۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
ناممکن بودن رونق تولید دانش بنیان در سیستم دانش گریز
یادداشت؛

ناممکن بودن رونق تولید دانش بنیان در سیستم دانش گریز

تبریز- «رونق تولید دانش بنیان در سیستم دانش گریز ناممکن است» این جمله بخشی از یادداشت محمد کلامی معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی و عضو هیأت علمی دانشگاه برای رسانه بازار است.

محمد کلامی؛ بازار: اصولاً در اقتصاد و زنجیره تولید اقسام مختلفی را برای تولید می‌توان در نظر گرفت.

نوع اول تولید و فعالیت اقتصادی استخراج مواد خام و فروش آن به خارج می‌باشد در این فرایند ارزش آفرینی بالای صورت نمی‌گیرد و به دانش فنی بالایی نیز نیاز نیست بنابراین ایجاد ثروت در اندازه بالا امکان پذیر نیست.

نوع دوم تولید و فعالیت اقتصادی صنعت مونتاژ است، در این حالت دانش تولید در اختیار کشوری دیگر است و شما صرفاً سوار کننده قطعات و مجری می‌باشید در این حالت نیز ثروت آوری تولیدات پایین و شما صرفاً دنباله رو هستید.

نوع سوم تولید و فعالیت اقتصاد، اقتصاد دانش بنیان می‌باشد. در این نوع تولید هر کشوری سعی می‌کند دانش تولید کالایی و یا خدمتی را به دست آورد این دانش به کشور ایجاد کننده آن قدرت انحصاری می بخشد و سبب ایجاد استقلال در آن صنعت و ثروت برای کشور می‌شود. امروز کشورهایی در عرصه اقتصاد موفق هستند که از مرحله تقلید به سمت تولید دانش پیش رفته اند.

اقتصاد دانش بینان زمانی شکل خواهد گرفت که به نیروهای جوان انقلابی و با دانش توجه شود و دانش محور امتیازات، ارتقاها، انتصاب‌ها و... باشد و گرنه در یک سیستم دانش گریز تولید دانش شکل نخواهد گرفت.

لزوم توجه به اقتصاد دانش بینان

١_ تولید محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالا

۲_ نوآوری و ارتقا بهره وری در واحدهای اقتصادی فعلی

۳_ جذب نیروهای تحصیل کرده و استفاده از سرمایه علمی و دانش آنها

۴_ افزایش قدرت ورود و توانا رقابتی شرکت‌های داخلی در بازارهای جهانی

۵_ افزایش تولید ناخالص داخلی و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی

بدون شک دستگاه‌های دانشگاهی، پژوهشی و اقتصادی باید برنامه‌های حمایتی و انگیزشی خود را از افراد و شرکت‌های دانش بینان ارائه نمایند محور برنامه‌های مدیریت اقتصادی استان توجه جدی به حوزه دانش بنیان می‌باشد.

می‌توان گفت تولید دانش بنیان هم به لحاظ ارزش افزوده بالا و هم توان صادراتی و نیز اشتغالی که برای طبقات تحصیل‌کرده کشور ایجاد می‌کند دارای اهمیت بالایی است.

همچنین اهمیت این موضوع در کشور ما که رشد ۸ درصدی را هدف گذاری کرده و تحصیل کرده‌ها بیشترین فراوانی بیکاری را دارند، دوچندان می‌شود.

شرکت‌های دانش بنیان استان آذربایجان شرقی می‌توانند در بعضی از صنایع استان از جمله شیشه، قطعات خودرو، تراکتورسازی، صنعت داروسازی... علاوه بر فعالیت در ساخت ماشین آلات این واحدها، در صنعت الکترونیک که یکی از صنایع سود آور با ارزش افزوده‌ی بالا است حضور یافته و حتی در بحث خدمات فروش نیز ورود پیدا کنند.

کد خبر: ۱۴۲٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha