۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
عادی‌سازی روند تجارت با کشورهای همسایه در حال انجام است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

عادی‌سازی روند تجارت با کشورهای همسایه در حال انجام است

زادبوم، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تجارت از طریق مرزهای دریایی و برخی مرزهای زمینی در حال انجام است، گفت: برای عادی‌سازی روند تجارت با کشورهای همسایه در حال رایزنی هستیم و امیدواریم بزودی نتایج آن حاصل شود.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در مورد تأثیر کرونا بر تجارت کشور و اقدامات سازمان توسعه تجارت ایران برای کاهش اثرات این بیماری بر تجارت کشورمان گفت: مطابق برآوردهای سازمان جهانی تجارت شیوع ویروس کرونا در جهان در خوش بینانه‌ترین حالت ۱۲ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت ۳۲ درصد سطح تجارت جهان در سال ۲۰۲۰ را کاهش خواهد داد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بر این اساس، تجارت ایران نیز از شرایط ویروس کرونا متاثر است، ضمن این که علاوه بر این موضوع کشورمان در شرایط تحریم قرار دارد و خیلی بعید نیست که تجارت ما هم تحت شرایط حاکم کاهش یابد.

وی با اشاره به دلایل کاهش تجارت جهانی اظهار داشت: برخی از کشورها در شرایط فعلی صادرات برخی اقلام از جمله کالاهای اساسی خود را محدود کرده‌اند و برخی هم صادرات اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را محدود کرده‌اند که این محدودیت بر روی کاهش تجارت تأثیرگذار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت:‌ البته تعدادی از کشورها واردات خود را از کشورهایی که ویروس کرونا در آنجا شیوع بیشتری داشته محدود کرده‌اند، ‌ ضمن این که حدود ۶۰ کشور دنیا تسهیلاتی برای واردات کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده‌اند.

کنترل تجارت توسط اغلب کشورها در شرایط شیوع ویروس کرونا

زادبوم اظهار داشت: در مجموع با توجه به شرایط فعلی اکثریت کشورها اقداماتی را برای کنترل تجارت انجام داده‌اند و ما هم از اسفند سال گذشته صادرات اقلام و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا را محدود کردیم که قطعا این محدودیت صادراتی تأثیراتی بر حجم تجارت کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت تجارت کشورمان در شرایط شیوع ویروس کرونا با کشورهای همسایه گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشورمان که از ابتدای اسفند ۹۸ اتفاق افتاد، برخی از کشورها در ورود کامیون‌های حمل بار به کشورشان ممنوعیت‌هایی را ایجاد کردند که البته اغلب این کشورها ممنوعیت ورود مربوط به راننده یا مسافر است، بدین ترتیب که کالا اجازه ورود دارد اما راننده آن نمی‌تواند وارد کشور مقصد شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: تحت این شرایط طبیعی است با کاهش ترددها، کاهش صادرات نیز ایجاد شود.

زادبوم افزود: علی رغم این شرایط، تمام تلاش سازمان توسعه تجارت ایران با کمک وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه این است که کشورهای واردکننده کالا و به عبارتی طرف‌های تجاری را متقاعد سازد که صادرات کالا با توجه به پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه ایران مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که شخصا با ارسال نامه به تمام معاونین وزارتخانه‌های تجارت کشورهای همسایه به آنها اعلام شده است که پروتکل‌های بهداشتی ایران از سطح بسیار بالایی برخوردار است، افزود: بنابراین از آنها خواسته شد تا اعمال محدودیت‌ها در ورود و خروج کالا به علت پروتکل‌های بهداشتی نباشد.

وی اضافه کرد: زیرا دقیقا پروتکل‌های بهداشتی در مرزها  در هنگام ورود و خروج کالا رعایت می‌شود به طوری که وزارت راه و شهرسازی برای به تصویر کشیدن نحوه ضد عفونی کردن پایان‌ها، عکس‌های مختلفی از روند ضد عفونی کردن پایانه‌ها تهیه و در قالب یک کتابچه آن را برای وزارتخانه‌های تصمیم‌گیر کشورهای همسایه در زمینه ورود و خروج کالا در شرایط فعلی ارسال کرد.

زادبوم با تأکید بر این که در حال حاضر برخی از مرزها با کشورهای همسایه باز است و تجارت جریان دارد، گفت:‌ اما ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد که در صدد رفع آن و به حداقل رساندن آنها هستیم.

مرزهای دریایی برای تجارت باز است

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که مرزهای دریایی ما با بسیاری از کشورها برای تجارت باز است، افزود: بنابراین بنادر کشور در حال فعالیت است، ضمن این که وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت، معاونین بین الملل وزارت بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، ‌گمرک، وزارت نفت و وزارت جهاد کشاورزی همه در تلاش هستند تا در حد مسئولیتی که بر عهده دارند پیگیر عادی سازی روند تجارت با کشورهای همسایه باشند.

زادبوم اظهار داشت: از اسفند ماه ۹۸ با شیوع ویروس کرونا در کشور ما تاکنون جلسات متعددی در وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا که مسؤولیت آن بر عهده نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور است، برگزار شده که در آن جلسات مسائل به روز مطرح و پیگیری شده است.

 کاهش ۱۸ درصدی صادرات در اسفند ۹۸ به علت شیوع کرونا

وی با اشاره به این که صادرات در اسفند ماه سال گذشته ۱۶ تا ۱۸ درصد به علت شیوع ویروس کرونا در کشور کاهش یافت، بیان داشت: در حال حاضر آمار تجارت خارجی فروردین ۹۹ منتشر نشده است، اما با توجه به تأثیر شیوع این بیماری بر تجارت جهان و مسأله تحریم‌های حاکم بر کشورمان دور از انتظار نیست که تجارت این ماه هم دچار کاهش شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که در برخی از کشورها هیچ مشکلی برای ورود کالا وجود ندارد، اما اجازه ورود راننده به آن کشور داده نمی‌شود، گفت: در کشورهایی مثل ارمنستان، آذربایجان، افغانستان و تا حدودی ترکیه شرایط به این صورت است و رانندگان ایرانی کالا صادراتی را به مرز منتقل می‌کنند و در آنجا بار تخلیه و توسط کامیون‌ها و رانندگان کشورهای مقصد، کالا از مرز به داخل آن کشور منتقل می‌شود.

مشوق‌های صادراتی صرف توسعه زیرساخت‌های صادراتی می‌شود

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم تا بخشی از مشوق‌های صادراتی در سال ۹۹ را با مشارکت سازمان برنامه و بودجه به سمت زیرساخت‌های صادراتی به خصوص توسعه زیرساخت‌های صادراتی در مرزها سوق دهیم تا با ایجاد انبار، سردخانه، پایانه صادراتی امکانات بیشتری در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

زادبوم گفت: این برنامه از ابتدای امسال کلید خورده و جلساتی هم برای دستیابی به این هدف برگزار شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که صادرات به کشور عراق از مرزهای کردستان در جریان است، گفت: البته محدودیت‌هایی برای صادرات کالا در مرزهای جنوبی عراق وجود دارد که پیشنهاداتی به آنها برای رفع این موضوع داده شده، به عنوان مثال پیشنهاد داده‌ایم که کالا در مرزها تخلیه و از طریق کامیون‌های عراقی به کشورشان وارد شود که تاکنون آنها پاسخ مثبتی به این پیشنهاد نداده‌اند.

وی اظهار داشت: بازگشایی مرزهای جنوبی به نفع بازار عراق خواهد بود، زیرا در حال حاضر عراق با مشکلاتی برای تأمین کالا مواجه شده است که در صورت بازگشایی مرزها، کالاهای مورد نیاز خود را آسان‌تر و در زمان کوتاه‌تری می‌توانند تأمین کنند.

زادبوم اضافه کرد:‌ در حال حاضر صادرات ما به افغانستان هم به این شکل در جریان است به طوری که بار کامیون‌های ایرانی پس از تخلیه در مرزها از طریق کامیون‌ها و رانندگان کشور افغانستان به داخل کشورشان حمل می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به لزوم تأمین ماسک و اقلام بهداشتی، سود بازرگانی کالاهای وارداتی این بخش صفر شده و فقط تعرفه واردات اقلام بهداشتی اخذ می‌شود.

کد خبر: ۱۴٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha