۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۹
سه دامی که سوگیری تائید جلو سهامداران پهن می کند
چگونه بر سوگیری تائید در بورس غلبه کنیم؟

سه دامی که سوگیری تائید جلو سهامداران پهن می کند

چرا گرفتار سوگیری تائید می شویم، چه بلایی سر سهامداران با سوگیری تائید می آید؟ مقاله آموزشی زیر به دنبال پاسخ به این سئوالات است که هر سهامداری باید آن را بداند!

بازار؛ گروه بورس: "بیل گیتس" تاجر و بنیانگذار مایکروسافت در پاسخ به این اتهام که مسئول انتشار ویروس کرونا در سراسر جهان است گفته بود: "خب، آنها بر آنچه در مغزشان است پافشاری می‌کنند، و مهم نیست که من چه می‌گویم یا انجام می‌دهم، نمی‌توانم این را تغییر دهم. کاری نمی‌توانم انجام دهم جز اینکه از تئوری‌های توطئه‌ای که مرا احاطه کرده‌اند دور شوم. "

گیتس در سخنرانی ای در سال ۲۰۱۵ هشدار داده بود: مرگ میلیون ها نفر در آینده به دلیل بیماری های همه گیر و نه جنگ خواهد بود، این مرد قربانی تئوری های توطئه شد که نه تنها برای گسترش ویروس، بلکه به انجام آزمایش بر روی انسانهااو را متهم کرده بودند در حالی که تاکنون هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد.

گیتس به عنوان قربانی یکی از معروف‌ترین «ترفندهای ذهنی» که در مورد بسیاری از افراد صدق می‌کند معرفی شده است که به آن «سوگیری تأیید» می گویند. این سوگیری به این معنی است که شخص دائماً اطلاعاتی را جستجو می‌کند که با باورهای قبلی‌اش مطابقت داشته باشد و اطلاعاتی را که دارد تفسیر می‌کند.

سخنرانی ای که مردم در سال ۲۰۱۵ نادیده گرفتند، در سال ۲۰۲۰ با گسترش ویروس، بیش از ۵۰ میلیون بیننده پیدا کرد و مردم به دنبال چیزی بودند که به آن اعتقاد داشتند (خواه در خود گیتس، در نحوه انتشار عمدی ویروس ها یا ماهیت تجارت) .

دلیل وجود سوگیری تایید چیست؟

چه چیزی باعث سوگیری تایید می شود و چرا تفکر برخی افراد را متبلور می کند؟ در اینجا به برخی از دلایل اشاره می شود:

موثر بودن: در عصر دیجیتال، رسانه های اجتماعی مانند یک جنگل اطلاعاتی است که هر لحظه حجیم ترمی شود، در حالی که ما وقت و انرژی را برای ارزیابی منصفانه همه چیز و تصمیم گیری های بی طرفانه از دست می دهیم.

با تشویق ما به جست‌وجو یا پذیرش انواع خاصی از اطلاعات، سوگیری تأیید به فراگیری هرج‌ومرج اطلاعات کمک می‌کند هر چند که می تواند کمکی به بررسی اولیه اطلاعات بکند ودر عمل راهی مؤثر، هرچند محدود، برای ویرایش شواهد و دستکاری داده‌ها است.

به عزت نفس کمک می کند: مردم ترجیح می دهند نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند زیرا باهوش، محترمانه و درست هستند، و کشف اشتباه آنها باعث می شود نسبت به خود احساس بدی داشته باشند. بنابراین، مردم به دنبال اطلاعاتی خواهند بود که نظرات، تصمیمات و خواسته های فعلی آنها را پشتیبانی کند. هر چند که بسیاری، قربانی سوگیری تأیید می‌شوند.

اشکال شدید آن اغلب در میان افراد مضطرب با عزت نفس پایین یافت می‌شود، که این هم جای تعجب نیست!

کاهش استرس: اسکات فیتزجرالد، رمان‌نویس آمریکایی، در مقاله‌ای که در سال ۱۹۳۶ منتشر شد، نوشت: "آزمون درجه اول هوش، توانایی نگه داشتن دو ایده متضاد در ذهن به طور همزمان و در عین حال حفظ توانایی عمل است."

در نگاه اول درست و منطقی به نظر می رسد، اما برای اکثر مردم، حفظ دو باور متناقض منجر به "ناهماهنگی شناختی" می شود، حالتی از پریشانی ذهنی و ناراحتی که اغلب عملکرد را مختل می کند. در چنین شرایطی برای کاهش این ناهماهنگی، سوگیری تأیید با تقویت مجموعه‌ای از حقایق - آنچه می‌خواهیم ببینیم، بشنویم یا باور کنیم - شروع به ظهور می‌کند تا تعارض ها را کاهش می‌دهد.

این پدیده روانی زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران حقایق بالقوه مفید و نظراتی را که با پیش‌فرض‌هایشان مطابقت ندارد، نادیده می‌گیرند

سوگیری تایید در دنیای سرمایه گذاری

کارشناسان حوزه «اقتصاد رفتاری» بر این باورند که «سوگیری تأیید» به روش‌های قابل‌توجهی در مورد سرمایه‌گذاران اعمال می‌شود و از آنجا که برخی از سرمایه‌گذاران به دنبال اطلاعاتی هستند که نظرات فعلی آنها را تأیید می‌کند و حقایق یا اظهاراتی را که آن‌ها را رد می‌کند، نادیده می‌گیرند، ممکن است تصمیمات خود را بر اساس آن تغییر دهند.

این پدیده روانی زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران حقایق بالقوه مفید و نظراتی را که با پیش‌فرض‌هایشان مطابقت ندارد، نادیده می‌گیرند.

سوگیری تایید بر ادراکات و تصمیم گیری در تمام جنبه های زندگی تاثیر می گذارد، نه فقط سرمایه گذاری یا بازار سهام، اما می تواند مشکلات خاصی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

زمانی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند، ممکن است سرمایه‌گذاران ناخواسته به دنبال اطلاعاتی بروند یا ترجیح دهند که از تصورات از پیش تعیین شده آنها در مورد دارایی یا استراتژی مورد نظر پشتیبانی کند و بنابراین نمی‌توانند داده‌هایی را که ایده‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد، ثبت کنند یا تمایل به کم‌اهمیت کردن آن عوامل دارند و در نتیجه گرفتار یک دور باطل تائید می افتند که معمولا در بازار سهام تجربه تلخی است.

بنابراین، سوگیری تایید می تواند باعث شود سرمایه گذاران تصمیمات ضعیفی بگیرند، چه در مورد انتخاب سرمایه گذاری آنها و چه زمانی که آنها باید سهام خود را بفروشند.

مفهوم سوگیری تایید به توضیح اینکه چرا سرمایه گذاران همیشه منطقی عمل نمی کنند، کمک می کند به خصوص زمانی که ذهن شما از استدلال هایی حمایت می کند که در بازار رفتار ناکارآمدی است.

سه دامی که سوگیری تائید جلو سهامداران پهن می کند

سندرمی که بسیاری از آن رنج می برند منبع اعتماد بیش از حد سرمایه گذاران است.

این به توضیح دلایل تمایل سفته بازان خوشبین (گاوها) به پیش بینی افزایش قیمت سهام و سرمایه گذاری در بازارهای نوظهور کمک می کند و از این رو، روند صعودی بازارها با افزایش خرید حفظ می شود.

برعکس، تمایل سفته بازان بدبین (خرس‌ها) برای پیش‌بینی کاهش قیمت سهام و فروش سرمایه‌گذاری‌های خود در بازار نزولی،

باعث عرضه سهام به صورت جمعی شده و بازار روند نزولی خود را حفظ کند. و جالب است که هر دو بدون توجه به آنچه در بازار اتفاق می افتد، بر اساس فرهنگ گله ای عمل می کنند.

برای نشان دادن این موضوع با یک مثال، فرض کنید یک سرمایه‌گذار شایعه‌ای می‌شنود مبنی بر اینکه شرکتی در شرف اعلام ورشکستگی است، بر اساس این اطلاعات، سرمایه‌گذار به فروش سهام فکر می‌کند و هنگامی که به جستجوی آنلاین می‌پردازد تا آخرین اخبار شرکت را بخواند، فقط مقالاتی را می خواند که سناریوی احتمالی ورشکستگی را تکرار می کند.

در عین حال، سرمایه گذار اخبار مربوط به محصول جدید امیدوار کننده ای که این شرکت به تازگی عرضه کرده (و انتظار می رود فروش آن افزایش یابد) را از دست می دهد. سرمایه گذار به جای نگه داشتن سهام، آن را با ضرر قابل توجهی می فروشد - درست قبل از اینکه مسیر خود را معکوس کند و به بالاترین حد خود برسد.

تاثیر سوگیری تایید بر سرمایه گذاری

سوگیری تایید می تواند به طور استثنایی برای سرمایه گذاران خطرناک باشد، این واقعیت که منعکس کننده تأثیر مستقیم میل بر باورها است، همانطور که اتفاق می افتد، باعث رفتار غیر منطقی می شود در حالی که سرمایه گذاری یکی از زمینه هایی است که احساسات به طور قاطع جایی ندارد.

شاید موارد زیرعناصر تشکیل دهنده سوگیری تأیید باشند که بیشترین تأثیر منفی را روی سرمایه گذار دارند:

فرصت های از دست رفته: سوگیری تأیید سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا زمانی که در مناطق آسایش خود هستند، همچنان مشغول تعصبات خود باشند در نتیجه، آنها ممکن است به راحتی استراتژی‌ها، محصولات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید (برای آنها) را از دست بدهند و ممکن است به مفاهیمی مانند «هرگز سرمایه برداشت نکن» یا «هرگز وام نگیر» بچسبند.

حذف تنوع در سرمایه گذاری ها: تنوع بخشی تکنیکی برای توزیع سرمایه گذاری ها در ابزارهای مالی، صنایع و طبقات دارایی های مختلف است که هر یک به طور متفاوتی نسبت به یک رویداد واکنش نشان می دهند.

اگرچه این رویکرد در درجه اول با هدف کاهش ریسک است، اما می‌تواند بازدهی را نیز با اجتناب از ضررافزایش دهد. اما سوگیری تایید می‌تواند سرمایه‌گذاران را تشویق کند که نسبت به برخی شرکت‌ها یا نوع سرمایه‌گذاری وسواس پیدا کنند.

افتادن درطعمه حباب ها: حباب زمانی رخ می دهد که قیمت یک دارایی یا سرمایه گذاری خاص به طور قابل توجهی بالاتر از ارزش واقعی آن افزایش یابد تا به طور پیوسته در معرض سفته بازی در بازارهای تجاری قرار گیرد.

از آنجایی که حباب‌ها در مورد خرید سرمایه‌گذاران است «چون همه این کار را می‌کنند»، افراد دارای سوگیری تأیید تحت تأثیر دیدگاه اجماع تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در حباب‌های دارایی دارند. در این مواقع هر گونه صدای مخالفی که هشدار می دهد قیمت های بالاتر موجه یا پایدار نیستند، شنیده نمی شوند وحتی با آنها برخورد هم می شود.

فعالیت سفته بازی که باعث تورم حباب های سرمایه گذاری می شود، بخشی از مفهوم مهم دیگر در امور مالی رفتاری به عنوان رفتار یا ذهنیت گله ای است. این مفهوم می‌گوید که مردم تمایل دارند از شیوه‌های مالی اکثریت یا به اصطلاح از جمعیت سوداگران تقلید کنند.

گزارش‌های بررسی مداوم شرکت‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کند به خودی خود ابزار دیگری برای فرار از سوگیری تأیید است، زیرا اغلب پس از نشان دادن نرخ رشد سه ماهه یا سالانه برخی از سهام، باورهای بافت را در مورد برخی سهام شوکه می‌کنند

غلبه بر تعصب تایید

یکی از مشهورترین سرمایه گذاران جهان، وارن بافت، موسس و رئیس برکشایر هاتاوی، می گوید که داشتن یک شریک سرمایه گذاری "که دائماً به شما نمی گوید حق با شماست" برای فرار ازتله سوگیری تایید بسیار مهم است.

«بافت» می افزاید که «چارلی مانگر» دست راست خود را در «برکشایر هاتاوی» پیدا کرده است که به خاطر مخالفت با او مخالفت نمی کند، او به هیچ وجه از سخنان او حمایت نمی کند، بلکه می ایستد تا به او بگوید که او در بسیاری از موارد اشتباه می کند.

بافت می افزاید: به نظر می رسد بسیاری از مؤسسات مبتنی بر سرمایه گذاری به طور کلی و در سهام به طور خاص، به گونه ای طراحی شده اند که دیدگاه ها و تعصبات مدیر عامل را عملیاتی کنند زیرا اعضای هیئت مدیره عموماً تمایل به حمایت از نظرات او دارند. شرکت باید به گونه ای طراحی شود که "بازخورد" دائماً وجود داشته باشد، کاری که هر سرمایه گذار باید با مشاوران خود یا حتی خودش انجام دهد.

بافت اضافه می‌کند که گزارش‌های بررسی مداوم شرکت‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کند به خودی خود ابزار دیگری برای فرار از سوگیری تأیید است، زیرا اغلب پس از نشان دادن نرخ رشد سه ماهه یا سالانه برخی از سهام، باورهای او را در مورد برخی سهام شوکه می‌کنند.

در مورد مانگر، او اشاره می‌کند که روشی برگرفته از «چارلز داروین» داشت، که می‌گفت هرگاه به نتیجه‌ای می‌رسید که مخالف دیگری بود، آن را گرامی می‌داشت و خودش را ملزم به نوشتن نتیجه در ۳۰ دقیقه می کرد زیرا در غیر این صورت، ذهن او برای رد اطلاعات متناقض کار خواهد کرد، همانطور که بدن پیوند اعضا را رد می کند.

انسان به طور طبیعی تمایل دارد به باورهای خود پایبند باشد، به ویژه اگر آنها با تجربه تقویت شده باشند.

به طور کلی، می توان گفت که اگر موارد زیر را انجام دهید، می توانید از سوگیری تایید جلوگیری کنید:

به دنبال یک توصیه متفاوت باشید: اولین قدم برای غلبه بر سوگیری تایید، آگاهی از وجود آن است. هنگامی که سرمایه‌گذار اطلاعاتی را جمع‌آوری کرد که از نظرات و باورهای او در مورد یک سرمایه‌گذاری خاص پشتیبانی می‌کند، باید به دنبال ایده‌های جایگزینی باشد که آن ذهنیت را به چالش می‌کشد. همچنین، تهیه فهرستی از مزایا و معایب سرمایه گذاری ایده خوبی است و ارزیابی مجدد آن با دید باز عمل خوبی است.

اجتناب از سؤالات اعلامی: سرمایه گذاران نباید سؤالاتی بپرسند که نتیجه گیری آنها را در مورد یک سرمایه گذاری تأیید می کند، برای مثال، سرمایه گذاری که می خواهد سهامی را با نسبت قیمت به درآمد پایین خریداری کند، اگر از مشاور مالی خود فقط در مورد شرکت سؤال کند، به دنبال تأیید یافته های خود است. کارگزار می تواند اطلاعات بیشتری در مورد سهام ارائه دهد، که می تواند با هم گروه بندی شود تا یک نتیجه گیری بی طرفانه ایجاد شود.

نقش اطلاعات

در اینجا بسیار مهم است که بر نقش اطلاعات در دفع یا تأیید «سوگیری تأیید» تأکید کنیم. اگرچه اطلاعات «متفاوت» ممکن است راهی برای خلاص شدن از سوگیری تأیید به نظر برسد، اما مطالعات خلاف آن را تأیید می‌کنند.

در مطالعه‌ای توسط روان‌شناس آمریکایی، پل اسلوویک نشان داد که شرط‌بندان حرفه‌ای در بازار اسب‌دوانی به نرخ سود ۱۷ درصدی دست می‌یابند که بالاتر از شرط‌بندان معمولی یا میانگین حسابی ۱۰ درصد است.

وقتی اسلوویک به این ۵ شرط‌ بند اطلاعاتی درباره مسابقه داد و پرسید که چقدر مطمئن هستند که انتخاب‌هایشان برای اسب برنده درست است، میانگین اطمینان در انتخاب ۱۹ درصد بود که فاصله کمی با درصد آنها داشت.

سه دامی که سوگیری تائید جلو سهامداران پهن می کند

در حالی که زمانی که اسلوویک اطلاعات موجود را به ۳۰ اطلاعات (۶ برابر اطلاعات اولیه) افزایش داد، اطمینان شرط‌بندان به صحت انتخاب‌هایشان به ۳۴٪ افزایش یافت و بر این اساس شرط‌بندی‌های آنها افزایش یافت، اما میزان موفقیت آنها همچنان ۱۷ درصد ثابت ماند.

این تأیید می کند که اطلاعات برای بسیاری از افراد تفاوتی ایجاد نمی کند تا زمانی که روش پردازش این اطلاعات را تغییر ندهند، بلکه تنها کاری که در این مورد انجام می دهید این است که ریسک قابل قبول و معقول است یا خیر و آنها را در انتخاب خود مطمئن کنید تا خطر را افزایش دهند.

این با ادعای مانگر مطابقت دارد که او و بافت نابغه بازار سهام نیستند، اما مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهند این است که «درگیر جزئیات نشوند» و به همه صداها گوش کنند «حتی اگر آن‌ها را دوست نداشته باشند».

منابع: سایت ارقام، کتاب قبیله مربیان، اقتصاد رفتاری، موسسه مالی شرکتی، سخنرانی های وارن بافت در دانشگاه ویرجینیا، مطالعه سوگیری تایید در سرمایه گذاری.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

کد خبر: ۱۴۲٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha