۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مشهد میزبان ۸ میلیون زائر بود| اسکان و گرانی گلایه مشترک مسافران
بازار گزارش می‌دهد؛

مشهد میزبان ۸ میلیون زائر بود| اسکان و گرانی گلایه مشترک مسافران

مشهد- امسال مشهد مقدس بنا بر گفته مدیر امور زائران استانداری خراسان رضوی میزبان هشت میلیون زائر بود که این موضوع فشار مضاعفی را برای پذیرایی و اسکان این مسافران بر دوش سازمان‌های مختلف تحمیل می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: حضور هشت میلیونی زائران بارگاه مطهر رضوی آن‌هم در یک‌فاصله زمانی کوتاه مانند ایام نوروز همه‌ساله موجب شکل گرفتن جهاد خدمت برای ارائه خدمات به این زائران می‌شود.

گزارش خبرنگار بازار حاکی است که در نخستین موج سفر و در هفته نخست سفرهای نوروزی ظرفیت تمامی هتل‌های این شهر تکمیل شد و لذا با توجه به برودت هوا اسکان زائران در اقامتگاه‌های ضروری مانند سالن‌های ورزشی و هم‌چنین اماکن متبرک و مساجد در دستور کار قرار گرفت.

درحالی‌که آمارهای زائران عزیمت کرده به مشهد تا قبل از شیوع کرونا و در ایام نوروز از ۸ میلیون نفر تجاوز نمی‌کرد اما امسال به دلیل استقبال زائران اینم آمار هم چون سال‌های قبل از کرونا رکورد خود را تکرار کرد.

بنا بر آمارهای منتشره در نوروز ۹۸ بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر به مشهد آمدند، در نوروز ۹۹ تعداد مسافران به ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد و در نوروز ۱۴۰۰ به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید و حال آمار گردشگران در نوروز امسال با رقم ۸ میلیون نفر به آمار سال ۹۸ برابری می‌کند.

بسیج امکانات برای خدمات
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه زیارت اصل و پایه سفر به مشهد است اظهار کرد: نوروز امسال نشانگر این بود که تا چه میزان عاشقان زیارت امام رئوف در انتظار فراهم شدن شرایط مناسب برای انجام این سفر بوده‌اند.

مشهد میزبان ۸ میلیون زائر بود| اسکان و گرانی گلایه مشترک مسافران

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد با اشاره به حجم و تعداد مسافران در این فاصله زمانی اندک ادامه داد: خوشبختانه همه امکانات در قالب همدلی و همکاری دستگاه‌های مختلف و اعضای ستاد تسهیلات سفر برای خدمت به زائران بسیج شده بود و سرویس‌دهی به زائران با دقت و تمام و کمال انجام شد.

وی بابیان اینکه البته بدون شک کاستی‌ها و نواقصی هم در این بین وجود داشته و لذا منکر آن نیستیم ادامه داد: با توجه به ۲ سال توقف سفر و تبعات ناشی از آن، وجود مشکلات و کاستی امری طبیعی است اما به لطف خداوند هیچ مسافری دچار مشکلات حاد نشد و به هر ترتیبی ارائه خدمات لازم به مهمانان امام رضا (ع) انجام شد.

وی تأکید کرد: همدلی و هماهنگی میان دستگاه‌های خدمت رسان به زائران، وجه پررنگ خدمت به عاشقان امام رضا(ع) طی این دوره از تعطیلات بود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه درزمینهٔ تأمین کالاهای اساسی و اقامت، به‌عنوان دو محور اصلی سفر و نیز میزبانی مطلوب در حرم رضوی هیچ مشکلی وجود نداشت اذعان کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد پس از پایان هفته نخست از تعداد زائران اسکان‌یافته در این شهر مقدس کاسته شود اما واقعیت این است که در پایان هفته نخست سال جدید تنها ۳۰ درصد ظرفیت اسکان دائمی، اضطراری و موقت در مشهد خالی‌شد ولی بااین‌حال از مسافران موج دوم، میزبانی شایسته‌ای و بدون هیچ کاستی انجام پذیرفت.

گنابادی نژاد با اشاره به موج دوم سفرها بیان کرد: از ۱۰ اسفندماه سال گذشته مصادف با عید مبعث تا پایان ۱۲ فروردین افزون بر ۸ میلیون زائر به مشهد مقدس سفر کردند که امسال به دلیل قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان در آخرین روزهای تعطیلات شاهد بازگشت مسافران بیشتری به شهرهای خودشان بودیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با بیان این که سفر و زیارت، سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود و ۷۰ درصد زائران امام رضا(ع) در مشهد را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند که در هیچ فرصتی در جهان چنین رویدادی مشابهت ندارد ادامه داد: از این رو برنامه ریزی برای خانواده ها و فراهم سازی بستر زیارت یکی از اولویت هایی است که باید هم چنان در دستور کار دولتمردان باشد.

افزایش ناوگان حمل‌ونقل
به گزارش خبرنگار بازار امسال بازهم به دلیل ملاحظات زائران و گردشگران بابت شیوع کرونا و احتمال سرایت در فضاهای عمومی و هم‌چنین ناوگان حمل‌ونقل عمومی لذا بسیاری از گردشگران ترجیح دادند تا با خودروی نقلیه شخصی عازم سفر به مشهد شوند.

در همین رابطه معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بابیان اینکه برخلاف دو سال گذشته که متأثر از بیماری کرونا ازدحام چندانی در پایانه‌های مسافربری وجود نداشت امسال با شکل گرفتن واکسیناسیون سراسری و هم‌چنین برداشته شدن محدودیت های سفر لذا شاهد حجم قابل توجهی از زائران و مسافران به سمت خراسان رضوی بودیم.

مشهد میزبان ۸ میلیون زائر بود| اسکان و گرانی گلایه مشترک مسافران

رضا صحراگرد به بازار گفت: امسال در پایان سفر های نوروزی و در آستانه ماه مبارک رمضان شاهد افزایش چشمگیری از مسافران در پایانه مسافربری امام رضا(ع) بودیم.

وی با بیان اینکه برای تامین وسیله نقلیه به ویژه در روز های پایانی تعطیلات طبق برنامه ریزی از قبل انجام شده نسبت به تامین و فراخوان اتوبوس از سایر شهر های کشور اقدام شد ادامه داد: با پیگیری های مستمر ناوگان فوق العاده برای برگشت مسافران تامین و خوشبختانه تمامی متقاضیان با وجود ازدحام و استقبال در پایانه مسافربری امام رضا(ع) موفق به دریافت بلیط و سفر شدند.

وی هم چنین با اشاره به این موضوع که از ۲۵ اسفندماه پارسال تا پایان ۱۲ فروردین ماه جاری یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودروی شخصی در مجموع با پنج میلیون نفرسرنشین وارد مشهد شدند بیان کرد: میزان ورود مسافر از طریق خودروی شخصی و ناوگان حمل ونقل عمومی به مشهد طی نوروز ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۴۰ درصد افزایش داشت.

پایان سفر
سفر به مشهد مقدس امسال به دلیل محدودیت های دو ساله اخیر ناشی از کرونا با استقبال بسیار زیادی روبرو بود و لذا این حجم سفر خود برخی از مشکلات مانند سرگردانی مسافران برای اسکان و یافتن اقامتگاه خالی و هم چنین نگرانی بابت تهیه بلیت برگشت آن هم در روز های پایانی و به ویژه روز ۱۲ فروردین به همراه داشت.

بنا بر آمار های منتشره در این مدت قریب به ۸۵۰ هزار مسافر به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای، ریلی و هوایی به مشهد سفر کردند.

هر چند بنا بر اظهارات مسئولان تمامی دستگاه های اجرایی از روزهای نخست دست به دست هم دادند تا مسافران و زائران بدون جا و مکان نمانند، اما مشاهدات خبرنگار بازار نشان می‌دهد ضعف سیستم اطلاع‌رسانی به زائران، هزینه‌های بالای اسکان در مراکز اقامتی، نبود پارکینگ مناسب در برخی اماکن اقامتی؛ اعمال محدودیت های ترافیکی پیرامون حرم مطهر رضوی، دور بودن برخی از اماکن اسکان معرفی شده از مرکز شهر و معطلی زیاد برای دریافت معرفی نامه اسکان از جمله گلایه های مشترک بسیاری از زائران و گردشگران امسال در سفر به مشهد بود.

کد خبر: ۱۴۳٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یاسین IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 0
      والاتنها مشهد نیست شمال کشور بیداد میکرد ازبابلسر گرفته تا جای دیگه اش ....همه جا گرونیه....هرکی از دوستان اگه شمال رفتن اگه جنوب رفتن هرکجا رفتن از گرونی مینالیدن ...مشهدتنها نیس ..انصاف ازتومردم رفته
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 1
      مشهد قطعه ای از بهشت است