۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
رشد بیش از ۷۰ درصدی صادرات ایران به کشورهای همسایه
معاون اقتصادی وزارت خارجه اعلام کرد

رشد بیش از ۷۰ درصدی صادرات ایران به کشورهای همسایه

معاون اقتصادی وزارت خارجه گفت: صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه بین ۷۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازار، «مهدی صفری» گفت: از ۴ ماه گذشته و پس از اجلاس شانگ‌های و دیدار رئیس جمهور کشورمان با سران کشورهای عضو شاهد این رشد چشمگیر در صادرات محصولات کشورمان هستیم.

وی افزود: در این مدت صادرات به ترکمنستان ۷۰ درصد، به ازبکستان ۱۰۰ درصد، به قزاقستان ۱۱۲ درصد، به قرقیزستان ۶۰ درصد و به تاجیکستان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: حجم تجارت دوطرفه بین ایران و روسیه در این مدت به ۴/۶ میلیارد دلار رسیده که ۱/۱ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات صیفی جات کشورمان به روسیه بوده است.

صفری بیان کرد: حجم مبادلات با عراق به حدود ۱۵ میلیارد دلار سیده است.

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور برای دو برابر شدن میزان صادرات به کشورهای همسایه در مدت ۴ سال، گفت: تلاش داریم در مدت کوتاه تری به این هدف گذاری برسیم.

دیپلمات ارشد کشورمان بستر سازی برای توسعه کریدورهای تجاری را محور دیگر برنامه‌های وزرات امور خارجه برشمرد و افزود: پس از نخستین کریدور ما یعنی کریدور اکو یعنی مسیر پاکستان، ایران و ترکیه، کریدور بعدی ما اتصال چابهار و بندر عباس به آسیای مرکزی است.

صفری از استقبال و علاقه‌مندی کشورهای آسیای مرکزی برای ایجاد انبار در بندر عباس و چابهار خبر داد و گفت: در این کریدور، ایران مسیر مهم صادرات و واردات کالایی کشورهای مختلف خواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اهمیت کریدور ریلی شمال و جنوب را یاد آور شد و افزود: بنا داریم تا زمان تکمیل راه آهن رشت - آستارا از محور جایگزین ریلی بندر امیر آباد - بند انزلی، انتقال کالاها به سمت دریای سیاه صورت پذیرد.

وی گفت: به دنبال فعال شدن کریدور راه ابریشم از طریق ایران هستیم و ایجاد زیر ساخت‌های لازم آن را که اتصال دهنده چین، قزاقستان، ایران و ترکیه به یکدیگر است، دنبال می‌کنیم.

صفری به برنامه‌های وزرات امور خارجه برای تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: مشخصات حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان که کالاهای قابل صادرات دارند از طریق سایت وزرات امور خارجه معرفی شده اند و نمایندگی‌های ما در خارج کشور، با شناخت نیازمندی‌های کشورهاتی مقصد، تسهیل گر صادرات محصولات دانش بنیان آن‌ها خواهند بود.

کد خبر: ۱۴۲٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اصغر و احمد IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 0
      افزایش صادرات گوجه و هندوانه؟؟؟؟؟ بهتره خودمون رو گول نزنیم ، چقدر ماشین الات صنعتی صادر کردیم ؟ چقدر خودرو صادر کردیم ؟ چه مقدار محصولات دانش بنیان صادر کردیم ؟ چقدر مواد پتروشیمی با افرزش افزوده بالا صادر کردیم ؟ و و و .....
    • ایزدی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 1
      احسنت، دنیای به این بزرگی، حیف نیست کشور را محدود به یانکی ها و اروپایی ها کنیم