۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
استارتاپها موتور محرک صنعت فین تک| رگولاتوری مهمترین چالش است
مشاور تحول دیجیتال در گفتگو با بازار مطرح کرد

استارتاپها موتور محرک صنعت فین تک| رگولاتوری مهمترین چالش است

مصطفی ثابتی، مشاور تحول دیجیتال میگوید: اولین و اصلی ترین چالش در کشور ما موضوع رگولاتوری و محدودیت های پیش روی فین تک ها است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: فناوریهای نوظهور که بیش از پیش در دنیای فناورانه خودنمایی می کنند صنعت فین تک را نیز متحول ساخته است. بطوریکه از جمله این فناوریها می توان به هوش مصنوعی، بلاک چین و حتی متاورس اشاره کرد. با این حال همچنان کارشناسان معتقدند مهمترین چالش فین تک در ایران مساله رگولاتوری است. به طوری که به گفته مصطفی ثابتی، مشاور تحول دیجیتال اولین و اصلی ترین چالش در کشور ما موضوع رگولاتوری و محدودیت های پیش روی فین تک ها است که در صورتی که این موضوع برطرف شود می توانیم رشد پر سرعت و خوبی را در فین تک های ایرانی شاهد باشیم.

خبرگزاری بازار با مصطفی ثابتی، در این باره گفتگویی انجام داده که در ادامه از نظرتان می گذرد.

مصطفی ثابتی، مشاور تحول دیجیتال بانک سینا و بانک دی، مشاور فین تک فینووا، مدرس دوره های MBA و DBA موسسه ماهان و مدیر سابق مرکز فین تک بانک انصار بوده است.

*به نظر شما فناوریهای نوظهور در فین تک در سال پیشرو، کدام فناوریها هستند؟
از نظر فناوری نمی توان انتظار ورود موثر و چشم گیر فناوری متفاوتی را داشت اما فناوری هایی که پیش از نمونه های آنها را دیده ایم به صورت عملی و واقعی با فشار بیشتری در فین تک ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. یکی از اولین مواردی که به نظر من رونق خوبی خواهد یافت (Embeded banking) یا بانکداری تعبیه شده یا نا محسوس در ارائه سرویس های بانکی است. به عنوان مثال پرداخت های خودکار ، توسعه برداشت مستقیم (Direct Debit) یا اعتبار سنجی و اعتبار دهی خودکار در بخش های مختلف توسعه خواهد یافت.

فناوری بعدی استفاده از پلتفرم ها و روش های چابک توسعه محصولات دیجیتال است که در سال های اخیر در دنیا توسعه پیدا کرده . استفاده از پلتفرم های مدیریت فرایندهای کاری که از طریق کانال های مختلف وب و موبایل می توانند در ساخت تجربه مطلوب دیجیتال برای مشتریان کاربرد داشته باشند. در این روش به جای برنامه نویسی تمامی سرویس ها از ابتدا، از پلتفرم های توسعه چابک استفاده می شوند که از پیش سرویس های پایه ای مثل احراز هویت، پرداخت، کیف پول و ... در آنها تعبیه شده و بر روی فضای ابری امکان ساخت تجربه دیجیتال برای مشتریان را با هزینه کم و سرعت بالا فراهم می کند.

مواردی مثل استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هم در دو بخش بهبود تجربه کاربری مثل فرمان های صوتی ، پیشنهادات هوشمند و ... و همچنین موضوعات رگولاتوری مثل احراز هویت، اعتبار سنجی ، تشخیص تقلب و ... بیشتر از قبل مورد استفاده قرار گرفته و کاربردی خواهند شد.

نهایتا پیش بینی من فراگیر شدن استفاده از بلاک چین و فناوری های مرتبط با آن در فین تک است. به زودی شاهد توسعه استفاده از DEFI و Metaverse در فین تک ها خواهیم بود. البته شاید این موضوع در کشور ما در سال ۱۴۰۱ در ابتدای راه باشد. در این سال فقط انتظار داریم ایده های اولیه شکل گرفته و تلاش هایی برای تحقق آنها انجام شود.

*چه راهکارهایی در ارتقای فناوری خدمات مالی در کشورها وجود دارد؟
وقتی صحبت از ورود فناوری می شود نگاه اولیه استفاده از آن برای خلق ارزش جدید است اما در ادامه راه مهمترین موضوع همه گیری آن و توسعه استفاده در بین عموم جامعه است. موضوعی که در دنیا به شدت بر روی آن تمرکز می شود خلق تجربه مطلوب برای مشتریان در استفاده از فناوری ها در حوزه سرویس های مالی است. کشور های مختلف با تدوین قوانین شفاف و تسهیل دسترسی به سرویس های پایه و داده ها ، خلق ایده های جدید و همه گیری آنها را تسهیل می کنند.

*در ایران چه چالشهایی در این زمینه است؟
اولین و اصلی ترین چالش در کشور ما موضوع رگولاتوری و محدودیت های پیش روی فین تک ها است که در صورتی که این موضوع برطرف شود می توانیم رشد پر سرعت و خوبی را در فین تک های ایرانی و سرویس هایی که ارائه می دهند شاهد باشیم.

موضوع بعدی دسترسی به سرویس های پایه و ایجاد زیر ساخت های اطلاعاتی است. موضوعاتی مثل احراز هویت ، امضای دیجیتال ، سامانه های حاکمیتی و API های بانکی که به نظر میرسد در این حوزه شرایط بهتری داریم و اوضاع رو به بهبود است و چشم انداز روشنی پیش روی فین تک ها در سال جدید خواهد بود.

*به نظر شما استارتاپ ها چگونه می توانند نقش موثرتری در این زمینه داشته باشند؟
اصلی ترین مزیت استارتاپ ها چابکی و جسارت آنها در خلق ایده های جدید و سرویس های مورد نیاز مشتریان است. بدون دغدغه های معمول بانک ها و موسسات مالی رسمی و خارج از چارچوب ها فکر کردن میتواند به عنوان موتور محرک در صنعت فین تک باشد. در واقع استارتاپ ها با هزینه کمتر و سرعت بیشتر ایده های جدید را به بازار عرضه کرده و نتیجه را تعیین می کنند.

*اثر رمزارزها بر صنعت فین تک چیست؟
رمز ارزها از چند جهت بر فین تک ها تاثیر گذار هستند. مورد اول عدم الزام به مدل بانکداری متمرکز در بسیاری از سرویس ها است. مورد دوم امکان فعالیت های بین المللی و موضوع بعدی امکان تامین مالی از منابع جدید می تواند باشد.

کد خبر: ۱۴۳٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha