۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
«سرخس» شهری جهانی با چهره روستایی| رئیس‌جمهور برای سرخس چه خواهد کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

«سرخس» شهری جهانی با چهره روستایی| رئیس‌جمهور برای سرخس چه خواهد کرد

مشهد- شهرستان مرزی سرخس که عنوان شهر جهانی و دروازه آسیا را یدک می‌کشد چهره‌ای روستایی دارد که حالا با سفر ریاست جمهوری به این شهرستان باید دید آیا اتفاقی برای توسعه و عمران آن خواهد افتاد یا خیر؟

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان سرخس از سال ۱۳۹۵ تاکنون طلایه‌دار آمار بیکاری در استان خراسان رضوی بوده است به‌گونه‌ای که دیگر این موضوع تکراری موجب نخ‌نما شدن این سوژه شده است.

وجود منطقه ویژه اقتصادی سرخس و امکان تجارت با کشورهای آسیای میانه موجب شده تا از سرخس به‌عنوان دروازه تجارت آسیا یاد شود اما این منطقه در حالی این واژه را یدک می‌کشد که خود با مشکلاتی از بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و جمعیت و هم‌چنین چهره شهر توسعه و تبدیل‌شدن به یک شهر جهانی را به ذهن متبادر نمی‌کند!

از سال ۱۳۹۵ شهرستان سرخس با نرخ بیکاری بیش از ۱۹ درصد هم چنان با این موضوع درگیر است.اگرچه پتانسیل‌های بسیاری مانند فرودگاه باقابلیت فرود و پرواز هواپیماهای پهن‌پیکر؛ وجود خط آهن بین‌المللی، گمرک، ذخایر عظیم نفت و گاز، قرار گرفتن شهر سرخس در نقطه صفر مرزی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این منطقه محسوب می‌شود اما متأسفانه هیچ‌یک از این زیرساخت‌ها موجب رفع بیکاری برای جوانان محلی نشده است.

نیروهای بومی در برابر غیربومی
حسین سلطانی کارشناس ارشد جغرافیای شهری در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: هرچند وجود شرکت نفت و گاز شرق با محوریت پالایشگاه خانگیران در سرخس فرصت طلایی برای این شهرستان به‌منظور قدم گذاشتن در مسیر توسعه به شمار می‌رود اما از آنجا که ۶۰ درصد جمعیت این شهرستان را روستائیان تشکیل می‌دهند و به‌واسطه نبود امکانات و آموزش بسیاری از جوانان روستایی فرصت کسب پست‌های تخصصی را نداشتند لذا بسیاری از صنایع و تأسیسات این شهرستان در اختیار نیروهای غیربومی و مهاجر است و همین موضوع همیشه موجب دلخوری افراد بومی بوده است.

«سرخس» شهری جهانی با چهره روستایی| رئیس‌جمهور برای سرخس چه خواهد کرد

زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری
وی به ما می‌گوید: درست است که سرخس قابلیت های مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی دارد اما مهم‌ترین و ساده‌ترین نیاز آن‌که جاده‌ای مناسب و ترانزیتی است مهیا نشده است.

این کارشناس جغرافیای شهری به ما می‌گوید: وضعیت نامساعد جاده ترانزیتی مشهد ـ سرخس بسیاری از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در شهرستان سرخس و منطقه ویژه اقتصادی سرخس را فراری می‌دهد ولی بااین‌حال هنوز شاهد جدیت مسئولان برای احداث و اصلاح مشکلات جاده بین‌المللی ترانزیتی و سرعت بخشیدن برای حل این مشکل نیستیم.

سلطانی اظهار می‌کند: باوجود زیرساخت‌های اقتصادی نسبتاً مطلوب در این شهر، جمعیت شهر سرخس طی دهه‌های اخیر رشد چندانی نداشته است به‌طوری‌که نرخ رشد جمعیت طی سال‌های ۱۳۴۵تا ۱۳۸۵از ۶.۳ درصد حتی به ۱.۹ درصد کاهش‌یافته است.

وی عنوان می‌کند: شاید یکی از دلایل عدم رشد و توسعه شهر را بتوان به مشکلات سیاسی داخلی منطقه نسبت داد.

این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه تنها دل‌خوش کردن به این موضوع که این شهر مرزی دروازه تجارت با آسیای میانه است برای آن رشد و توسعه به همراه نمی‌آورد و مشکل بیکاری را حل نمی‌کند می‌افزاید: به‌رغم وجود زیرساخت‌ها در این شهر مرزی اما این شهر تنها در حد ترانزیت کالا عمل می‌کند و رونقی به دست نیاورده است.

وی تأکید می‌کند:نشانه‌هایی از جهانی‌شدن شهرهای مرزی به‌عنوان دروازه‌های توسعه چندان در این منطقه به چشم نمی‌خورد و پژمردگی بازارچه‌های مرزی، خطرآفرینی جاده‌ها ، عدم حضور سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های بین‌المللی خود گواه این موضوع است که شهر سرخس هنوز تبدیل به دروازه توسعه نشده است.

«سرخس» شهری جهانی با چهره روستایی| رئیس‌جمهور برای سرخس چه خواهد کرد

وی عنوان می‌کند: اگرچه اقداماتی قبیل احداث بازارچه‌های مرزی، احداث راه‌آهن، راه‌اندازی گمرکات در شهر سرخس فراهم آمده ولی به دلایل مختلفی، ازجمله خلأها زیرساختی و مشکلات مدیریتی و فرهنگی، این فرایند دچار رکود شده است.

سفر رئیس جمهور به سرخس
رئیس‌جمهور صبح روز پنجشنبه یازدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ از شهرستان مرزی سرخس در شمال استان خراسان رضوی دیدن کرد و حالا بسیاری از جشم های مردم این منطقه و مسئولان به دست عالی ترین مقام دولتی دوخته شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که با بالگرد و به همراه وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی توسط بالگرد به شهرستان مرزی سرخس در ۱۸۰ کیلومتری شرق مشهد سفر کرده است علاوه بر بازدید از پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس، حضور و بازدید از پایانه مرزی و ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس، هم‌مرز با کشور ترکمنستان را در برنامه خود دارد.

اگرچه در این سفر رئیس‌جمهور دیدار مردمی با تمامی مردم این شهرستان مرزی ندارد اما بسیاری از چشم‌ها به سفر وی دوخته‌شده است تا شاید برخی از مشکلات بر روی زمین‌مانده ازجمله ایجاد اشتغال و هم‌چنین توسعه راه‌ها و امکانات رفاهی در این شهرستان بیش از گذشته موردتوجه قرار گیرد.

در همین حال صبح پنجشنبه یازدهم فروردین‌ماه با دستور رئیس جمهوری عملیات اجرایی مرحله دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه آغاز شد.

رییس جمهوری ایران اسلامی با سفر به شهرستان سرخس و حضور در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد دستور آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه را صادر کرد.

ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه در دو مرحله تعریف شده است که مرحله نخست آن با ظرفیت تزریق روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب در هشت ماه نخست سال و برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب از آن در چهار ماه سرد سال، پیش از این به بهره‌برداری رسیده است و گاز برداشت‌ شده از طریق خط ۴۸ اینچ برای مصرف در شمال شرق کشور به شبکه گازرسانی تزریق می‌شود.

رییس جمهور هم چنین در این سفر با حضور در مجتمع گوگردی سردار سلیمانی گنبدلی؛دوکارخانه از مجموع چهار کارخانه این مجتمع را افتتاح کرد که هدف از فعالیت این ۲ کارخانه، کاهش خام‌فروشی گوگرد و توسعه زنجیره آن در کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و از محل گوگرد تولیدی پالایشگاه خانگیران عنوان شده است.

«سرخس» شهری جهانی با چهره روستایی| رئیس‌جمهور برای سرخس چه خواهد کرد

به گزارش خبرنگار بازار معاون رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز روز چهارشنبه در برنامه ای جداگانه با سفر به شهرستان سرخس ضمن دیدار با مردم و خانواده شهدا به بررسی وضعیت عمومی این شهرستان پرداختند.

موقعیت استراتژیک سرخس
سرخس از نظر استراتژیک و ژئوپلتیک در خراسان رضوی و بلکه کشور بسیار مهم بوده و به نوعی مهم‌ترین نقطه بزرگراه ابریشم، محل اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب جهان، است.

یکی از سه گمرک بزرگ ترانزیتی ایران و راه‌آهن بین‌المللی مشهد-سرخس-تجن (محور طلایی) در سرخس واقع است و منطقه ویژه اقتصادی سرخس کانون مبادلات تجاری به کشورهای آسیای میانه، ‪ .کشورهای مشترک المنافع اکو است

این منطقه ویژه دارای فضاهای تجاری، بازار دوستی، سردخانه، فرودگاه بین‌المللی الماس و سایر امکانات است که توسط آستان قدس در این مکان سرمایه‌گذاری کرده‌است.

پالایشگاه گاز شهید که روزانه با بیش از ۵۰ ‪میلیون متر مکعب تولید، گاز مصرفی شش استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، مازندران، گلستان و سمنان را تامین می‌کند، در این شهرستان واقع شده است

سرخس دارای معادن غنی ذغال سنگ است و معدن ذغال سنگ «آق دربند»، تامین کننده بخشی از ذغال سنگ کارخانجات کشور است که با وجود این ظرفیت عظیم برای اشتغالزایی و درآمد زایی اما همواره در طی سال های گذشته کارگران این معدن بزرگ برای دریافت حقوق معوقه خود بار ها دست به اعتراض زدند.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha