۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
هزینه خوراک جیب مسافران را می بلعد| سیب زمینی سرخ شده ۴ برابر قیمت مرغ
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

هزینه خوراک جیب مسافران را می بلعد| سیب زمینی سرخ شده ۴ برابر قیمت مرغ

مشهد- هزینه‌های تهیه غذا در سفر به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها این روزها به یکی از موانع اساسی در طول سفر تبدیل‌شده است و بسیاری از گردشگران را از رفتن به سفر و رستوران منع می‌کند.

بازار-گروه استان‌ها: نرخ رستوران‌ها و غذاهای آماده در حال حاضر به‌گونه‌ای است که بنا بر اظهارات مشتریان بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و امکان حضور خانواده‌های طبقه متوسط در رستوران را در طول سفر گرفته است.

اگرچه هزینه‌های تهیه غذا به گفته اصناف مرتبط و به گواه آمار و ارقام موجود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است، اما مسئولان صنفی معتقدند قیمت‌های فروش به نسبت به رشد قیمت‌ها رشد چشمگیری نداشته است.

بدون شک بیشتر افراد به سفر رفتن همراه خانواده ، دوستان و یا به‌صورت انفرادی علاقه‌ی زیادی دارند اما متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش هزینه‌ها ممکن است بسیاری از افراد از اقدام به سفر پرهیز کنند.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد با اشاره به رشد تا ۱۰۰ درصدی ۵۰ درصدی قیمت برخی مواد اولیه، افزایش قیمت در رستوران‌ها را ۳۰ درصد اعلام می‌کند اما واقعیت این است که برخی از رستوران‌ها با ارائه قیمت‌های نجومی بسیاری از شهروندان را از رفتن به رستوران پشیمان می‌کنند.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد درحالی‌که رشد هزینه‌ها را دو برابری عنوان می‌کند، میانگین افزایش قیمت را در واحدهای صنفی چلوکبابی به‌طور میانگین ۲۰ درصد می‌داند. امانگاهی به منوی رستوران‌ها و کبابی‌ها نشان می‌دهد تغییر قیمت بیش از این حدود است.

پرواز قیمت مرغ‌های بریان
مرغ بریان تا پیش‌ازاین در زمره غذاهای سالم و پرطرفداری بود که بسیاری از مسافران و خانواده‌ها ترجیح می‌دادند به دلیل اطمینان به‌سلامت و هم‌چنین صرفه اقتصادی خریدار بیشتری نسبت به سایر غذاهای کبابی باشند اما رسیدن قیمت هر کیلو مرغ بریان به ازای هر کیلو ۹۰ هزار تومان و یا فروش بال و پاچین به قیمت هر کیلو ۱۰۷ هزار تومان موجب تحیر بسیاری از مسافران و حتی شهروندان مشهدی شده است.

هزینه خوراک جیب مسافران را می بلعد| سیب زمینی سرخ شده 4 برابر قیمت مرغ

مشاهدات خبرنگار بازار نشان می‌دهد در حال حاضر ۲۰۰ گرم سیب‌زمینی سرخ‌شده درفروشگاه‌های مرغ بریان به قیمت ۲۲ هزار تومان عرضه می‌شود که درمجموع یک کیلو سیب‌زمینی برای مشتری به قیمت ۱۱۰ هزار تومان تمام می‌شود.

جهش قیمت غذاهای کبابی
هم‌اکنون قیمت یک پرس چلوکباب کوبیده، بسته به منطقه شهری و درجه‌بندی رستوران یا چلوکبابی در مشهد بین ۵۰ تا ۲۲۰ هزار تومان متغیر است درحالی‌که بالاترین قیمت این غذا با برنج ایرانی در سال گذشته ۶۰هزار تومان بود.

به گزارش خبرنگار بازار برای چلوکباب برگ قیمت بسیار بالاتری باید پرداخت کرد ، در حال حاضر میانگین قیمت یک پرس چلوکباب برگ ۱۱۰ هزار تومان و بازه قیمتی بین ۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان متغیر است.

مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد این غذا نیز نسبت ‌به سال قبل تغییر قیمتی نزدیک به ۵۰ درصد داشته است. میانگین قیمت چلوکباب برگ و سلطانی در سال گذشته ۸۰ هزار تومان بود.

برای بیشتر خانواده‌های طبقه متوسط، جوجه‌کباب محبوب‌ترین غذای رستورانی محسوب می‌شود. اطمینان از سلامتی مرغ نسبت به نوع گوشت به‌کاررفته در کباب‌ها و همچنین قیمت مناسب این غذا، آن را به یکی از پرمشتری‌ترین غذاهای رستورانی تبدیل کرده است اما گرانی شدید مرغ از نیمه دوم سال گذشته که تا امروز هم تداوم‌یافته، امتیاز ارزان بودن را از این غذا گرفته است.

قیمت یک پرس چلو جوجه‌کباب در رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها از پارسال تا امروز دست‌کم ۳ برابر شده و در حال حاضر هر پرس از این غذا حداقل ۷۰ هزار تومان قیمت دارد. این قیمت در برخی رستوران‌ها تا ۱۱۵ هزار تومان هم می‌رسد.قیمت خورش‌ها و خوراک‌ها هم افزایش زیادی داشته و میانگین هر پرس چلوخورش به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار بازار از رستوران‌های مختلف سطح شهر مشهد نشان می‌دهد بالاترین قیمت غذا در رستوران‌های واقع در ییلاقات مشهد و شهرستان طرقبه شاندیز ارائه می‌شود.

در این رستوران‌ها یک پرس کباب‌کوبیده تا قیمت ۲۲۰ هزار تومان، شیشلیک از ۲۴۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و قیمت یک پرس جوجه‌کباب تا ۱۴۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

هزینه خوراک جیب مسافران را می بلعد| سیب زمینی سرخ شده 4 برابر قیمت مرغ

گزارش خبرنگار ما حکایت از آن دارد که پائین ترین قیمت‌ها در پیرامون حرم مطهر رضوی بسته به کیفیت نوع برنج و حجم گوشت مصرفی متعلق به چلوخورشت‌ها باقیمت حداقل 35 هزار تومان است که برای خانواده‌های پرجمعیت صرف غذا در رستوران با همین قیمت در طول سفر میسر نیست.

افزایش قیمت‌ها و ریزش مشتریان
رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد در گفت‌وگو با بازار پیرامون افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و نارضایتی شهروندان اظهار کرد: درحالی‌که قیمت برخی مواد غذایی حتی ۳ برابر افزایش قیمت داشته است اما از سال گذشته تاکنون فقط ۲۵ درصد اضافه بر سازمان نرخ رستوران‌ها اضافه‌شده و این در حالی است که قیمت مواد اولیه خیلی گران شده است.

حسن امیریان بیان کرد: واقعیت این است که اگر غذای طبخ شده گران تمام شود لذا مشتری‌ها ریزش خواهند کرد و لذا همکاران بنده مجبورند تا از سود خود بکاهند تا بتوانند هم چنان مشتری‌های خود را حفظ کنند.

وی اظهار کرد: به‌طور مثال اگر بخواهیم باقیمت‌های آزاد و بدون ملاحظه یک پرس چلومرغ را ۷۰ هزار تومان به فروش برسانیم بدون شک شاهد ریزش بسیاری از مشتری‌ها خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در ایام نوروزی با افزایش قیمت همراه هستیم یا خیر به بازار گفت: با وعده‌هایی که توسط مسئولان داده‌شده فکر نمی‌کنم ان شا الله دیگه افزایش قیمتی داشته باشیم چون متأسفانه جایی هم برای افزایش قیمت بیش از این با توجه به توان خرید مردم باقی نمانده است.

چندگانگی قیمت‌ها
رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد در پاسخ به پرسشی در خصوص چندگانگی قیمت‌ها بابیان اینکه نرخ نامه‌های جدید از حدود چهار ماه پیش ابلاغ‌شده است، افزود: در حالی این نرخ نامه داده‌شده که آن زمان برنج ایرانی کیلویی ۵۵هزار تومان و گوشت ۱۱۰هزار تومان بود، اما در حال حاضر بر اساس فاکتوری که برخی از همکاران برای من فرستادند برنج به ۹۲هزار و گوشت به ۱۷۵هزار تومان در هر کیلو رسیده؛ باوجوداین، هنوز نرخ نامه همان نرخ نامه قبلی است و نرخ جدیدی ابلاغ نکردیم.

امیریان همچنین گفت: رستوران‌داران موظف به الصاق نرخ نامه بالای سر صندوق‌دار و در دید عموم هستند و مردم می‌توانند چنانچه تخلفی مشاهده کردند با اتحادیه تماس بگیرند و گزارش دهند. ضمن اینکه اگر واحد صنفی نرخ نامه نداشته باشد قطعاً مورد تأیید ما نیست و از مردم درخواست داریم این‌گونه موارد را به ما گزارش دهند تا نسبت به برخورد با آن‌ها با همکاری مراجع قضایی اقدام شود.

ایران مقصدی ارزان برای گردشگران خارجی
به گزارش خبرنگار بازار؛ درحالی‌که ایران دارای جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری، آثار فرهنگی تاریخی متعدد، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی زیبا و آداب‌ورسوم دوست‌داشتنی است، اما گرانی سفر شاید یکی از مهم‌ترین موانع رونق گردشگری در ایران باشد، موضوعی که باعث شده تا برخی از گردشگران داخلی بار سفر به کشورهای دیگر را ببندند و با انتخاب بسته سفر ارزان‌قیمت به مقصد یکی از کشورهای خارجی، آن کشور را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

هزینه خوراک جیب مسافران را می بلعد| سیب زمینی سرخ شده 4 برابر قیمت مرغ

این موضوع مورد انتقاد تمام فعالان و متصدیان حوزه گردشگری است و به اعتقاد آن‌ها اگر بسته‌های ارزان‌قیمت سفر در داخل کشور تعریف شود، مقاصد جدید مشخص شود و زیرساخت‌های گردشگری تأمین شود، آن‌وقت می‌توان شاهد رونق گردشگری داخلی و حتی خارجی در کشور بود و افراد و خانواده‌ها به‌جای برنامه‌ریزی برای سفر به یک کشور خارجی، یکی از استان‌های زیبای کشورمان را برای سفر انتخاب کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صتایع دستی خراسان رضوی در گفت و گو با بازار ایران را برای گردشگران خارجی مقصدی بسیار ارزان می داند و می گوید: تفاوت نرخ دلار و ریال ایران باعث شده تا ایران به یک مقصد گردشگری ارزان‌قیمت تبدیل شود و اگر این تفاوت یک آسیب اقتصادی محسوب می‌شود، اما بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ایران در دوران پساکرونا، با سیل عظیم تقاضای سفر مواجه خواهد شد و مقصد گردشگری ارزان‌قیمت می‌تواند به فرصتی بی‌بدیل برای اقتصاد کشور تبدیل شود.

یوسف بیدخوری اذعان می کند: به دلیل وضعیت کنونی متأثر از بیماری همه‌گیر کرونا و همچنین رکود اقتصادی حاکم برجهان و محدودیت سفر، در دوران پساکرونا با حجم بالایی از تقاضا برای مقاصد گردشگری مختلف مواجه خواهیم شد اما احتمالاً امکان و یا توان سفر به مقاصد گردشگری گران‌قیمت محدود خواهد بود و به همین دلیل تقاضا برای مقاصد گردشگری ارزان‌قیمت افزایش پیدا می‌کند.

وی اذعان می کند: ایران در سال‌های گذشته همیشه یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا بوده و طی چند سال گذشته هم این موضوع شدت پیداکرده، به‌طوری‌که اکنون جزو این مقاصد محسوب می‌شود. بنابراین ایران می‌تواند از چالش، سیل عظیم تقاضا به‌عنوان مقصد گردشگری در دوران پساکرونا، به‌عنوان یک فرصت اقتصادی استفاده کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صتایع دستی خراسان رضوی در خصوص سفر های داخلی نیز به ما می گوید: از ویژگی‌های استان خراسان رضوی می‌توان به اقلیم چهارفصل خراسان و سابقه کهن تاریخ و تمدنی اشاره کرد که علاوه بر وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) خود مقصد گردشگری است، که طی چند سال گذشته باهدف توزیع ثروت، توزیع سفر نیز انجام‌شده است چون بر این باوریم که جمعیت چند ده‌میلیونی زائر و مسافر مشهد می‌تواند زمینه آبادانی شهرها و روستاهای کمتر توسعه‌یافته استان را فراهم کند.

بیدخوری می افزاید: در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به واسطه راه اندازی افزون بر ۱۰۰ مجوز فعالیت اقامتگاه بومگردی در ۲۱ شهرستان استان فرصت خوبی جهت پذیرش گردشگر در نقاط مختلف استان خصوصاً در مناطق کم برخوردار و روستایی و با هزینه های کمتر فراهم‌شده است و ادامه این روند با توجه ویژه به مقاصد مستعد توسعه از طریق صدور مجوزهای مراکز گردشگری کشاورزی ، کمک خوبی جهت تمرکززدایی از مرکز استان و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل استان در جهت توسعه گردشگری و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در مناطق مستعد گردشگری خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۲٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha