستورالعمل و بخشنامه ای صادر کند تا بر اساس آن و بدون مشکل واحدهای مسکونی به اجاره بروند. البته برخی کارشناسان معتقد هستند که ورود نیروی کار خارجی و سکونت آنها به صورت قانونی و در مکان های مشخص می تواند از میزان جُرم و جنایت بکاهد و حتی برای برخی صنوف نیز مفید و مثمر ثمر به لحاظ نیروی کار ارزان تر به نسبت نیروی کار ایرانی باشد.

کد خبر: ۱۴۳٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Sh IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      57 7
      صاحب خونه ما ودیعه دو برابر کرده کجا ده درصد
    • TR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      24 2
      خیلی کرایه و پول پیش رو بالا بردند چیکار کنیم تو قرض و قوله افتادیم به زحمت نون شب رو پیدا میکنیم
    • بی نام LU ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      15 2
      درود.خسته نباشید.ما شهروندان مشهدی چکار کنیم وقتی کنترلی برروی مساکن از نظر کیفیت و قیمت نیست؟لطفا راهنمایی کرده وچاره ای بیندیشید.سپاس
    • سید عباس IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      22 40
      من خودم صاحب خانه هستم هر سالی که خونه به ایرانی اجاره میدم آخرش جر و بحث داریم ولی به افغانی دیگه مشکلی نداریم .بخدا من همه جور کوتاه میام ولی هم وطن خودم میخواد سواری هم بگیره ....چرا باید این جوری باشه.
      • ایرانی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
        12 1
        ما هم مستاجر هستیم یه میخ به دیوار خونه مردم نمی زنیم .نمیدونم به شانس ما چرا صاحب خونه اذیت میکنه.ما یه سال تمام اسباب بازی بچه رو جنع کردیم که یه وقت بازی نکنه صدا بره پایین به صاحب خونه بر بخوره.به ما میگفت من راه پله به شما اجاره ندادم??
      • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
        17 4
        انشاالله که خودت مستاجر بشی
      • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
        2 1
        ان شاءالله اصله
    • حسن نصرلا IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      23 3
      محل ما پر شده میدون خراسون
    • سلام IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      20 0
      برای دولت متاسفم
    • علی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      25 1
      کاش دولت از افاغنه حمایت می کنه فکر ی هم بحال جاشون غذاشون و با بی آبی که در ایران هست فکر می رد بعد ا اجازه ورود میداد
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      6 1
      امسال اگر حکم تخلیه بدن کرایه خونه ها تا 60 درصد بالا میره اگر هم ندن باز دوباره کرایه ها تا 50 درصد مثل پارسال بالا میره
    • علی IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      6 8
      من خودم از مرجع تقلید پرسیدم گفتن صاحب خونه با 25 درصدی که دولت گفته راضی نیست گفتند : اگر تو این خونه نماز میخونی و روزه میگیری حتی اگر زندگی هم میکنی باید صاحب خونه راضی باشه ونباید به قیمتی که دولت گفته گوش بدی چون رضایت بحث قلبی هست
    • محمد IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      13 1
      در منطقه ملارد اکثر خانها قولنامه است اکثر خانه ها را افغانیها خریده اند وجالب است بدانید بنگاه دارها هم افغانی هیتند. وخانها خریده شده خودشان را به تازه واردین افغان اجاره می دهند.
      • فریبا IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
        7 1
        بله من در محمدشهر هستم گاهی فکر می کنم من تبعه ایرانی هستم و د افعانستان زندگی می کنم بابا هر چیزی حدی داره مگه ما خودمون کم نیروی بیکار داریم
    • محمد FR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      5 6
      با احترام ب شما ولی خبرتون موردی شاید درست باشه ولی در کل اشتباست و تاثیری در روند افزایش اجاره بها نداره از یه طرف دولت ادعا میکنه مرزها بسته ست و ازیه طرف شما میگید بعلت طالبان افغانستانیها هجوم اوردن و این تناقض داره و بنظر من این توجیه ای برای تورم ست و چون بازارمسکن بی برنامه ست ب دنبال ی تاًثیر عجیب و غیرقابل پیش بینی میگردند
    • زاجر IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      7 3
      صاحب خونه ما یه شرکت هست ۱۰۰۰ واحد ملک دارد هر سال سند را عوض میکند میگوید مالک عوض شده کرایه را دوبرابر میکند...در سال هرچه کار میکنیم باید به این دزدها بدهیم
    • m.z IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      6 0
      مهندس m.z علت اصلی اقتصاد خراب ایران از کاهش ارزش ریال ، نبود کار برای جوانان و یا دستمزد پایین ، جهش قیمت مسکن و گرانی اجاره و افزایش قیمت مواد غذایی در ایران چیست؟ کشور ایران برای 80 میلیون ایرانی هم خانه هم کار و هم پول با دستمز بالا و هم مواد غذایی و.. دارد ولی وقتی با هجوم اتباع و مهمان ناخوانده به ایران مواجه میشویم( هیچ کشور به این اندازه جمعیت میلیونی بین 5 تا 15 میلیون اجازه ورود مهاجران رو نمی دهد) با ورود هر خانواده خارجی یک خانواده ایران بدبخت میشود ، این اتباع با اوردن دلارهای سرگران باعث کاهش ارزش پول و با خرید و سرمایه گذاری در بازار املاک، خودرو وطلا و کار باعث کاهش ارزش پول کشور شده اند و متاسفانه هیچ خبرگذاری و خبرنگاری هیچ گزارشی از این موضوع مهم و مشکل اصل کشور تهیه نمیکند حال بحث افزایش سرقت و کاهش امنیت کنار بگزاریم و... مثلا اگر بنده 80 نفر را دعوت کنم برای اردوی 2و3 روزه و بعد در زمان شمارش 5 نفر مهمان ناخواده هم داشتم که جمعا 85 نفر بشویم حالا بنده چشم روی این 5 نفر ببندم و بگم 2و3 روز یک طوری میگزرانم باید همیشه5 نفر در اتوبوس ایستاده باشند ،در موق
    • س IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      4 0
      فامیل ما پول پیشش ۱۰۰ تومن بود کردنش ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیون کجا ده درصده ?