۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
زیرساخت‌های «داورزن» نیاز به توجه دارد| نگرانی بابت تأمین منابع آبی و ارتباطی
با حضور وزیر کشاورزی بررسی شد؛

زیرساخت‌های «داورزن» نیاز به توجه دارد| نگرانی بابت تأمین منابع آبی و ارتباطی

سبزوار- وزیر کشاورزی با سفر به شهرستان جوین و داورزن در فاصله ۳۰۰ کیلومتری مشهد از نزدیک در جریان مشکلات حوزه کشاورزی و نارسایی‌های موجود در زیرساخت‌های این شهرستان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار بازار، وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهوری در راستای انجام برنامه‌های هجدهمین سفر استانی هیئت دولت؛ در استان خراسان، با هیئت همراه ضمن بازدید از مجتمع کشت و صنعت جوین با مسئولان و نمایندگان مردم در شهرستان «داورزن» پیرامون مشکلات منطقه به بحث و گفت‌وگو نشست.

تخصیص ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه که با حضور نمایندگان مردم و برخی مسئولان شهرستانی برگزار شد اظهار کرد: عمدتاً بخش زیادی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان‌های مختلف به حوزه کشاورزی برمی‌گردد.

سید جواد ساداتی نژاد به‌عنوان نماینده ویژه ریاست جمهوری در سالن جلسات فرمانداری شهرستان داورزن در جمع مسئولان و نمایندگان بخش‌های مختلف اظهار کرد: نگاه ریاست‌جمهور نگاه عدالت محور و مردمی است و مردمی‌ترین بخش نیز بخش کشاورزی و مردمی‌ترین وزارت نیز وزارت جهاد کشاورزی است چون مردم سه وعده در روز از محصولات کشاورزی بهره‌مندند و یک‌سوم جمعیت کشور نیز به کشاورزی اشتغال داشته و در این بخش فعال‌اند.

وی ادامه داد: از این‌رو در این سفر در حوزه کشاورزی اتفاقات خوبی رقم خورده است و درمجموع ۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان مصوبه باهدف مرمت قنوات، آبیاری نوین، انتقال آب با لوله، طرح‌های کوچک تأمین آب و آبخیزداری داریم.

ساداتی‌نژاد افزود: با توجه به اقلیم استان خراسان رضوی و اهمیت منابع آبی بخش کشاورزی، با جذب این اعتبارات تحول بزرگی در بخش کشاورزی استان ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: از مجموع اعتبار اختصاص یافته به بخش کشاورزی خراسان رضوی، ۶ هزار میلیارد ریال آن در حوزه قنوات، پنج هزار میلیارد ریال برای اجرای سامانه های آبیاری نوین، سه هزار میلیارد ریال در حوزه آب و خاک و طرحهای آبخیزداری و مابقی در سایر بخش های کشاورزی صرف می شود.

وزیر جهاد کشاورزی هم در خصوص خواسته نمایندگان مردم در حوزه کشاورزی پیرامون احداث شهرک فلفل کوبی اذعان کرد: این خواسته و طرح آن در حوزه کشاورزی تعریف شود تا توسط وزارت پشتیبانی و پیگیری شود.

زیرساخت‌های «داورزن» نیاز به توجه دارد| نگرانی بابت تأمین منابع آبی و ارتباطی

سید جواد ساداتی نژاد در خصوص انعکاس مشکل استقرار ادارات مستقل در شهرستان نیز برای حل آن‌ها به جلسه ستاد هیئت دولت قول مساعد داد.

کانال‌های انتقال آب قدیمی است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داورزن در این جلسه که با حضور وزیر کشاورزی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور برگزار شد اظهار کرد: قدمت احداث کانال‌های انتقال آب به سی سال پیش برمی‌گردد و اغلب مسیرها خراب‌شده است .

علیرضا دلبری اذعان کرد: از این‌رو برای احیا و مرمت قنوات به‌عنوان شاهرگ حیات شهرستان کویری داورزن نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

وی به قدمت بالای احداث کانال های انتقال آب به سی سال پیش و خراب شدن اغلب آن ها در مسیرها اشاره کرد و افزود: در این شهرستان مجتمع گلخانه ای در ۱۴ سال پیش آغاز به کار کرده که متاسفانه هنوز زیر ساخت های این مجتمع تکمیل نشده است .

وی هم چنین به اقدامات خوب مانند اجرای طرح کاداستر و سند دار شدن اراضی کشاورزی، افزایش قیمت خرید تضمینی محصول گندم و هم چنین کاهش حدود ۵۰ درصدی کودهای شیمیایی فسفات و پتاسه اشاره کرد و گفت: از آن جا که اغلب مردم این منطقه به کشت و کار اشتغال دارند توجه به حوزه کشاورزی و تامین و تکمیل زیر ساخت ها بسیار حائز اهمیت است.

منابع آبی داور زن مشکل دارد
فرماندار شهرستان داورزن نیز در حضور وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه به تشریح مشکلات این شهرستان پرداخته و ابراز کرد: ۵۰ درصد آب شرب شهرستان از سی حلقه منابع آبی داورزن تامین می شود و با وجود مسیر بین المللی بودن شهرستان با تخریب شدن در اثر سیلاب در سال های مختلف، روبروهستیم و منابع آبی و حوزه آبخیز داری با مشکلات بسیار همراه است.

بهادری اظهار کرد: این شهرستان نیاز به ارتقا ایمنی سفر برای مسافران و زائران در ورودی غربی استان شامل مجتمع رفاهی،پارک گردشگری وارتقا مرکز درمان بستر شهرستان به بیمارستان،دارد و ما متأسفانه ۵ روستای محروم از آب شرب در شهرستان داریم.

زیرساخت‌های «داورزن» نیاز به توجه دارد| نگرانی بابت تأمین منابع آبی و ارتباطی

وی به موضوعاتی مانند ساماندهی اراضی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، مشکل مدارس کم جمعیت و تجمیع در یک روستا، کمبود وسیله نقلیه و سرویس مدارس و مشکلات محوطه سازی مدارس اشاره کرد و گفت: نبود امکان افزایش شبکه مخابراتی در شهرستان و لزوم تامین اعتبار یکی دیگر از محرومیت های سایه انداخته بر روستاهای این شهرستان است.

داورزن امکانات اولیه یک شهرستان را ندارد
رئیس شورای اسلامی شهرستان داورزن نیز با بیان اینکه این شهرستان بیش از ۸ سال از استقلال آن می گذرد اما هنوز چهره یک شهرستان را ندارد به وزیر کشاورزی گفت: نبود اداراتی چون اداره راه و خرابی جاده ها،مشکلات ناحیه صنعتی،ضعیف بودن صنعت برق و مشکلات این ناحیه، نبود صنایع فراوری محصولاتی چون فلفل قرمز، قدیمی بودن تاسیسات برق و مشکل آفرینی در مسیر تولید به دلیل قطعی برقاز جمله مشکلاتی است که مردم این شهرستان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بهمن آبادی اذعان کرد: مشکلات حوزه مسکن و نبود اداره مسکن و شهر سازی، کمبود اعتبارات در احداث مسکن ارزان قیمت و مقاوم، خرابی قنوات به دلایل بلایای طبیعی و نیاز مبرم به اعتبارات لازم جهت لایروبی احیا و مرمت قنوات و توجه به یکپارچه سازی اراضی بخش دیگری از مشکلات است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: ساماندهی اراضی،برنامه ریزی کنترل حجمی منابع آبی، مشکل آ ب شرب به دلیل تامین شدن آب شهرستان سبزوار از چاه های داوررن،احداث سیل بند و تقویت حوزه آبخیز داری نیز در زمره نیاز هایی است که توجه دولت را می طلبد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان داورزن بیان کرد: توسعه شبکه اینترنت روستایی و شهری در سطح شهرستان،مشکل تلفن ثابت در اغلب روستاها،مشکلات حوزه سلامت و نبود بیمارستان مجهز و دکتر متخصص در شهرستان و نبود امکانات مدیریت بحران در شهرستان به ویژه در بلایای طبیعی چون سیل دو سال گذشته از اهم مشکلات شهرستان داورزن است.

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از دستاوردهای کشت و صنعت جوین
به گزارش خبرنگار بازار وزیر کشاورزی در سفر یک روزه خود هم چنین از شرکت کشت و صنعت جوین تولید کننده محصولات کشاورزی، باغی، دامی ،اسید سیتریک، صنعت قند بازدید کرد.

سید جواد ساداتی نژاد طی بازدید از نمایشگاه برپا شده از توانمندی های به نمایش گذاشته شامل ادوات مکانیزاسیون، پهپاد های سم پاشی و ادوات کشاورزی، ارقام بذر گندم، ارقام مختلف بذر ذرت و محصولاتی مانند شکر تولید شده،انواع پایه های نهال درختان میوه و اسیدسیتریک دیدن کرد.

کارخانه قند جوین بزرگترین کارخانه قند چغندری فعال کشور با مصرف چغندر قند بهاره و ظرفیت 5 هزار تن در شبانه روز و مصرف چغندر قند پاییزه با ظرفیت 5 هزار تن در شبانه‌روز، تصفیه شکر خام با ظرفیت هزار و ۳۵۰ تن در شبانه روز و تولید کننده ملاس و تفاله مربوطه و توان تولید ۳۰۰ هزار تن شکر سفید چغندری می باشد.

این شرکت مجهز به یک دستگاه لودر کلینر هلمر جهت بارگیری چغندر قند، یک دستگاه پیکر هاسکر ذرت بذری، سه دستگاه کمباین هلمر برداشت چغندر قند ، ۱۴ دستگاه فرگوسن ۴۷۵ ،۲۳ دستگاه تراکتور گلدانی ، ۱۰ دستگاه تراکتور اشتایر آلمان و در مجموع دارای ۱۹۴ دستگاه تراکتور در واحد مکانیزاسیون است.

کارخانه اسید سیتریک جوین هم چنین بزرگترین کارخانه اسید در خاورمیانه با ظرفیت اسمی تولید ۴۰ هزار تن در سال با کیفیت است.

شرکت کشت و صنعت جوین تولید کننده هشت رقم بذر جدید ذرت با ظرفیت های مختلف همچون عملکرد بالا مقاوم به علف کش ها قابلیت کشت با تراکم بالا و دارای واحد فناوری های نوین فعال در زمینه کشاورزی هوشمند، تولید بذر فلفل، کشت بافت گیاهی تولید کود مایع گلخانه و تولید کود جامد است.

شرکت کشت و صنعت جوین هم چنین مجهز به سردخانه 5 هزارتنی دومنظوره، سردخانه دو منظوره دارای ۱۲ سالن و دارای ظرفیت ذخیره گوشت منجمد به میزان هزار تن و ظرفیت ذخیره 4 هزارتن تن انواع میوه و مجهز به سالن تولید سبد میوه( توان تولید یک میلیون سبد در سال) است .

شرکت کشت و صنعت جوین نمونه کشوری در سال ۱۳۹۲ مفتخر کسب تندیس جهانی انرژی دریافت جایزه ملی بنیاد انرژی در سال ۱۳۹۴ ، کسب مقام برتر محیط زیست از جامعه سبز اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ و دریافت لوح صنعت برگزیده سبز کشور در سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ است .

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی پس از بازدید از شرکت کشت و صنعن جوین گفت : این شرکت رشد و پیشرفت خوبی داشته و از لحاظ دانش بنیانی نیز که مورد تاکید مقام معظم رهبری است انصافا نمونه خوبی است و ما در خصوص اعطای تسهیلات لازم به این شرکت، مساعت خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha