۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
مشکل کارآفرینی خودباوری است| از بسته بندی موادغذایی به صورت مشاغل خانگی تا برگزاری سمینار خودباوری
یک بانوی کار آفرین در گفتگو با بازار:

مشکل کارآفرینی خودباوری است| از بسته بندی موادغذایی به صورت مشاغل خانگی تا برگزاری سمینار خودباوری

جعفرزاده بانوی کار آفرین البرزی گفت: عمده مشکلی که کارآفرینان دارند خودباوری است زیرا وقتی انسان خود را باور داشته باشد، نبود شرایط موضوعی نیست که بتواند مانع فعالیت شود.

معصومه جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار بازار درباره نحوه ورود به بحث کارآفرینی در حوزه های مختلف فرهنگی و اقتصادی گفت: از ۱۰ سالگی نقاشی می کردم و در ۱۳ سالگی نمایشگاه نقاشی برگزار کردم و به صورت ناخواسته تعدادی از نقاشی هایم فروش رفت. بعد از فروش نقاشی‌هایم متوجه شدم می توانم کارهایی را که دوست دارم با تمرکز بر روی آن ها انجام دهم و در آنها موفق باشم. در سن ۲۲ سالگی آموزش نقاشی را در خانه شروع کردم و از امکانات موجود در خانه چون انباری استفاده کردم و بخشی از خانه را به این موضوع اختصاص دادم به گونه‌ای که کم کم هنرجوهایم زیاد شدند و درآمدم حتی بیشتر از یک آموزشگاه نقاشی بود.

در سال دوم بعد از شروع کارم در خانه، آموزشگاه نقاشی راه اندازی کردم و یک سال بعد رتبه اول آموزشگاه ها را در جشنواره هنرهای تجسمی دریافت کردم. در این میان علاقه مند به داشتن شغل های دیگر هم بودم و آرایشگاه و مزون گل را راه اندازی کردم برای این منظور ویلایی را اجاره کردم که آرایشگاه در طبقه بالا و مزون در طبقه زیرین بود و تعامل خوبی بین این دو شغل وجود داشت البته اکنون آرایشگاه و مزون گل را واگذار کرده ام و با موفقیت در حال فعالیت است.

سپس بسته بندی مواد غذایی دبورا را راه اندازی کردم که آن کار را نیز از خانه شروع کردم. یک فرآورده غذایی را با مواد غذایی که ضرری ندارد و بی ضرر است برای افرادی که چربی و قند خون دارند به عنوان مکمل غذایی آماده کردم که به عنوان میان وعده مصرف کنند و از دانشکده کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف هم نامه ای دریافت کردم که این محصول قابل رقابت با نمونه های خارجی و حتی با کیفیت تر است. زمانی که مجوز دریافت کردم کارم وسعت بیشتری یافت و از داخل خانه در دو سال سفارشات خیلی خوبی از امور بانوان اتاق بازرگانی برای مهمانان خارجی دریافت می کردم. بعد از مدتی زیر پله ای اجاره کردم و کارم را در آنجا گسترش داده و علامت سیب سبز سامان غذا و دارو را دریافت کرده و بسته بندی هایم به فروشگاه های مختلف بزرگ و زنجیره ای هم فرستاده می شد و بسته های مواد غذایی برای ماه رمضان و قبل از عید و دیگر زمان ها تولید می کردیم.

این کار را نیز واگذا کردم و از آنجایی که علاقه شدیدی به نوشتن داشتم و از کودکی به نوشتن و نقاشی می پرداختم به مدت دو سال بعد از واگذاری کار بسته بندی مواد غذایی در حال نوشتن بودم که حاصل آن بعد از دو سال دو کتاب با نام های راهای درست قانون جذب و قانون جذب نیمه پنهان من که در مورد قانون جذب بود. اکنون کسب و کارهایی را به صورت شراکتی دارم و آنچه مستقیما مدیریت می کنم انتشارات جذب مسیر خوشبختی است که مختص قانون جذب است؛ همچنین در موسسه جذب مسیر خوشبختی نیز به تدریس مباحث قانون جذب پرداخته و پکیج های آموزشی ارائه می کنیم.

*فعالیت‌هایتان در خارج از کشور چیست؟
بنده عضو انجمن روانشناسی آمریکا هستم و یک نمایشگاه نقاشی را در سال ۱۳۸۷ در دبی داشتم که تعدادی از آثارم هم به فروش رفت. در سال ۲۰۱۰ مصادف با ۱۳۸۸ شمسی یکی از آثارم برای اکسپو کشور چین انتخاب شد که به آنجا فرستاده شد. در تابلوهایم از طلای ۲۴ عیار استفاده می کردم و اکنون نیز استفاده می کنم. دو کتابم در سایت آمازون بارگذاری شده است و به دنبال فعالیت های دیگری در خارج از ایران البته تحت چارچوب های کشورم ایران هستم.

*زنان کار آفرین با چه مشکلاتی رو به رو هستند؟
عمده مشکلی که کارآفرینان دارند خودباوری است زیرا وقتی انسان خود را باور داشته باشد نبود شرایط موضوعی نیست که بتواند مانع فعالیت شود. اگر فردی بر اساس خودباوری به کسب مهارت هم بپردازد اعتماد به نفس اجرای کارهم در وی به وجود می آید.

*مشکل برای کارآفرین در ایران را چه عواملی می دانید؟
به عقیده من ابتدا باورها و فرهنگ مردم، سپس نداشتن امکانات اولیه یا در نظر نگرفتن آن‌ها موثر است. گاها مردم لازم است به خودشان و چیزی که می‌خواهند باور داشته باشند تا بتوانند به موفقیت دست پیدا کنند. چه بسا زمانی که آموزشگاه نقاشی را راه اندازی کردم بسیاری از مردم به من می گفتند که شما هزینه زیادی انجام داده اید و دارای نفوذ و ارتباط هستید، در حالی که به این مسائل باور ندارم بلکه فقط مسیری را انتخاب کرده و مصرانه پیش رفتم.

استاد دانشگاهی از میشیگان به ایران آمده بودند و در مورد زنان تحقیق می کردند زمانی که کتابم را به ایشان نشان دادم برایشان بسیار جالب بود و عقیده شان راجع به محدودیت شدید بانوان در ایران تغییر کرد. اعتقاد شخصی من این است که درست است ممکن است مشکلاتی در موضوعات اداری وجود داشته باشد ولی باز هم حل تمام مسائل به انسان بر می گردد. اگر به خودمان باور داشته باشیم که با توان و اعتماد به نفس پیش می رویم و با مهارت چیزی که می خواهیم را به دست می آورم تمام سختی ها پشت سر گذاشته می شود. به نظر من این موضوعات بهانه تراشی هایی برای کسانی است که مسئولیت رشد نکردن خود را به گردن دیگران بیندازند.

*آیا مشوق زنان کارآفرین کرج بودید؟
به مدت تقریبا دو سال طرح حمایتی اقتصادی با مشاغل خانگی دارم و بسته بندی مواد غذایی دبورا را نیز با مجوز مشاغل خانگی انجام می دادم. طرح حمایتی به این شکل است که کمک کنیم انسان ها به خود باورداشته باشند. حدود ۸ سال است که در مورد باور آدم ها کار می کنم و ۵۴۰ باور مالی را از داخل ضرب المثل ها، تکه کلام ها، شیوه زندگی مردم استخراج کرده ام و اکنون در حال تدریس این خودباوری هستم. به مدت دو سال به صورت کاملا رایگان مطالبی را که با هزینه بالا و زمان زیادی به جمع آوری محتوای آن پرداخته ام را با مردم به اشتراک می گذارم تا ریشه مشکلات را بیابند و تغییر دهند.

طرح حمایتی من در این مسیر است و به صورت داوطلبانه و سرسختانه این کار را انجام می دهم زیرا فکر می کنم این رسالت من است و قصد دارم تا جایی که جان در بدن دارم این مسیر را ادامه دهم. بعد از تعطیلات عید هم کارگاه ها و سمینارهایی مخصوص بانوان برگزار می کنم. تقریبا سه سال پیش سمینار بانوان توانمند پولساز را در البرز برگزار کردم و برند آن را هم ثبت کردم؛ در برنامه دارم که با همین عنوان سمینارهایی برای بانوانی که می توانند کاری انجام دهند ولی به خود باور ندارند برگزار کنم تا به این صورت بتوانند رشد کنند و کمکی برای همسرانشان و در جهت اعتلای خانواده و پیشبرد اهداف خانواده باشند.

*حمایت مسئولان استان البرز به چه صورت بوده است؟
در سال ۱۳۹۷ که سمینار بانوان توانمند پولساز را برگزار می کردم به معاونت فرهنگی شهرداری کرج مراجعه کردم و معاونت این سازمان کمک های زیادی برای برگزاری سمینار رایگان داشتند و حمایت های زیادی کردند اما وقتی این دستور را به زیر دستانشان دادند این افراد باعث شش ماه تأخیر در این کار شدند که موجب تحمیل هزینه های زیاد و اذیت های بسیاری شد و برخورد مناسبی از سوی زیر دستان وجود نداشتند. در کل در سازمان ها و ادارات رئیس ها اعلام موافقت کرده و دستورات را به زیر دستان صادر می کنند اما سختی های کار مربوط به زیر دستان است. افرادی که یا بنا به غرض شخصی با افرادی که وارد این مسیر می‌شوند برخورد می کنند، یا به دلیل نداشتن اطلاعات و حال مناسب نمی خواهند کمک کنند. تاکنون در زمینه گرفتن مجوز مشکلی نداشتم و کمک خیلی خوبی از سوی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی، شهرداری، استانداری و خانه هنرمندان وجود داشته است ولی کارمندان متاسفانه همکاری خوبی نداشتند.

*اکنون تمرکز شما بر چه فعالیتی است؟
در حال حاضر تمرکزم روی انتشارات و موسسه است و در حال آماده سازی کتاب هایی با موضوع قانون جذب و تغییر باور هستیم. اینکه انسان ها چگونه می توانند با تکنیک های عملی روی باورهای خود کار کنند. به طور کلی کارهایم تجربه محور است و دوست دارم هر تکنیکی را ارائه می دهم از روی تجربه باشد تا بتوانم با اطمینان آن را معرفی کنم چه بسا اگر فردی از کارایی نداشتن تکنیک بگوید می دانم یا به درستی انجام نداده یا در کل کوتاهی کرده است. به همین خاطر در بسیاری از موارد به کسب تجربه پرداخته و حتی در پادکست های مراقبه ام امواج را کاملا امتحان کردم تا توانستم به استاندارد خاصی برای عوارض نداشتن و پاسخ گرفتن برسم. در حال حاضر روی کتاب های خودم در زمینه قانون جذب تمرکز دارم. دو کتاب چاپ کرده و سه کتاب دیگر نیز در دست چاپ دارم. پکیج آموزشی تغییر باور مالی بانوان نیز که با استفاده از طرح حمایتی اقتصادی با مشاغل خانگی است را در دست انجام دارم و در وب سایت مصرز برای تهیه قرار داده ایم. به این صورت هر کسی می تواند باور داشته باشد که می تواند کار خود را راه اندازی کند. حتی پکیج هایی را برای کودکان کار می بریم که بازخورد خیلی خوبی از سوی آن ها و خانواده هایشان وجود داشته است و قصد دارم در سال ۱۴۰۱ این کار با راه اندازی پلتفرم های آنلاین به صورت کاملا رسمی گسترش دهم.

*سمینارها و آموزش ها چقدر روی بانوان و مشاغل خانگی موثر بوده است؟
باور موضوعی است که در درون انسان وجود دارد و تمام فعالیت های ما از انتخاب همسر، کار تا رشد اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. به دنبال جمع آوری اسناد و مدارک درباره بازخوردها نبوده ام ولی افراد زیادی کتاب ها را استفاده کرده اند و اداره ارشاد هم کتاب ها را برای کارکنان خود تهیه کردند و هربار از تاثیرگذاری کتاب ها و کلاس ها می گویند. تاکنون به شکل مطلوب به جمع اوری بازخوردها و تاثیرات به صورت مکتب نپرداخته ام اما اکنون با تیمی همکاری می کنم که پیشنهاد داده اند اسناد و مدارکی از تاثیرگذاری و بازخورد آموزش باور مالی بانوان جمع آوری کنیم و به صورت رایگان در صفحات اینترنت وب سایت حکمت آموز منتشر کنیم تا مرجع رسمی قانون جذب شویم. اکنون در صفحه اجتماعی ما نیز بسیاری از افراد از تاثیر مثبت آموزش ها در زندگی خود می گویند.

*از چشم اندازتان بگویید؟
چشم اندازی که دارم در سطح بین المللی است و وظیفه خودم می دانم که به مردم ایران و به خصوص بانوان و کودکان خدمت کنم، زیرا معتقدم اگر کسی از کودکی یاد بگیرد که چه رفتاری داشته باشد و باورهای خود را بشناسد می تواند انتخاب های بهتری داشته باشد. به همین دلیل فعلا چشم اندازمان در حد ایران و برای بانوان و تغییر دید بانوان برای ایجاد درآمد در زندگی شان است. البته نه تنها درحوزه درآمد بلکه در ۸ حوزه اصلی کار می شود تا بتوانند در زمینه روابط اجتماعی و حتی از لحاظ روحی و فکری در سطح بالاتری قرار بگیرند. از طریق پکیج ها و محصولاتی که آماده می کنیم به صورت آنلاین، وبینارها و گفت و گوی زنده یا به صورت حضوری و از طریق سمینارها و ... این آموزش ها را در اختیار مردم ایران قرار می دهیم و سپس در حد بین المللی گسترش می دهیم.

کد خبر: ۱۴۳٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha