۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
فرصت طلایی که کرونا از اصناف گرفت/ بهره تسهیلات حمایتی را کم می کنیم
در گفتگو با بازار مطرح شد

فرصت طلایی که کرونا از اصناف گرفت/ بهره تسهیلات حمایتی را کم می کنیم

کرمان - معاون صمت شمال استان کرمان با اشاره به اینکه کرونا فرصت طلایی کسب درآمد را از اصناف گرفت گفت: به دنبال این هستیم که بهره تسهیلات حمایتی را برای اصناف کاهش دهیم.

خبرگزاری بازار - کرونا همزمان با ایام پایانی سال وارد ایران شد و تمامی استان های کشور از جمله کرمان را درگیر کرد. تعداد زیادی از مردم درگیر این بیماری و روانه بیمارستان ها شدند و عده ای از بیماران هم جان خود را از دست دادند و همچنان شیوع این بیماری در سطح کشور و استان کرمان ادامه دارد.

با توجه به اینکه یکی از مهم ترین نکاتی که زمینه جولان ویروس کرونا را فراهم می کند؛ سرعت بالای انتقال و شیوع ویروس کروناست، تصمیم ستاد مدیریت کرونا بر این شد که اصناف برای حفظ سلامت مردم تعطیل شوند تا بتوان با کاهش رفت آمدها و فاصله گذاری اجتماعی زنجیره انتقال ویروس را قطع کرد.

اما این اتفاق همزمان شد با فرصت طلایی کسب در آمد اصناف؛ واحدهای صنفی که بیشترین سودشان مربوط به ایام پایانی سال می شود مجبور شدند هفته ها کرکره مغازه ها را پایین بکشند و حفظ سلامت را بر کسب درآمد ترجیح دهند. اما این مساله ضربه اقتصادی بزرگی به اصناف وارد کرد و مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورد.

در چنین شرایطی حمایت دولت از واحدهای متضرر یکی از انتظارت به حق اصناف است؛ دولت هم قول هایی در این زمینه داده است؛ در این خصوص با سینا خسروی معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*شیوع کرونا فرصت طلایی فروش را از اصناف گرفت و طبیعتا در چنین شرایطی مشکلاتی برای اصناف به وجود می آید؛ چه برنامه ای برای کمک به اصناف در استان کرمان در نظر گرفته شده است؟

از همان ابتدای آغاز اپیدمی ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان کرمان تشکیل شد و در خصوص موضوعات مختلف ناشی از کرونا توانستیم با مدیریت و اتحاد و با بهره گیری از نظرات کارشناسان علوم پزشکی تصمیماتی را اتخاذ کنیم. یکی از مسائل مورد بحث، تعطیلی مشاغل بود تا از این طریق رفت و آمدها و اجتماعات کاهش پیدا کند. آسیب فوق العاده زیادی به حوزه اصناف وارد شده و بر اساس برآورد انجام شده حدود ۸۰ درصد صنوف در استان کرمان به دلیل شیوع کرونا تعطیل بودند.

تدابیر زیادی در زمینه کمک به اصناف آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته شده است؛ بخشش های مالیاتی و تسهیلات کم بهره جزو تصمیمات ملی است؛ اما در بخش استانی هم به دنبال راهی هستیم که این تسهیلات را راحت تر در اختیار فعالان حوزه بازار و اصناف قرار دهیم.

همچنین جلسات مختلفی در خصوص پرداخت عوارض اصناف در شهرداری کرمان داشتیم که منجر به طرحی از سوی شهرداری برای بخشش چند ماهه پرداخت عوارض شهرداری شد که این طرح به شورای شهر ارسال شده و امیدواریم بتوانیم مقداری از مشکلات اصناف را برطرف کنیم.

در خصوص تسهیلات ملی، اقدامات کارشناسی برای شناسایی صنوف در حال انجام است؛ صنوفی که آسیب بیشتری دیده اند بهره بیشتری از این تسهیلات خواهند داشت و ان شاالله به سرعت این طرح را وارد فاز اجرایی خواهیم کرد. قول می دهیم که در این شرایط سخت در کنار اصناف می مانیم و آن ها را تنها نخواهیم گذاشت.

*روال شناسایی اصناف آسیب دیده و میزان خسارت وارد شده به آنها چگونه است؟

اطلاعات واحدهای صنفی از لحظه اخذ پروانه کسب تا شرکت در انتخابات اتحادیه های اتاق اصناف و... به صورت الکترونیکی ثبت می شود، بر این اساس شناسنامه تمامی واحدهای صنفی موجود است و تعداد واحدهای صنفی در هر حوزه مشخص است.

میزان آسیب هم در حوزه های مختلف مشخص است، برخی از اصناف آسیب بسیار جدی دیده اند و مشکلات بزرگی برای آنها ایجاد شده است و برخی مشاغل هم آسیب کمتری دیده اند که اصناف بر این اساس طبقه بندی می شوند و تسهیلات برای آنها منظور می شود.

در مرحله اول بحث تسهیلات پی گیری می شود، به دنبال این هستیم که در استان کرمان نرخ بهره تسهیلات کمتر از میزانی باشد که به صورت ملی اعلام شده است و این مساله در حال پی گیری است.

*مساله چک های برگشتی یکی از دغدغه های مهم اصناف در این روزهاست در این زمینه چه تمهیداتی به کار گرفته شده است؟

در جلسات مختلف با بانک ها مطرح شده است که اگر چکی از هر واحد صنفی برگشت بخورد در سابقه عملکردی کاسب ها منظور نخواهد شد.

*آیا برنامه حمایتی برای کارگران روزمرد واحدهای صنفی در نظر گرفته شده است؟

در خصوص واحدهای تولیدی و سایر واحدهایی که کارفرمای این دسته از کارگران هستند؛ مانند بحث اصناف عمل می شود به گونه ای که حمایت هایی که سازمان صمت از اصناف می کند برای واحدهای تولیدی هم لحاظ می شود و مبلغ تسهیلات بسته به نوع فعالیت های این واحدهاست.

*مردم از چه طریق تخلفات واحدهای صنفی را گزارش دهند؟

در استان کرمان در خصوص وضعیت بازگشایی تمامی اصناف بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل می شود و هر تصمیمی که در این ستاد اتخاذ شود بلافاصله در استان هم اجرا خواهد شد.

شماره ۱۲۴ معاونت بازرسی سازمان صمت برای دریافت گزارش تخلفات در نظر گرفته شده است؛ البته تیم های بازرسی هم دائما در حال گشت زنی در سطح شهر هستند و اگر فردی با این شماره تماس بگیرد و از تخلف صنفی گزارش دهد قطعا به فوریت این بازرسان در محل مذکور حاضر خواهند شد.

*چرا علیرغم اینکه گفته می شود نظارت های دقیق بر فعالیت واحدهای صنفی اعمال می شود اما همچنان شاهد فعالیت برخی واحدهای صنفی پرخطر هستیم؟

حدود ۳۳ هزار واحد صنفی در شهرستان کرمان و ۲۵ هزار واحد صنفی در شهر کرمان داریم که از این تعداد ۱۸ هزار واحد به دلیل شیوع کرونا تعطیل هستند. تعداد بالای واحدهای صنفی با تعداد بازرسان هم خوانی ندارد اما با وجود کمبود نیرو در اسرع وقت با واحدهای صنفی متخلف برخورد می شود.

کد خبر: ۱۴٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha