۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
ضرورت گذر از اقتصاد سنتی به سمت دانش بنیان| فعالیت تنها ۳۰شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی
بازار گزارش می‌دهد؛

ضرورت گذر از اقتصاد سنتی به سمت دانش بنیان| فعالیت تنها ۳۰شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی

ارومیه- امروز با توجه به تحول در عرصه مختلف مبتنی بر دانش بنیان در دنیا، دانش و نوآوری اساسی ترین عامل و ضرورت توسعه و گذر از اقتصاد سنتی به سمت دانش بنیان است.

بازار؛ گروه استان ها: موضوع تولید دانش بنیان که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند به معنای استفاده از علم و فناوری در همه سطوح تولیدی است که این امر نیازمند فرهنگ سازی برای عبور از تولید سنتی به سمت تولید دانش بنیان و فناورانه است.

پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاه های اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوری های خارجی شده است و این برای استانی مانند آذربایجان غربی که از پتانسیل و مزیت های بی شمار اقتصادی در بخش های مختلف از جمله معادن، کشاورزی و... برخوردار است یک ضعف مهم به شمار می رود.

پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاه های اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوری های خارجی شده است

به اعتقاد کارشناسان شرکت های دانش بنیان با توجه به دارا بودن ظرفیت هایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکاء به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد به شمار می روند، اما هر چند عمر شرکت های دانش بنیان به ۵ سال می رسد اما در این مدت زمان اندک نیز توجه چندانی به این بخش نشده است.

فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان، عدم سرمایه گذاری مناسب در این حوزه، نبود خیرین برای حمایت از جوانان نخبه و علاقمند به فعالیت در این عرصه بخشی از چالش های این بخش به شمار می رود.

هم اکنون تنها از ۱۳۰ شرکت فناور در آذربایجان غربی ۳۰ شرکت دانش بنیان به همراه ۲۲ شرکت دانش بنیان نوع ۳ در استان آذربایجان غربی وجود دارد که در مقایسه با ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور آمار ناچیزی محسوب می شود.

در سالی که مزین به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی شده با تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در استان امید می رود ظرفیت و مزیت های استان در این حوزه با فرهنگ سازی و باور عمومی در بین مسئولان و جامعه در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد.

ضرورت گذر از اقتصاد سنتی به سمت دانش بنیان| فعالیت تنها ۳۰شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی در زمینه شرکت های دانش بنیان جایگاه خوبی ندارد
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی گفت: استان و حتی کشور در زمینه شرکت های دانش بنیان جایگاه خوبی ندارد با وجود اینکه ایران در جایگاه علمی رتبه ۱۵ دنیا را به خود اختصاص داده اما در زمینه دانش بنیان در رده ۶۰ قرار داریم.

غلامرضا منصور فر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این فاصله معنی دار نشان دهنده این است که تولیدات در عرصه دانش و علم به تولید محصول و فناوری منجر نمی شود، افزود: با توجه به نامگذاری امسال و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عملی کردن زمینه ارتقای شرکت های دانش بنیان در ابتدای سالجاری برای تحقق این هدف ستاد اقتصاد دانش بنیان در آذربایجان غربی با محوریت استانداری و دبیری پارک علم و فناوری تشکیل می شود.

وی با تاکید بر اینکه این ستاد با هدف دوبرابر کردن تعداد شرکت های فعال در بخش دانش بنیان و فناور در استان راه اندازی می شود، عنوان کرد: توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و نوآور در مسیر توسعه و پیشرفت استان لازم و ضروری است و همگی وظیفه داریم از ایده های خلاقانه و مبتکرانه حمایت کنیم، زیرا این مهم علاوه بر اشتغالزایی، افزایش تولید و رونق اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

توسعه بخش فناوری نیازمند فرهنگ سازی و تغییر باور مدیران است،نوآوری، امروز دیگر یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست که تنها بتوان هر از گاهی به آن پرداخت

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه توسعه بخش فناوری نیازمند فرهنگ سازی و تغییر باور مدیران است، گفت: نوآوری، امروز دیگر یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست که تنها بتوان هر از گاهی به آن پرداخت.

منصور فر خاطرنشان کرد: دولت همانطور که در حوزه‌های امنیت، سلامت و آموزش سرمایه‌گذاری می‌کند باید به نوآوری و فناوری نیز به چشم یکی از اصول پیشرفت اقتصادی نگاه و در این بخش هزینه کند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از بهترین مولفه‌های توسعه اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان است، باید در این بخش هزینه و سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد، عنوان کرد: بدون تردید با بهره مندی بخش تولید و خدمات از دانش نوین بر پایه های فناوری، شاهد کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و اشتغالزایی پایدار و موثر در استان خواهیم بود.

مراکز مربوط به دانش بنیان و فناور به صورت جزیره ای در آذربایجان غربی عمل می کنند
منصورفر به بحث جزیره‌ای عمل کردن مراکز اشاره و خاطرنشان کرد: بین مراکز باید ارتباط سیستماتیک برقرار شود تا با تفکر سیستمی و کل نگر به مسائل بیندیشند و برای حل مشکلات هم افزایی کنند.

دولت همانطور که درحوزه های مختلف سرمایه گذاری می‌کند باید در حوزه نوآوری هم سرمایه گذاری شده و موردتوجه قرار گیرد

وی کار فرهنگی و ایجاد باور عمومی برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در جامعه و دستگاه‌های اجرایی در خصوص پرداختن علم مبتنی بر دانش را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: دولت همانطور که درحوزه های مختلف سرمایه گذاری می‌کند باید در حوزه نوآوری هم سرمایه گذاری شده و موردتوجه قرار گیرد.

منصورفر ساماندهی و سازماندهی شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این حوزه را از برنامه‌های پارک در سال جاری برشمرد و گفت: در حال حاضر ١٣٠ شرکت دانش بنیان و فناور که ٣٠ شرکت آن دانش بنیان و بقیه هم فناور هستند در مجموعه پارک مستقر بوده و ٢٢ شرکت نیز خارج از بدنه پارک فعالیت می‌کنند و کل شرکت‌های دانش بنیان استان ۵٢ فقره است.

وی در خصوص حمایت و اعطای تسهیلات برای توسعه و رشد شرکت‌های دانش بنیان و فناور در استان افزود: برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور اختصاص ٣ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان تسهیلات از محل صندوق پژوهش فناوری، ١٠ میلیارد تومان هم از محل صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات پرداخت شده و ٨٨ میلیارد تومان هم از محل تبصره ١٨ به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

منصور فر با تاکید به اینکه از لحاظ کمی شرایط فعلی شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان به هیچ عنوان قابل قبول نیست، خاطر نشان کرد: درسالجاری در کنار فعالیت‌های جاری به حوزه صنایع خلاق ورود خواهیم کرد.

ضرورت گذر از اقتصاد سنتی به سمت دانش بنیان| فعالیت تنها ۳۰شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی

زیرساخت های توسعه شرکت های دانش بنیان در آذربایجان غربی فراهم نیست

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه آنچه اکنون ضرورت دارد دوبرابر کردن تعداد شرکت‌های دانش بنیان و جبران کم کاری‌های گذشته است، اظهار کرد: اولین مهم در این خصوص انجام کار فرهنگی است چرا که باید بین عموم مردم و مسئولان استان این باور به وجود آید که بحث نوآوری و پرداخت به اقتصاد مبتنی بر دانش حرف اول رادر توسعه استان و منطقه می‌زند.

تعداد استارت آپ های مستقر در پارک کم است و به علت نبود زیرساخت‌ها و کمبود امکانات امکان اختصاص مکان نیست و در صدد افزایش مکان برای استقرار استارت آپ ها هستیم

منصور فر در خصوص حمایت‌های پارک علم و فناوری آذربایجان غربی از واحدها و شرکت‌های دانش بنیان نیز یاد آور شد: ارائه خدمات عمومی شامل پرداخت تسهیلات اداری و ایاب و ذهاب، حمایت‌های تخصصی همچون مشاوره فنی، دوره اموزشی تخصصی، حمایت‌های مالی شامل پرداخت تسهیلات کم بهره مالی از جمله این حمایت‌ها است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با تاکید بر توجه به زیرساخت‌های توسعه شرکت‌های فناور و دانش بنیان در استان گفت: تعداد استارت آپ های مستقر در پارک کم است و به علت نبود زیرساخت‌ها و کمبود امکانات امکان اختصاص مکان نیست و در صدد افزایش مکان برای استقرار استارت آپ ها هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی از همراهی‌ها و توجه ویژه استاندار آذربایجان غربی در توجه به شرکت‌های دانش بنیان و همچنین دستور برای محصور کردن پارک و جداسازی محور مواصلاتی چسبیده به پارک که یک پروسه چندین سال بود تقدیر کرد و گفت: با محصور کردن محوطه پارک معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان عملیاتی انجام می‌شود و این خبر خوبی برای فعالان این حوزه است.

ضرورت گذر از اقتصاد سنتی به سمت دانش بنیان| فعالیت تنها ۳۰شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی

ظرفیت شرکتهای دانش بنیان آذربایجان غربی برای افزایش تولید استفاده می شود
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین»، گفت: اولویت جدی مدیریت استان در سال ۱۴۰۱ همانند سال گذشته، مانع زدایی و حمایت از بخش تولید در راستای ایجاد فرصت‌های اشتغال و افزایش تولید در استان خواهد بود.

محمدصادق معتمدیان در گفتگو با خبرنگار بازار توسعه شرکت‌های دانش بنیان استان را نیز از برنامه‌های اصلی خود اعلام کرد و افزود: در حوزه دانش بنیان حدود ۵۲ شرکت در سطح استان به ثبت رسیده و با برنامه ریزی های انجام گرفته، از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای افزایش تولید بر مبنای دانش و فناوری استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های استان در سال جاری جهت رونق اشتغال آفرینی، گفت: با برنامه‌های توسعه اقتصادی و عمرانی که در سطح روستاها و شهرها خواهیم داشت، در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش نرخ اشتغال و کاهش بیکاری در استان خواهیم بود.

استاندار آذربایجان غربی انتقاد از وضعیت جذب سرمایه گذاران و بخش خصوصی در راستای توسعه استان، گفت: این حوزه باید با اهتمام ویژه نهادهای مسئول و همراهی بخش خصوصی و فعالان دانش بنیان و فناور آذربایجان غربی تقویت شود.

وی با بیان اینکه هنوز مسیر توسعه خود را در آذربایجان غربی پیدا نکرده ایم، اضافه کرد: بخش خصوصی، دانشگاهیان و نخبگان استانی برای بهبود روند، پای کار بیایند.

معتمدیان همچنین با تاکید بر حمایت از مراکز علمی و شرکت های دانش بنیان، تصریح کرد: برنامه ریزی ها باید پایه علمی داشته و سهیم کردن بخش خصوصی، دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان در توسعه استان، از اولویت های اصلی فرمانداران و مدیران استانی باشد.

ضرورت گذر از اقتصاد سنتی به سمت دانش بنیان| فعالیت تنها ۳۰شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی

ضرورت حمایت و شناسایی ظرفیت های دانش بنیان آذربایجان غربی
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: هماهنگی و همپوشانی بین دستگاهها و دانشگاهها جهت اشتراک گذاری تجربیات و بهبود وضعیت حوزه دانش بنیان استان ضروری است.

تعریف چشم انداز و ماموریت جدید برای حوزه دانش بنیان آذربایجان غربی در سال جاری را ضروری است، دانشگاه ها و مراکز علمی استان، با توجه ویژه به کار تحقیقاتی، به صورت جدی در عرصه های دانش بنیان فعال شوند

جعفر ذوالفقاری در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر حمایت و شناسایی ظرفیت های دانش بنیان استان، افزود: شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا در سالهای اخیر، نشان داد که اگر به داشته های داخلی خود تکیه کنیم، موفق خواهیم بود.

وی در ادامه تعریف چشم انداز و ماموریت جدید برای حوزه دانش بنیان آذربایجان غربی در سال جاری را ضروری دانست و تصریح کرد: دانشگاه ها و مراکز علمی استان، با توجه ویژه به کار تحقیقاتی، به صورت جدی در عرصه های دانش بنیان فعال شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر حمایت از شرکت های دانش بنیان موجود و در آستانه تاسیس استان، یادآور شد: سیر تحول و پیشرفت حوزه دانش بنیان آذربایجان غربی بررسی و تقویت شود.

ذوالفقاری همچنین با دعوت از بخش خصوصی جهت حضور فعال در حوزه دانش بنیان استان، افزود: با تعیین متولی اصلی ساماندهی شرکت های دانش بنیان در استان، باید به توسعه این حوزه سرعت بخشید.

وی انتخاب عنوان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» برای سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری را فرصت ارزشمندی برای توسعه حوزه دانش بنیان آذربایجان غربی معرفی کرده و گفت: دانشگاهها پیشران حوزه دانش بنیان بوده و حمایت از حوزه های پژوهشی در کنار بسیج ظرفیت های استان و رفع موانع این حوزه ضروری است.

کد خبر: ۱۴۲٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جهادی و انقلابی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 0
      نگران نباش امسال تعداد دانش بنیانها به سه می رسه آخه رو هر چی شما دست بگذارید معکوس جواب می گیرد . اقدامات شما را اگر به آبیاری درخت تشبیه کنیم انگار دارید از شاخه درخت اونو آب می دهید ؟