۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
رویارویی مشهد با سونامی مسافر| قطب گردشگری ایران اسلامی نیاز به توسعه دارد
بازار گزارش می دهد؛

رویارویی مشهد با سونامی مسافر| قطب گردشگری ایران اسلامی نیاز به توسعه دارد

مشهد- مشهد مقدس تا پیش از کرونا سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر بود و امسال پس از یک دوره محدودیت با سونامی زائران مواجه شد که بنا بر اظهارات وزیر میراث فرهنگی امکانات گردشگری اش نیازمند توسعه بخشی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشهد مقدس در آخرین روزهای تعطیلات سال جدید میزبان رئیس‌جمهور و هم‌چنین تنی چند از وزرای دولت سیزدهم در قالب هجدهمین سفرهای استانی بود که در این میان عصر چهارشنبه وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در پایانه مسافربری مشهد و هم‌چنین گشت‌وگذاری در خیابان‌های اطراف حرم و بافت فرسوده از نزدیک با برخی از مشکلات و نارسایی‌ها در حوزه گردشگری آشنا شد.

به گزارش خبرنگار بازار عزت‌الله ضرغامی عصر روز چهارشنبه که به‌منظور شرکت در مراسم افتتاح باغ‌ ایرانی ایوان سلام پایانه مسافربری امام‌ رضا (ع) مشهد حضور یافته بود با بسیاری از زائران و مسافرانی که در این پایانه در حال تردد بودند به گفت‌وگو نشست و برخی از این گردشگران مشکلات و نکاتی را مانند تأمین بلیت برگشت و یا هزینه‌های اسکان و خدمات به زائران را به وی در میان گذاشتند.

گردشگری مشهد نیازمند توسعه است
وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشهد مقدس قطب گردشگری ایران اسلامی است اظهار کرد: همه‌ساله مشهد مقدس شاهد حضور ۳۰ میلیون زائر به برکت وجود بارگاه ثامن‌الحجج است که این موضوع توسعه امکانات گردشگری را بیش از هر زمان طلب می‌کند.

عزت‌الله ضرغامی با اشاره به اینکه امسال پس از دو سال اعمال محدودیت شاهد حجم زیاد سفر و به تعبیری سونامی سفر در بسیار از شهرها و به‌ویژه مشهد مقدس روبرو بودیم بیان کرد: اگر تلاش همه‌جانبه در خراسان رضوی و متولیان حوزه‌های مرتبط نبود این وضعیت و ورود بی‌شمار مسافران می‌توانست بحران‌ساز شود

رویارویی مشهد با سونامی مسافر| قطب گردشگری ایران اسلامی نیاز به توسعه دارد

وی بابیان اینکه به‌رغم وجود ۵۰ درصد کل ظرفیت اقامت مسافر کشور در این شهر طی همان روزهای نخست تعطیلات نوروزی شاهد تکمیل ظرفیت اقامتی مشهد بودیم افزود: این موضوع وضعیت فوق‌العاده‌ای را در مشهد رقم زد که با تلاش و مجاهدت مسئولان این شهر به‌خوبی مدیریت شد.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی هم‌چنین خواستار اطلاع‌رسانی لازم و مناسب برای هدایت بیشتر زائران و گردشگران در این شهر شد و با گذری بر حوزه معماری دینی و سنتی اظهار کرد: متأسفانه در حوزه معماری پس از انقلاب اسلامی نتوانستیم همپای دیگر حوزه‌هایی که کاره‌ای فوق‌العاده انجام شد کارنامه افتخارآفرینی داشته باشیم لذا در این زمینه کمبود و کاستی داریم و معماری شاخصی تاکنون از خود برجای نگذاشته‌ایم که این نقص باید جبران شود.

ضرورت توسعه امکانات گردشگری
به دلیل تفاوت نوروز امسال در مقایسه با سال‌های گذشته ناشی از تقارن ایام مذهبی شعبانیه با تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ و در پی آن حلول ماه مبارک رمضان و هم‌چنین برداشتن محدودیت سفرهای زیارتی برای ۲ سال متوالی لذا مشهد مقدس بیش از هرسال دیگری با هجوم و استقبال زائران و گردشگران مواجه شد.

امسال برداشته شدن محدودیت‌ها و روند فراگیر واکسیناسیون عمومی و بازگشت تقریبی مردم به شرایط عادی زندگی و سفر، افزایش چشمگیر تقاضای سفر به مشهد و خراسان رضوی را تشدید و پررنگ کرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون حضور زائران و افزایش گردشگران در نوروز امسال اظهار کرد: هم‌وطنان عزیزمان بیش از دو سال بود که حضور در زمان تحویل سال در حرم مطهر امام رضا(ع) رمحروم بودند لذا نوروز امسال با برداشته شدن محدودیت ها لذا مشهدالرضا با تراکم سفرها و انفجار جمعیت زائران روبرو شد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: مناسبت‌های مذهبی ماه رجب، گرانی سفر به اماکن مقدس خارج از کشور و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان در نیمه فروردین‌ماه از عوامل حضور جمعیت میلیونی و افزایش سفرهای زیارتی در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد مقدس است.

رویارویی مشهد با سونامی مسافر| قطب گردشگری ایران اسلامی نیاز به توسعه دارد

وی افزود: در این راستا بسیج تمامی عوامل مرتبط با ستاد خدمات سفر و استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن و در اختیار بخش‌های خصوصی، عمومی و دولتی با توجه به محدودیت مراکز اقامتی در ایام اوج سفر زائران انجام‌شده است.

واحدهای اقامتی مجاز و قانونی کافی نیست
معاون امور زائران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه خراسان رضوی با برخورداری از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تأسیسات اقامتی رتبه نخست کشور در این زمینه را دارد اظهار کرد: با این‌وجود واحدهای اقامتی مجاز و قانونی در شهرستان مشهد در مقاطع خاصی مانند اعیاد مذهبی و یا مناسبت‌هایی مانند نوروز برای اسکان زائران کافی نیست.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد در این رابطه اذعان کرد: در این راستا باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه اقامت به‌ویژه در محدوده حرم رضوی بیش‌ازپیش بهره برد و ظرفیت‌ها را افزایش داد.

وی بیان کرد: طی چند سال گذشته اقداماتی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی صورت گرفته و در این قالب واحدهایی به نام «خانه مسافر» تعریف‌شده است تا بتواند در شرایط ویژه در کنار اقامتگاه‌های رسمی قرار گیرد.

وی اذعان کرد: به لحاظ پیچیدگی‌های خاص این حوزه واقعیت امر این است که ساماندهی این واحدها مطلوب نبوده و به انسجام، هماهنگی و همکاری بیش‌ازپیش دستگاه‌های مرتبط استان در این زمینه نیاز داریم به‌ویژه در شرایطی مانند شیوع ویروس کرونا که نظارت بیش‌ازپیش بر این اماکن ضرورت دارد.

رویارویی مشهد با سونامی مسافر| قطب گردشگری ایران اسلامی نیاز به توسعه دارد

حمایت از اقشار کم درآمد
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین تسهیل اسکان و ارائه خدمات رفاهی بیشتر برای اقشار کم برخوردار طی تعطیلات نوروزی در اولویت قرار دارد.

وی بابیان اینکه تاکنون آمار زائران و گردشگران به بیش از ۶ میلیون نفر رسیده است اظهار کرد: از تمام ظرفیت‌ها جهت اسکان زائران استفاده‌شده به گونه‌ای که در استان بیش از ۴۵۰ هزار و در مشهد بیش از ۳۵۰ هزار اقامتگاه به متقاضیان ارائه خدمت می‌کنند لذا با توجه حضور میلیونی زائران و کاهش شدید دما استقبال از اقامتگاه‌ها به‌شدت افزایش یافت به همین منظور به‌سرعت اقامتگاه‌هایی در حسینیه‌ها، مساجد و سالن‌های ورزشی مهیا کردیم و در حال حاضر هیچ مشکلی برای اسکان اضطراری زائران نداریم.

به گفته معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی امسال این استان با آمادگی کامل به استقبال از زائران و مسافران نوروزی رفته و در این مسیر تمامی دستگاه ها و بخش ها با برنامه‌ریزی مدون و مشخص مسوولیت ها و وظایف خود را به خوبی انجام داده اند.

کد خبر: ۱۴۳٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابردژ IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      1 0
      قطعا با دستور اسپری فلفل و یگان ویژه میشه کنترلشون کرد ?????????????????
    • شهروند IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 0
      این چند روز به دلیل حجم زیاد مسافر و افت فشار آب و حساسیت دستگاه پکیج و خرابی اون شبهای سرد رو بدون پکیج میخوابیم، دقیقا از لحظه سال تحویل و دوساله پشت سر هم این اتفاق میوفته ،هزینه تعمیرات زیاده و نتونستیم کاری انجام بدهیم روزی 200 سی سی مصرف آب برای هر مسافر ده میلیون نفر در روز میشه 2000لیتر تابستان ؟
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 0
      اگه هتلهای شیک ساخته شود ورود توریست کشورهای خارجی باعث درآمدزایی و ارز آوری در کشور خواهد شد