۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
پیشنهاد افزایش بازپرداخت اقساط مسکن به ۱۸ سال| کم محلی بانک ها به طرح جهش تولید
«بازار» بررسی می کند

پیشنهاد افزایش بازپرداخت اقساط مسکن به ۱۸ سال| کم محلی بانک ها به طرح جهش تولید

قانون جهش تولید مسکن در حالی با چالش تامین زمین و کم محلی بانک ها مواجه است که آنطور که از مجلس خبر می رسد پیشنهادهای جدیدی برای بازپرداخت اقساط و قیمت تمام شده مواجه است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال در قالب قانون جهش تولید مسکن نوید روزهای خوبی برای بخش مسکن است و چنانچه بانک ها و سایر ارگان های ذیربط با این طرح همکاری کنند احداث این تعداد واحد مسکونی دور از دسترس نخواهد بود.

اما خبرها از نظام بانکی به گونه ای است که نشان می دهد آن چنان هم که این طرح باید و شاید از سوی سیستم بانکی مورد استقبال و توجه قرار نگرفته است. البته در این میان تنها بانک مسکن است که در این مسیر گام برداشته و اقدامات خوبی انجام داده است. بر اساس بیشترین سهم متقاضیان معرفی شده به بانک مسکن مرتبط با ۳۳ هزار و ۸۴۸ واحد مسکونی برای ۳ هزار ۳۳۲ پروژه خود مالکی است. پس از پروژه‌های خود مالکی بیشترین متقاضیان معرفی شده به بانک، ۳۲ هزار ۴۴۳ واحد مسکونی بنیاد مسکن است که شامل ۲ هزار و ۴۰۲ پروژه است.

آمار مستند رسیده از خلاصه وضعیت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن سال جاری، تا ابتدای اسفندماه سال گذشته، ۱۳۲ هزار و ۷۰۹ متقاضی در قالب ۶ هزار و ۱۱۲ پروژه برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن به بانک عامل معرفی شده‌اند.

بر این مبنا تاکنون، ۲۲ هزار و ۷۳۷ متقاضی در شهرهای جدید، ۱۸ هزار ۲۰۱ متقاضی در قالب پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی، ۲۲ هزار ۷۸۱ متقاضی پروژه‌های ستاد اجرایی فرمان امام و ۲ هزار ۶۹۹ متقاضی سازمان همیاری شهرداری‌ها نیز به بانک عامل برای دریافت تسهیلات مسکن معرفی شده‌اند.

علاوه بر این، تا تاریخ ۳۰ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، رقم ۶ هزار ۸۷۸ میلیون تومان از محل آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به حساب سازندگان واریز شده است.

با توجه به آمار مذکور، مجموعا تا پایان بهمن ماه سال جاری، ۸ هزار ۵۸۹ میلیارد تومان از دو محل آورده متقاضیان و سهم الشرکه پرداختی بانک مسکن به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن واریز شده است.

این تعلل و کمبود منابع مالی باعث شده تا بودجه در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۱ برای قانون جهش تولید مسکن از ۵۷ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کند.

منابع صندوق ملی مسکن برای اجرای این قانون برای سال ۱۴۰۱، ۵۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بود که با توجه به وضع اقتصادی کشور و بودجه سال جاری این رقم به ۳۰ هزار میلیارد تومان تقلیل یافت

احمد دنیا مالی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اقدامات اصلی اجرای قانون جهش تولید مسکن موضوع تامین زمین بود که براساس آخرین گزارش های دریافتی از استان های کشور در ۶۰۰ شهر این مسئله حل شده است گفت: منابع صندوق ملی مسکن برای اجرای این قانون برای سال ۱۴۰۱، ۵۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بود که با توجه به وضع اقتصادی کشور و بودجه سال جاری این رقم به ۳۰ هزار میلیارد تومان تقلیل یافت.

پیشنهاد افزایش بازپرداخت اقساط مسکن به ۱۸ سال| کم محلی بانک ها به جهش تولید مسکن

دنیا مالی گفت: براساس برآورد صورت گرفته برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال رقمی بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز است که باید مابه التفاوت این رقم در قالب وجوه اداره شده و یارانه از طریق صندوق توسعه ملی مسکن پرداخت شود.

وی با اشاره به این که ارائه این تسهیلات از سوی بانک ها به صندوق برای اجرای قانون جهش تولید مسکن از موضوعات مهم است، افزود: در این قانون سود تسهیلات بانکی برای احداث مسکن روستایی پنج درصد و برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر کمتر از پنج درصد در نظر گرفته شده است.

دنیا مالی رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و خانه دار شدن زوج های جوان و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را از ویژگی های این طرح عنوان کرد و گفت: اجرای طرح جهش تولید مسکن هم اکنون در بسیاری از شهرها شروع شده و توافقات خوبی با برخی از دستگاه ها به عمل آمده است؛ بنیاد مسکن اقدامات خود را آغاز کرده و ما تلاش می کنیم بخش خصوصی برای انبوه سازی از این تسهیلات استفاده کند.

بانک‌های عامل قرار بود در سال‌۱۴۰۰، مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع به طرح جهش تولید مسکن اختصاص دهند که ریالی از این منابع پرداخت نشده است ‌

اما علی نیکزاد نایب رئیس مجلس با بیان اینکه بانک‌های عامل قرار بود در سال‌۱۴۰۰، مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع به طرح جهش تولید مسکن اختصاص دهند که ریالی از این منابع پرداخت نشده است ‌اظهار کرد: با توجه به شرایط تورمی این میزان پرداختی بانک‌ها در سال آینده ۴۳۶ هزار میلیارد تومان برآورد می شود تا با پرداخت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی امکان خانه‌دار شدن بسیاری از افراد فراهم آید.

پیشنهاد افزایش بازپرداخت اقساط مسکن به ۱۸ سال| کم محلی بانک ها به جهش تولید مسکن

در عین حال یکی از موضوعاتی که از ابتدای مطرح شدن قانون جهش تولید و طرح نهضت ملی مسکن مطرح شد قیمت تمام شده واحدهای مسکونی در این طرح بود.

اغلب سازندگان به خصوص انبوه سازان و کانون سراسری انبوه سازان قیمت های ساخت اعلام شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی را بسیار پایین دانسته و اعلام می کردند که این شاخص های قیمتی اعلام شده با واقعیت های روز و بازار فاصله دارد.

دولت قیمت ساخت را ۴ و نیم میلیون تومان اعلام می کرد این در حالی بود که انبوه سازان قیمت های اعلام شده خود را بر مبنای ۵.۷ میلیون تومان استوار می کردند.

دولت با تمهیدات اندیشیده شده تلاش می کند تا قیمت تمام شده مسکن جهش تولید را ۶۰۰ میلیون تومان محاسبه کند بنابراین پیشنهادی که از سوی هیات رئیسه مجلس و کمیسیون عمران به دولت ارائه شده است مقرر شده تا بازپرداخت تسهیلات بانکی در مدت زمان ۱۸ سال و به صورت پلکانی در نظر گرفته شود

آنطور که به نظر می رسد و از مجلس اخباری به بیرون درز می کند حاکی از این است که دولت با تمهیدات اندیشیده شده تلاش می کند تا قیمت تمام شده مسکن جهش تولید را ۶۰۰ میلیون تومان محاسبه کند بنابراین پیشنهادی که از سوی هیات رئیسه مجلس و کمیسیون عمران به دولت ارائه شده است مقرر شده تا بازپرداخت تسهیلات بانکی در مدت زمان ۱۸ سال و به صورت پلکانی در نظر گرفته شود تا متقاضیان مسکن امکان بازپرداخت این تسهیلات را داشته باشند.

پیشنهاد افزایش بازپرداخت اقساط مسکن به ۱۸ سال| کم محلی بانک ها به جهش تولید مسکن

متوسط هزینه های ساخت مسکن نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است اما اینکه بخواهیم بگوییم برای ساخت مسکن قیمت واحدی باید تعیین کرد سخت و دشوار است

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان ساختمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: متوسط هزینه های ساخت مسکن نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است اما اینکه بخواهیم بگوییم برای ساخت مسکن قیمت واحدی باید تعیین کرد سخت و دشوار است.

به نظر می رسد سال جاری اگر تورم قابل ذکری نداشته باشیم متوسط ساخت و اعداد اعلام شده تا حدودی قابل باور و پذیرش باشد. اما اگر تورم عمومی بیشتر از حد پیش بینی باشد باید منتظر رشد قیمت نهاده های تولید و در نتیجه رشد قیمت تمام شده ساخت حتی در قالب طرح نهضت ملی مسکن بود.

حال به نظر می رسد بالا رفتن هزینه های تولید مسکن باعث شده تا مجلس به این فکر باشد که با بالا بردن زمان بازپرداخت اقساط تا حدودی فشار بالا رفتن قیمت تمام شده را از روی دوش متقاضیان مسکن ملی بردارد.

کد خبر: ۱۴۲٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      تا تورم کنترل نشه عملا هیچ کاری نمیشه کرد .ریشه تورم سیستم بانکی رها ست بطوری که یکی از بانک های خصوصی با ۲ همت موجودی ۱۱۰ همت به شرکت های زیر مجموعه خود وام بی بازگشت داده که این فقط نوک کوه یخ نظام بانکیه