۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
ریزش و اصلاح در بازار جهانی نفت در پی ترس در بازار
تحلیل بازار نفت؛

ریزش و اصلاح در بازار جهانی نفت در پی ترس در بازار

در پی اعمال قرنطینه در استان شانگهای چین و همچنین ادامه تنش ها میان روسیه و غرب، قیمت نفت در بازارهای جهانی به طور متوسط با افت ۳ دلاری در هر بشکه مواجه شد.

به گزارش بازار، با افزایش ترس حاکم بر بازار انرژی که عمدتا ناشی از کاهش تقاضای چین پس از بسته شدن بازار بورس شانگهای در پی اعلام قرنطینه در این استان بود، قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از ۳ دلار ریزش کرد.

علاوه بر این، عدم توقف جنگ میان روسیه و اوکراین، بازارهای انرژی هفته جدید را با دلواپسی و عدم قطعیت در مورد آینده قیمت ها آغاز کردند. ادامه تحریم ها و کاهش صادرات چشمگیر نفت و گاز روسیه به اروپا و همچنین گسترش قرنطینه های مربوط به کرونا در چین، در حال حاضر از بزرگترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت و حامل های انرژی در بازارهای بین المللی به حساب می آید.

اما در بازارهای صبح امروز، هر بشکه نفت دریای برنت با ۱۱۶ دلار معامله شد که با ۳.۰۹ دلار کاهش، در مجموع نسبت به روز گذشته افت ۲.۶ درصدی را تجربه کرد.

همچنین معاملات آتی نفت تگزاس آمریکا روی ۱۰۹.۳ دلار برای هر بشکه بسته شد که شاهد ۳.۲۸ درصد افت قیمت بود.

این افت قیمت تقریبا نخستین توقف پیشرفت قیمت نفت خام در بازارهای جهانی طی سه هفته گذشته محسوب شده که طی این مدت، نفت برنت بیش از ۱۱.۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

در همین راستا، کازوشیو سایتو، تحلیلگر ارشد در موسسه امنیت انرژی فوجیتومی در گفتگو با رویترز گفت: آغاز قرنطینه در شانکگهای منجر به افزایش فشار فروش توسط سرمایه گذارانی شده که از ترس افزایش دامنه قرنطینه ها و همه گیری کرونا که می تواند منجر به ریزش مجدد قیمت ها شود، ترجیح میدهند فعلا از بازار خارج شوند.

در شانگهای به عنوان مرکز مالی و تجاری چین، یک قرنطینه برنامه ریزی شده دو مرحله ای برای این شهر ۲۶ میلیون نفری را از روز دوشنبه آغاز کرد، پل ها و تونل ها را بسته و تردد در بزرگراه ها را در تلاش برای مهار موارد فزاینده کووید-۱۹ محلی محدود کرده است.

همچنین، تحلیلگران تخمین‌های متفاوتی از تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه مسکو توسط ایالات متحده و متحدانش پس از تهاجم روسیه به اوکراین به صادرات نفت روسیه دارند. برخی بر این باورند که یک میلیون تا سه میلیون بشکه در روز نفت روسیه ممکن است وارد بازار نشود.

روسیه روزانه بین ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت خام صادر می کند که این کشور را به دومین صادرکننده بزرگ جهان پس از عربستان سعودی تبدیل می کند.

کد خبر: ۱۴۲٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha