۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
هتل‌داران با گرانی می‌سوزند و می‌سازند| هزینه‌های کمرشکن انرژی
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

هتل‌داران با گرانی می‌سوزند و می‌سازند| هزینه‌های کمرشکن انرژی

مشهد- افزایش هزینه مصرف انرژی و حامل‌های انرژی ازجمله گاز یکی از موضوعاتی است که هتل‌داران مشهد بر آن تکیه داشته و معتقدند این موضوع اجازه نمی‌دهد تنور صنعت گردشگری گرم شود.

بازار-گروه استان‌ها: افزایش بی روی حامل‌های انرژی به‌ویژه گاز یکی از مشکلاتی است که در طی فصول سرد سال برای بسیاری از واحدهای اقامتی دردسرساز شده است.

در این راستا بسیاری از متصدیان واحدهای اقامتی در این راستا از دولت انتظار دارند تا حداقل برای برخی از مشاغل مانند هتلداران این افزایش با تخفیف و یا ملاحظه بیشتری اعمال شود.

هتل‌داران هرسال در اوایل پاییز بر اساس شاخص تورم درصد افزایش نرخ اقامت را بااعتبار یک‌ساله تعیین می‌کنند. در آبان ماه امسال نیز رئیس جامعه هتلداران ایران از افزایش نرخ هتل‌ها تا ۳۰ درصد خبر داد و گفت که تغییر نرخ که دامنه آن از ۱۰ تا ۳۰ درصد تعیین‌شده، متناسب با وضعیت هتل از حیث استانداردسازی و اخذ گواهی استاندارد کیفیت خدمات اعمال می‌شود.

در مهرماه، مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه را ۴۵.۸ درصد اعلام کرد، درحالی‌که طبق گزارش همین مرکز، تورم نقطه‌به‌نقطه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در شهریورماه ۱۴۰۰ به بالای ۶۰ درصد رسیده بود. از همین رو، تعیین سقف افزایش قیمت اقامت در هتل تا ۳۰ درصد با اعتراض جمعی از هتلداران مواجه شد و بعضی هم درخواست افزایش قیمت تا ۷۰ درصد را داشتند و برخی هم نرخ‌های دلاری برای مهمانان خارجی تعیین کردند.

رئیس جامعه هتل‌داران ایران ـ هم‌نظرش بر این بود که اگر می‌خواستند شاخص تورم سالانه را در نظر بگیرند باید بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را اعمال می‌کردند.

حالا بسیاری از هتلداران بر این نکته تأکیددارند که افزایش هزینه حامل‌های انرژی بر نرخ هتل‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و متأسفانه افزایش بی‌رویه هزینه حامل‌های انرژی و خصوصاً گاز که تا شش برابر افزایش یافته، هزینه هتلداران را به شدت بالابرده است. و این صنعت را از پا در می‌آورد.

سرد شدن تنور صنعت گردشگری
حسین اعتمادی متصدی یکی از واحد های اقامتی مشهد در این راستا به بازار می گوید: یک هتل چه دارای مسافر باشد یا اتاق‌هایش خالی باشد اما باید لابی یا سالن‌های پذیرایی و فضاهای مورد تردد مسافران و گردشگران را گرم و مطبوع نگاه دارد.

وی به ما می‌گوید: این موضوع در مورد هتل ها بسیار مصداق دارد اما در خصوص هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها که فضاهای کمتر و کوچک‌تری دارند لذا شاید مصرف هزینه گاز جندان قابل توجه نباشد.

هتل‌داران با گرانی می‌سوزند و می‌سازند| هزینه‌های کمرشکن انرژی

اعتمادی با بیان اینکه در طی دو سال گذشته این صنف به دلیل نبود مشتری در خراسان رضوی با بیشترین ضرر ممکن و کمترین درآمد همراه بوده است اظهار می کند: افزایش قیمت گاز برای این صنف بیشترین شوک را وارد می کند.

وی با بیان اینکه فشار بیشتر به هتل داران و افزایش هزینه ها منجر به افزایش قیمت ها و در نهایت صرف نظر بسیاری از هم‌وطنان برای اقامت در هتل می شود اظهار می کند: استفاده ازهتل مانند برخی از کالاهای مصرفی هم چون موادغذایی و یا مسکن نیست که مردم برای استفاده از آن مجبور به پرداخت هر قیمتی باشند و لذا این موضوع بر روی اقتصاد این صنعت تاثیر مستقیم دارد.

این فعال حوزه گردشگری عنوان می کند: در طی این دو سال شاهد کمترین گردشگر خارجی در مشهد هستیم و حتی اگر یک مسافر هم در یک هتل ۱۰۰ تخته حضور داشته باشد لذا باید تمامی این فضای عظیم و امکانات مختلف مانند استخر و راهرو ها و فضای لابی را گرم نگاه داشت و لذا توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است.

افزایش ۵ برابری هزینه ها جامعه هتلداری را نابود می کند
رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار با بیان اینکه هزینه های مصرف گاز حدود ۵ برابر شده و لذا تداوم این وضعیت به طور حتم منجر به ضرر و زیان و در نهایت تعطیلی بسیاری از مراکز اقامتی را به همراه خواهد داشت اظهار می کند: متأسفانه برخی تصمیمات اتخاذ شده به صورت تک بعدی است.

امیر سزاوار در این راستا اظهار می کند: افزایش حامل های انرژی هر صنف و صنعتی خصوصیت کار خود را دارد در مراکز اقامتی حامل‌های انرژی یکی از مواردی است که بر قیمت تمام شده خدمات تاثیر می‌گذارد.

وی عنوان می کند: در هتلداری و صنعت گردشگری نمی توان به واسطه افزایش روزانه تورم بر قیمت هتل و یا نرخ نامه ها افزود زیرا این موضوع در نهایت به ضرر هتلداران تمام می‌شود.

سزاوار به ما می گوید: بسیاری از مسئولان به این موضوع توجه ندارند که هتلداری جزو مایحتاج اولیه مردم نیست و افراد می‌توانند سفر را از سبد مصارف خود حذف کنند.وی ادامه می دهد: از سوی دیگر سایر صنایع افزایش هزینه حامل‌های انرژی را روی محصول خود اعمال می‌کنند و مردم نیز ناچار به استفاده از آن هستند اما در خصوص هتلداری این قضیه متفاوت است.

سیاست‌های اشتباه
سزاوار در این راستا اذعان می کند: بنا بر مصوبه‌ای که معلوم نیست بر اساس چه مستنداتی تصویب شده، باید بخشی از هزینه گاز مصرفی پتروشیمی‌ها را ما پرداخت کنیم.

وی اذعان می کند: بر اساس آن مصوبه ۱۰ درصد از خوراک پتروشیمی‌های کشور باید از صنایع دریافت شود لذا بر همین اساس در قبض‌هایی که برای ما ارسال شده رقم‌ها بین پنج‌تا ۶ برابر افزایش پیدا کرده است.

هتل‌داران با گرانی می‌سوزند و می‌سازند| هزینه‌های کمرشکن انرژی

وی با تأکید بر این موضوع که به گردشگری باید با دیدگاه دیگری نگاه کرد و همانند تعرفه‌های مصرف خانگی، صنعتی و تجاری تعرفه‌ای مجزا برای گردشگری در وزارت نیرو و نفت تعریف کرد ادامه می دهد: در حال حاضر همکاران ما معتقدند نه تنها سودی در هتلداری وجود نیست بلکه بابت فعالیت در این صنعت ضرر هم می‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اظهار می‌کند: اداره گاز از یک‌سو به ما می‌گوید به دلیل افزایش نرخ حامل‌ها شما هم نرخ خدمات را بیشتر کنید اما از سوی دیگر بخش‌نامه ارسال می‌شود که حق افزایش قیمت ندارید لذا هتلداران در مسیری قرار گرفتند که نه را پس دارند و نه راه پیش!

وی در این رابطه می‌گوید: این موضوع موجب شده تا قوانین دست‌ و پاگیر از این‌ دست به فعالیت واحدهای اقامتی غیرقانونی دامن بزند و لذا بسیاری از افراد در این راستا تمایل دارند تا به صورت غیرقانونی و با اجاره خانه مسافرها از این صنعت سودی ببرند.

وی ابراز می‌کند: ازآنجاکه مراکز اقامتی غیرقانونی از تعرفه مسکونی استفاده می‌کنند و لذا از پرداخت تعرفه‌های پتروشیمی معاف بوده و قبض‌های خود را بر اساس نرخ حامل‌های انرژی خانگی پرداخت می‌کنند لذا بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا مجتمع آپارتمانی خود را در اطراف حرم به این کار اختصاص دهند و این موضوع ضرر بزرگی به این صنعت و به ویژه هتلداران وارد می کند.

بهره‌مندی گردشگران خارجی از یارانه ایرانی
رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی هم چنین در خصوص ممنوعیت دریافت نرخ ارز از گردشگران خارجی اظهار می کند: در صنعت گردشگری سلامت شاهد هستیم که تعرفه‌های درمانی توریست‌های خارجی با بیماران داخلی تفاوت دارد اما وقتی صحبت از هتلداری می‌شود، این تفاوت اعمال نمی‌شود و لذا این موضوع نیز به این صنعت ضرر می زند.

سزاوار در این رابطه به ما می گوید: برای بسیاری از همکاران بنده جای سؤال است که چرا نباید از میهمان خارجی نرخ متفاوت دریافت کرد؟

وی تأکید می‌کند: هتل‌ها تعرفه دلاری از مهمانان خود نمی‌گیرند و از مهمان خارجی مانند مهمان ایرانی، هزینه‌ها را به ریال دریافت می‌کنند و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های گاز آن‌ها را دچار مشکل کرده است.

به گفته او با افزایش ۲۰۰درصدی هزینه‌های جاری هتل ها، آن‌ها نمی‌توانند افزایش ۳۰درصدی نرخ گاز را بپردازند و لذا با افزایش تعرفه گاز، هتل‌ها به مشکلات زیادی دچار شده‌اند از طرفی افزایش هزینه گاز را به مهمانان تحمیل کنیم، صحیح نیست و حتی همین راه حل را هم نداریم که این افزایش تعرفه را در هزینه‌هایمان بگنجانیم.

وی در این رابطه توضیح می دهد: نرخ مسافر داخلی و خارجی در جایی از دنیا ثابت است که آن کشور یارانه ندارد و ارزش پولی‌اش در عرض ۲ سال هشت برابر سقوط نکرده باشد!

سزاوار ادامه می دهد: زمانی که میهمانی خارجی از کشور عراق وارد کشور می‌شود، تقریباً در حد رایگان از خدمات ما استفاده می‌کند.

هتل‌داران با گرانی می‌سوزند و می‌سازند| هزینه‌های کمرشکن انرژی

رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه می دهد: دولت مدعی است که در بسیاری از خدمات خود مانند حامل‌های انرژی یارانه می‌پردازد اما در این راستا اعتقادداریم که ابتدا باید یک تعادل و ثبات اقتصادی به وجود آید وگرنه چه دلیلی دارد گردشگران خارجی از تعرفه‌های یارانه‌ای ایران استفاده کنند؟

سزاوار تصریح می کند: موافق ۲ نرخی بودن تعرفه‌ برای گردشگران داخلی و خارجی نیستم اما باید ثبات اقتصادی به وجود آید.

تغییر نرخ
در همین راستا مسئول امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: بحث قیمت گاز در بودجه ۱۴۰۰ به قیمت گاز در خلیج فارس باز می گردد، اگر قیمت در مبدأ تغییر پیدا کند، مسلماً هزینه‌های آن به صنعت گردشگری نیز تحمیل می شود.

محمد هاشم صفار افزود: در سال گذشته قیمت نفت از ۷۰ به ۱۱۵ هزار دلار افزایش پیداکرده است، لذا این مسئله سبب شده تا قیمت گاز نیز ۷۰ درصد افزایش یابد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی البته از اصلاح تعرفه گاز بهای تأسیسات گردشگری در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این تصمیم مجلس شورای اسلامی گامی مثبت در راستای رونق‌ بخشی دوباره به مراکز اقامتی است، در بودجه سال جدید مصوب شده است تا تعرفه گاز برای اقامتگاه‌های گردشگری از صنعتی به صنوف تغییر پیدا کند که اگر این موضوع محقق شود، قطعاً بر رونق اقامتگاه‌ها مؤثر خواهد بود.

تأثیر تحولات جهانی بر نرخ گاز
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار بیان کرد: به دنبال پیگیری‌ها در خصوص تعرفه گاز، این تعرفه به صورت اختصاصی ویژه بخش گردشگری محاسبه می شود که این مسئله می‌تواند به واحدهای فعال در این حوزه، کمک شایانی کند.

یوسف بید خوری با اشاره به اینکه البته نرخ گاز با جنگ روسیه و اوکراین به‌شدت افزایش‌یافته است اظهار کرد: اگر دولت یارانه‌هایی در این حوزه ارائه نکند، این مسئله حوزه گردشگری را متأثر خواهد کرد، هر چند که تعرفه‌های آب و برق مانند گاز افزایش چشمگیری نداشته است اما در این خصوص قطعاً پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم چنین در خصوص دریافت هزینه دلاری درازای ارائه خدمات گردشگری برای گردشگران خارجی نیز پاسخ داد: تاکنون دولت با اخذ هزینه اقامت به‌صورت دلاری از مسافران خارجی موافقت نکرده است، با این حال با استانداردسازی واحدها، تقریباً نرخ های اقامت آزاد می شود و مشکلی برای افزایش تعرفه ها وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: پس از استانداردسازی واحدهای اقامتی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نرخ پیشنهادی خود را برای جلوگیری از گران‌فروشی در زمینه پذیرش هتل‌ها مطرح می‌کند، فعالان حوزه گردشگری که مراکز اقامتی خود را استانداردسازی می کنند و لذا در این صورت اختیار بیشتری در حوزه نرخ‌گذاری دارند.

دریافت وجه به صورت ارزی وجاهت قانونی ندارد
نرخ اقامت در هتل از مهرماه امسال تا ۳۰ درصد افزایش داده شد، درحالی که برخی هتلداران با توجه به نرخ تورم در کشور و رشد قیمت‌ها به‌ویژه در اقلام خوراکی و هزینه حامل‌های انرژی درخواست افزایش قیمت بین ۷۰ و ۱۰۰ را درصد داشتند.

نرخ اقامت در هتل از مهرماه امسال تا ۳۰ درصد افزایش داده شد، درحالی که برخی هتلداران با توجه به نرخ تورم در کشور و رشد قیمت‌ها به‌ویژه در اقلام خوراکی و هزینه حامل‌های انرژی درخواست افزایش قیمت بین ۷۰ و ۱۰۰ را درصد داشتند

به گزارش خبرنگار بازار همچنین برخی از هتل‌ها با تعیین دو نرخ برای مسافر داخلی و خارجی اقدام به دریافت ارز و یا نرخ ارزی و دریافت معادل آن به‌صورت ریال می‌کنند که منجر به افزایش هزینه اقامت شده است.

برخی از آژانس داران نیز می‌گویند هتل‌ها به محض اینکه متوجه ملیت خارجی مسافران می‌شوند نرخ ارزی و معادل ریالی آن را اعلام می‌کنند، درحالی‌که هیچ دستورالعملی در این باره وجود ندارد و جامعه هتلداران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی درباره دونرخی شدن هتل‌ها و تعیین نرخ ارزی تصمیمی نگرفته‌اند.

در همین رابطه مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها اعلام کرده است: پیرو بخشنامه صدور نرخنامه تاسیسات گردشگری در تاریخ ۲۷/۷/۱۴۰۰و با توجه به گزارش‌های دریافت شده درباره رعایت نشدن مفاد آن بخشنامه در برخی تأسیسات گردشگری، تاکید می‌شود بازه زمانی اعتبارِ نرخنامه، از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ بوده و هرگونه تغییر نرخ و صدور نرخنامه جدید در این بازه زمانی ممنوع است.

همچنین نرخ تاسیسات گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی باید یکسان باشد و لذا هر گونه اقدام برای تعیین نرخ متفاوت برای گردشگران داخلی و خارجی از سوی بهره‌برداران تأسیسات گردشگری و الزام به دریافت وجه به صورت ارزی، فاقد وجاهت قانونی است.

کد خبر: ۱۴۲٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha