۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
هشدار برنامه جهانی غذا درباره کمبود مواد غذایی در جهان

هشدار برنامه جهانی غذا درباره کمبود مواد غذایی در جهان

برنامه جهانی غذا از مجموعه های زیر نظر سازمان ملل متحد درباره بحران غذا در اوکراین و جهان هشدار داد.

به گزارش بازار، برنامه جهانی غذا که زیر نظر سازمان ملل متحد قرار دارد روز سه شنبه (۲۹ مارس) هشدار داد جنگ در اوکراین در حال از بین بردن تلاش‌های برنامه جهانی غذا برای ارسال مواد غذایی برای حدود ۱۲۵ میلیون نفر در سطح جهان است، زیرا اوکراین "از سبد نان جهان به دریافت کننده نان" تبدیل شده است.

دیوید بیسلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا در نشست شورای امنیت ۱۵ عضوی گفت: این روند نه تنها اوکراین و منطقه را نابود می‌کند، بلکه بر جهان نیز تأثیری فراتر از آنچه طی جنگ جهانی دوم دیده ایم خواهد داشت.

او گفت: ۵۰ درصد غلات خریداری شده برنامه جهانی غذا از طریق اوکراین تأمین می‌شود، بنابراین شما می‌توانید سطح نابودی عملیات ما را تصور کنید.

وی افزود: کشاورزان در خط مقدم حضور دارند.

بیسلی تاکید کرد: این بحران به واسطه کمبود کود از بلاروس و روسیه تشدید شده است.

او در نشست شورای امنیت گفت: اگر به محصولات خود کود نزنید، دست کم ۵۰ درصد آن از بین خواهد رفت؛ بنابر این ما به یک فاجعه در ورای یک فاجعه طی ماه‌های آینده چشم داریم.

بیسلی خاطرنشان کرد قبل از حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین، برنامه جهانی غذا با قیمت بالای سوخت، قیمت مواد غذایی و هزینه‌های حمل و نقل دست و پنجه نرم می‌کرد و مجبور شد کمک به میلیون‌ها نفر را در مناطقی همانند یمن کاهش دهد.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، اتهامات مبنی بر اینکه اقدامات مسکو در اوکراین موجب ایجاد "مشکلاتی جدی" در بازار جهانی مواد غذایی شده است را رد کرد و در عوض تحریم‌های غرب علیه روسیه را عامل این موضوع دانست.

روسیه تهاجم خود را یک عملیات ویژه نظامی می‌نامد که هدف آن تخریب زیرساخت‌های نظامی اوکراین است. در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که متشکل از ۱۹۳ عضو است، "تجاوز" روسیه به شدت محکوم و از این کشور خواسته شده نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت گفت: اعمال این تحریم‌ها سبب تشدید بحران غذا در سطح جهان نمی‌شود.

شرمن افزود: مسئولیت آغاز جنگ با اوکراین و تأثیرات این جنگ بر امنیت غذایی جهانی تنها بر عهده رئیس جمهور پوتین است.

کد خبر: ۱۴۲٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha