۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
اسکور بوردهای ورزشگاهی را صفر تا صد خودمان تولید می کنیم| دریافت پول از خارجی ها کم دردسرتر است
تولید کننده ال ای دی های شهری در گفتگو با بازار:

اسکور بوردهای ورزشگاهی را صفر تا صد خودمان تولید می کنیم| دریافت پول از خارجی ها کم دردسرتر است

تولید کننده ال ای دی های غول پیکر شهری و ورزشگاهی با اشاره به بورکراسی اداری در ایران می گوید دریافت پول از بابت سفارش مشتریان خارجی راحت تر از مشتریان داخلی است.

مستانه روانی پور مدیر عامل گروه صنعتی تتا در گفتگو با خبرنگار بازار درباره حوزه فعالیت شرکت خود گفت: شرکت در سال ۷۲ ثبت شد و تا کنون به تولید تابلوهای الکترونیکی چون اسکور بورد های ورزشی(scoreboard)، تابلوهای پیام رسان جاده ای یا بی ام اس و تلویزیون های شهری مشغول بوده و تا قبل از واردات این محصولات بی رقیب بودیم. شرکت ما اولین تولید کننده تلویزیون‌های غول پیکر شهری در کشور بود ولی اکنون به دلیل نوسانات قیمت های داخل این محصولات را خودمان هم ازچین وارد می‌کنیم ولی هنوز تابلوهایی در این سبک تولید می کنیم.

کیفیت تابلوهای چینی وارداتی در مقایسه با تولیدات شرکت چگونه است؟
خودمان نیز به دلیل قیمت و اینکه مشتری با قیمت ارزان می خواهد واردات می کنیم اما اگر تابلویی هم سفارش می دهیم بر طبق دستور العمل های خودمان تابلوها را سفارش می دهیم ولی رقیب چندانی در ایران نداریم.

در شرایط کنونی چقدر کاهش تولید داشته اید و چند درصد واردات دارید؟
اکنون با توجه به بالا رفتن قیمت های داخل تا ده برابر و شیوع کرونا نصب تابلوها کم نشده ولی همان اندازه مانده و شاید اگر قیمت دلار کمتر بود رغبت به خرید این تابلوها بیشتر بود و می توانستیم کارهای بیشتری ارائه دهیم. در مورد اسکور بورد های ورزشی که صفر تا صد محصول توسط خودمان طراحی و تولید می شود صادر کننده به کشورهای اطراف نیز هستیم و در سه سال گذشته به دلیل کرونا کمی کاهش داشتیم ولی در چند ماه اخیر با شروع مسابقات تولیدات خوبی را ارائه می دهیم.

درواقع ارگان ها تولید کنندگانی که برای آن ها فعالیت می کنند را سردرگم بروکراسی های اداری می کنند و تولید کننده آزار می بیند تا به این صورت از دادن هزینه طفره بروند

در بحث صادرات برای برگشت ارز با مشکلی مواجه نیستید؟
خیر در این زمینه مشکل چندانی نداشته ایم. اما برخلاف شرکت های خارجی که به موقع تصفیه حساب کرده و دچار بروکراسی نیست همیشه با شرکتهای داخلی که سفارش می دهند مشکلات داریم. به عنوان مثال وقتی کاری با شهرداری داریم یک نفر باید از صبح تا ظهر برای دریافت یک امضا دوندگی کند.

درواقع ارگان ها تولید کنندگانی که برای آن ها فعالیت می کنند را سردرگم بروکراسی های اداری می کنند و تولید کننده آزار می بیند تا به این صورت از دادن هزینه طفره بروند. اما برایمان ثابت شده وقتی که بخواهند به خوبی همکاری کنند می توانند در مدت کوتاهی هزینه را واریز کنند اما مواردی هم بوده که هنوز بعد از یک سال هزینه اش را پرداخت نکرده اند. به عنوان مثال سفارش هایی برای شرکت کنترل ترافیک تهران انجام شد که هنوز بعد از ۴ سال بیش از یک میلیارد بدهی دارند که با وجود تورم و افزایش هزینه ها هنوز پرداخت نکرده اند. اکنون سه ماه به کارکنانم حقوق نداده ام زیرا سفارشی از سوی یکی از ارگان ها داده شد که با وجود شرایط نامناسب مالی هیچ پول پیشی هم پرداخت نکرده اند و با این شرایط به تولید پرداختیم ولی هنوز هزینه ای دریافت نکرده ایم.

اکنون قیمت ها حتی در یک روز ثبات ندارد و با این شرایط مناقصاتی داریم که یک یا دو ماه بعد جواب آن می آید به گونه ای که به دلیل همین بی ثباتی قیمت ها در برخی موارد مجبور به منصرف شدن از مناقصات می شویم

آیا مواد اولیه را از داخل تامین می کنید؟
مقداری از مواد اولیه داخلیست. اما مشکلی که داریم این است که بازار دارای ثبات نیست و این موضوع تولید کننده ها را آزار می دهد. اگر قیمت سه یا چهار ماه ثابت باشد از نظر روحی آرامش داریم. اکنون قیمت ها حتی در یک روز ثبات ندارد و با این شرایط مناقصاتی داریم که یک یا دو ماه بعد جواب آن می آید به گونه ای که به دلیل همین بی ثباتی قیمت ها در برخی موارد مجبور به منصرف شدن از مناقصات می شویم. قرارداد خیلی خوبی با عسلویه داشتیم ولی به دلیل طولانی شدن روند مناقصه قیمت دلار ۲۰ درصد افزایش یافت و امکان ماندن در مناقصه نبود.

چند نیرو دارید و با توجه به شرایطی که سال های اخیر داشته اید آیا مجبور به تعدیل نیرو بوده اید؟
فکر نمی کنم هیچ تولیدکننده ای در این اوضاع اقتصادی افزایش نیرو داشته باشد و فقط سعی کرده ام که مجموعه را حفظ کنم. حتی گاهی اوقات به تعطیل کردن مجموعه فکر کرده ام ولی تنها دلخوشی ما اکنون این است که چند نفر اینجا مشغول به کار هستند. در سال ۹۰ حدود ۵۴ نفر در شرکت مشغول به کار بودند که تا سال ۹۴ به بیش از ۷۰ نفر رسید ولی از آن به بعد تعداد نفرات مدام کاهش یافت و اکنون به زیر ۲۰ نفر رسیده است.

عمده چالش های صنعت شما چیست؟
بی ثباتی اقتصادی و اینکه نمی توانیم واردات به موقع انجام دهیم و به مطالبات خود برسیم. بروکراسی های اداری و متاسفانه فساد اقتصادی در ادارات دولتی که باعث می شود با دادن کادو کار خود را پیش ببریم. در واقع پول خود را از دولت و اداره جات مختلف گدایی می کنیم . در حالی که باید تنها دغدغه تولید کننده تولید کردن باشد نه اینکه چطور حساب هایش را ار دولت تصفیه کند.

چه راهکاری برای برون رفت از مشکلات پیشنهاد می کنید؟
به نظر من بیشتر از هر چیر نیاز به مدیر است. اصلاح مدیریت می تواند این مسائل را رفع کند. این مسائل به دلیل عدم مدیریت اتفاق می افتد و هیچ راهکاری بدون وجود مدیریت درست تغییر نمی کند.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha