۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
کاسبی پلاژداران در سواحل آزادشده| دریا همچنان پولی است
بازار گزارش می‌دهد؛

کاسبی پلاژداران در سواحل آزادشده| دریا همچنان پولی است

ساری- یک ماهی از آزادسازی نوار ساحلی خزر می گذرد و همچنان ورود به پلاژهای ساحلی در برخی مناطق مازندران پولی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران با ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی بیشترین سهم را از کرانه خزر به ارث برده است، کرانه‌ای که رغم آزادسازی، همچنان برخی نواحی آن در تصرف قرار دارد.

تشکیل پرونده‌های حقوقی و قضائی هم نتوانست برخی از لاکچری نشینان های ساحلی را از حریم قانونی خزر عقب راند و همچنان رایزنی برای بازپس گیری محدوده‌های تصرف شده ادامه دارد.

جدای از اجرای ناقص طرح آزادسازی محدوده‌های ساحلی، هنوز ورود به دریا از طریق پلاژهای ساحلی با ریال مقدور است و گوش متصرفان که خود را حافظان و نگهبانان دریا می‌دانند به توپ و تشرها بدهکار نیست.

آنان هرچند به زبان عقب نشینی و خروج از حریم قانونی دریا را قبول دارند و مقابل دوربین رسانه‌ها حرف‌های اینچنینی می‌زنند اما در عمل، حرفشان با گفته‌هایشان سازگاری ندارد و دریا را پولی کرده اند.

برخی‌ها ایجاد سرمایه گذاری و سازه‌های تفریحی و اقامتی را دلیل اخذ ورودی و پول مطرح می‌کنند و عده‌ای نیز با این جمله که «ماموریم و معذور» پاسخ روشنی به چرایی پولی بودن ورود به دریا نمی‌دهند.

یک ماهی از آزادسازی نوار ساحلی می‌گذرد و پلاژداران کاسبی می‌کنند و از خودروهای ورودی پول می‌گیرند.

کاسبی پلاژداران در سواحل آزادشده| دریا همچنان پولی است

ساحل فرح آباد ساری
گذرمان عصر یک روز بهاری به ساحل فرح آباد ساری افتاد، خودروهایی که به صف بودند و برای ورود به دریا باید کارت می‌کشیدند و پول پرداخت می‌کردند. جوان نگهبان جلوی کیوسک در پاسخ به خبرنگار بازار می‌گوید: ماموریم و معذوز و گفته اند پول بگیرید و راه دهید.

یک مسافر همدانی با بیان اینکه برای ورود به دریا ۱۰ هزار تومان از هر خودرویی پول دریا می‌شود، افزود: با پرداخت وجه موفق به ورود به دریا شدیم.

محسنی در گفتگو با خبرنگار بازار با اینکه هرچند نوار ساحلی بازگشایی شد و توانستیم به برخی مناطقی که سال‌های قبل ورود به آن ممنوع بود، راه یابیم، ادامه داد: این طرح سبب دسترسی همه مردم به ساحل و دریا می‌شود و نباید در انحصار دستگاه‌ها و ویلاداران باشد.

پولی بودن ساحل رویان نور
از ساری به غرب مازندران که بروید در هر شهری برای رسیدن به دریا از طریق پلاژها باید پول بپردازید، ترافیک سنگین شهر رویان در عصر یک روز نوروزی سبب شده تا مسیرمان را از جاده میان بر و سمت ساحل تغییر دهیم. دیدن تابلوی ورودی ساحل در شهر رویان توجه مان را جلب می‌کند.

ورودی ساحل تابلوی بزرگی نصب که نرخ ورودی به پلاژ رویان روی آن درج شده بود، هر دستگاه سواری ۱۰ هزار تومان، مینی بوس ۱۵ هزار تومان، اتوبوس ۲۹ هزار تومان و ون ۱۱ هزار تومان.

از متصدی و نگهبان ورود به پلاژ می‌پرسیم که مگر قرار نیست ورود به ساحل و پلاژ رایگان باشد، می‌گوید نه و برخی از مسافران و خودروهایشان با دیدن تابلو از رفتن به ساحل منصرف می‌شوند.

حکایت پولی شدن دریا از طریق پلاژهای ساحلی درحالی است که رئیس جمهور در سفر استانی به گیلان و مازندران تاکید کرده بود همه نوار ساحلی باید برای دسترس مردم آزاد شود و استثنایی در این بخش وجود ندارد

حکایت پولی شدن دریا از طریق پلاژهای ساحلی درحالی است که رئیس جمهور در سفر استانی به گیلان و مازندران تاکید کرده بود همه نوار ساحلی باید برای دسترس مردم آزاد شود و استثنایی در این بخش وجود ندارد. از سوی دیگر نماینده ویژه رئیس جمهور نیز در سفر قبل از عید و پولی بودن ورود با ساحل در شهر رامسر، دریافت هرگونه وجه برای ورود به ساحل را غیرقانونی دانست و آن را تخلف برشمرد.

کاسبی پلاژداران در سواحل آزادشده| دریا همچنان پولی است

به رغم آنکه طبق دستور مسئولان ارشد ملی و استانی ورود به ساحل و دریا از هر نقطه‌ای باید رایگان باشد، همچنان پلاژداران بساط کاسبی را در مبادی ورودی ساحل پهن کرده اند و توجهی به هشدارها و اخطارهای مسئولان ندارند.

۲.۵ کیلومتر از نوار ساحلی در تصرف است
محمد کریمی دادستان ساری با بیان اینکه هنوز ۲.۵ کیلومتر از نوار ساحلی مازندران در ۱۱ نقطه آزاد نشده است، تسریع در آزادسازی این نواحی را ضروری دانست.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ۱۰.۵ کیلومتر از نوار ساحلی سال قبل آزاد شده است، افزود: همچنان ۲.۵ کیلومتر در ۱۱ نقطه ساحلی آزاد نشده است.

وی سطح اراضی تحت تصرف بخش خصوصی را ۲۳ کیلومتر بیان کرد و از تشکیل ۱۱۰ پرونده قضائی در این زمینه خبر داد.

حجت الاسلام محمد صادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران نیز با بیان اینکه سال قبل ۱۰۴ کیلومتر از نوار ساحلی آزاد شده است، دریافت وجه برای ورود به ساحل را غیرقانونی دانست.

وی با اظهار اینکه از مجموع ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی ۳۱۸ کیلومتر آزاد و ۱۵۵ کیلومتر از گذشته تصرف شده بود، افزود: سال قبل ۱۰۴ کیلومتر آزاد شد و همچنان دو کیلومتر در تصرف نهادهای دولتی و شش کیلومتر در تصرف بخش خصوصی بوده که آزادسازی آن در دست پیگیری است.

دسترسی آسان و راحت مردم به ساحل از جمله دستورات رئیس جمهور دولت سیزدهم است و دریا مازندران تا رهایی از پولی بودن چند گام فاصله دارد. در ایام نوروز بیش از ۱۴ میلیون مسافر در مازندران اقامت کردند و شمار زیادی از آنان برای دیدن دریا و جاذبه‌هایش به استان سفر کردند.

کد خبر: ۱۴۳٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      5 0
      این قصه سر دراز دارد هیچ اراده ای برای برداشتن محدودیت های دسترسی مردم به ساحل وجود ندارد نه شهرداری ها نه دادستانی ها و دادستان کل و نیروی انتظامی وزارت کشور و نه هیچ مسول دیگر