۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
واردات روغن زیتون بی کیفیت؛ اصلی ترین چالش بخش در ۱۴۰۰|  چرا باید به جای برنج زیتون کاشت؟
رئیس شورای ملی زیتون ایران در گفتگو با بازار؛

واردات روغن زیتون بی کیفیت؛ اصلی ترین چالش بخش در ۱۴۰۰| چرا باید به جای برنج زیتون کاشت؟

عباسی، رئیس شورای ملی زیتون می گوید: کشت برنج در استانهای زیتون خیز بهره وری این صنعت را کاهش می دهد، لذا در سال جدید خواهان تعطیلی کشت در این استانها هستیم تا ظرف ۳سال سطح زیر کشت ۲برابر شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بر اساس گزارشات جهانی سه کشور «اسپانیا، ایتالیا و تونس» بزرگترین تولید کنندگان زیتون محسوب می شوند نام ایران نیز جزو ۲۰ تولید کننده این محصول قرار دارد و به گفته فعالان این بخش ایران سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن تولید زیتون دارد. با این وجود، مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران معتقد است: اگر یکسری اقدامات اساسی در خصوص این محصول صورت بگیرد قطعا میزان تولید زیتون ایران نیز به طور چشمگیری افزایش می یابد.

از مهمترین مشکلات ما در سال گذشته عدم نظارت دستگاه های نظارتی برای واردات روغن های زیتون از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، سوریه و یونان بود که باعث می شود روغن های بی کیفیت وارد کشور شود و قدرت رقابت پذیری را از تولید کنندگان داخلی بگیرد

نگاه دنیا به زیتون نگاهی صنعتی است| رقابت پذیری تولید داخل تحت شعاع روغن های وارداتی بی کیفیت قرار دارد
عباسی در خصوص وضعیت تولید جهانی زیتون به خبرنگار بازار می گوید: در ابتدا باید بدانید که دیدگاه حاکمیت ها در دنیا به محصول زیتون به عنوان یک صنعت است؛ یعنی به صورت عملی روی آن کار می کنند و می شود گفت چالش های پیش رو و اشتباهات قبلی خود را بر مبنای صنعت می بینند لذا اهمیت خاصی برای آنها دارد.

او خاطر نشان می کند: البته خوشبختانه در ایران نیز اخیرا نماینده شهر رودبار موضوعی را در مجلس شورای اسلامی طرح کرد مبنی بر اینکه زیتون جزو محصولات استراتژیک بعد از گندم، جو و دانه های روغنی محسوب شد که این خود یک حرکت رو به جلو بود.

عباسی همچنین در خصوص اصلی ترین چالش های این حوزه در سالی که گذشت می گوید: یکی از مهمترین مشکلات ما در ۱۴۰۰ در واقع عدم نظارت دستگاه های نظارتی برای واردات روغن های زیتون از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، سوریه و یونان بود که باعث می شود روغن های بی کیفیت وارد کشور شود و قدرت رقابت پذیری را از تولید کنندگان داخلی بگیرد.

او ادامه می دهد: از طرفی هم در داخل کشور نظارت کافی انجام نمی شود و برخی به طور غیر مجاز با اختلاط سایر روغن ها با روغن زیتون باعث می شوند قیمت روغن زیتون پایین بیاید و از طرفی بحث سلامت محور بودن روغن زیتون در واقع موضوعیت واقعی خود را از دست بدهد.

رئیس شورای ملی زیتون تصریح می کند: اگر قرار باشد با توجه به سلامت محور بودن زیتون، در ۱۴۰۱ با یک دیدگاه خاص به زیتون نگاه کنیم بایستی یک جایگاه خاص برای این محصول در نظر گرفته شود و یک برنامه ریزی جامع برای این صنعت صورت بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که چه می توان کرد که صنعت زیتون در ایران متحول شود، می گوید: خوشبختانه در بخش زیتون ما پیشرفت های خوبی داشتیم اگرچه یکسری شکستها نیز داشتیم اما پیشرفتها چشمگیر بوده است؛ یعنی نقاط قوت ما بیش تر از نقاط ضعف بوده است.

عباسی می افزاید: در واقع سال گذشته در بحث ارتقای بهره وری باغات و همچنین در بحث توسعه زیتون کارخانه های روغن کشی در کشور پیشرفت های خوبی رقم خورده است.

توسعه برنج در استانهای زیتون خیز باعث شده یکسری بیماری های قارچی در این استانها شیوع و عملکرد باغات زیتون در این مناطق کاهش پیدا کند

دولت باید در تعریف ساختارها تجدید نظر کند| عدم کشت برنج در استان های زیتون خیز مد نظر شورای ملی زیتون است
این فعال بخش زیتون خاطر نشان می کند: همانطور که می دانید زیتون محصولی است که توجیه اقتصادی خوبی دارد و علیرغم اینکه امروز در ایران محصولات کشاورزی مشکلات بسیاری دارند، صنعت زیتون، باغات زیتون و صنایع تبدیلی مربوطه در مقایسه با دیگر محصولات مشکلات کمتری را دارد و آن هم به دلیل این است که قیمت های زیتون قیمت جهانی است.

او می افزاید: در واقع قیمت زیتون و روغن زیتون درIOC یا همان شورای جهانی زیتون که مقر آن در اسپانیا است و کلیه تولیدکنندگان زیتون عضو این شورا هستند مشخص می شود. لذا یک ساختار جامع برای زیتون تعریف شده و جزو محصولات پر استراتژیک در کشورهای توسعه یافته است.

عباسی می گوید: ما نیز می توانیم این کار را در ایران انجام بدهیم اما باید در روند برنامه ریزی ها و تعریف ساختارها تجدید نظر شود؛ به این معنا که بحث عدم کشت برنج در استان های زیتون خیز مد نظر ما است.

او تصریح می کند: به عبارت دیگر اگر مانع توسعه کشت برنج در استانهای زیتون خیز شویم قطعا ۷۵ تا ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت زیتون کشور ظرف ۲ تا ۳ سال دو برابر می شود. اما تحقق این امر می طلبد که در برنامه ریزی های مربوط به این بخش به صورت هدفمند حرکت کنیم.

برنج ۵ برابر زیتون آب مصرف می کند و یک دوم زیتون توجیه اقتصادی دارد لذا می طلبد که توسعه زیتون را سریعا استارت بزنیم و بحث تولید برنج را در استان هایی مثل زنجان و بخش هایی از گیلان تعطیل کنیم

عباسی می گوید: مساله اینجا است که برنج ۵ برابر زیتون آب مصرف می کند و یک دوم زیتون توجیه اقتصادی دارد لذا می طلبد که توسعه زیتون را سریعا استارت بزنیم و بحث تولید برنج را در استان هایی مثل زنجان و بخش هایی از گیلان تعطیل کنیم. چرا که توسعه برنج در این استانها باعث شده یکسری بیماری های قارچی که در واقع بیماری های باغی و مختص به زیتون است در این استانها شیوع و عملکرد باغات زیتون در این مناطق کاهش پیدا کند که این امر از چند زاویه به صنعت زیتون ضربه می زند.

تولید سالانه ۱۲۰ الی ۱۴۰ هزار تن زیتون در کشور| تفاوت ۲۰ درصدی قیمت زیتون در داخل نسبت به قیمت جهانی
این مقام مسئول در خصوص میزان تولید سالانه زیتون می گوید: اعداد و ارقام مربوط به میزان تولید معمولا متغیر است اما به صورت تقریبی ۱۲۰ الی ۱۴۰ هزار تن تولید زیتون در کشور داریم.

او با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم زیتون در کشور ۴۵ هزار تومان است، می افزاید: قیمت جهانی این محصول نیز تقریبا ۲۰ درصد پایین تر از این رقم است و این ۲۰ درصد را به این دلیل در نظر گرفته ایم که نه خواستیم مثل سایر صنعت ها این محصول را انحصاری کنیم و نه خواسته ایم بسته های حمایتی را از روی آن برداریم. چون با توجه به امکاناتی که در ایران داریم و همچنین شرایط تحریمی که در کشور وجود دارد نخواستیم خود تحریمی انجام دهیم و به عبارتی سعی کردیم حمایتی از این صنعت باشد که بتوانیم ادامه روند را در سالهای آینده داشته باشیم.

عباسی در پایان خاطر نشان می کند: اگرچه در بخش زیتون صادرات بسیار اندکی داریم اما غالبا رویه به این نحو است که در بخش زیتون و روغن زیتون مصرف کننده هستیم و صادراتی چندانی نداریم.

کد خبر: ۱۴۲٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha