۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
سهم اندک کشورهای کم توسعه یافته از اقتصاد دیجیتال
بازار گزارش می دهد؛

سهم اندک کشورهای کم توسعه یافته از اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال سهم بزرگی از اقتصاد دنیا در سالهای کرونا را داشت ولی به نظر می رسد کشورهای کم توسعه یافته نتوانسته اند سهمی از این بازار داشته باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: دو سال از شروع بحران کرونا در دنیا گذشته است و اقتصاد دیجیتال جایگاه مهمی در اقتصاد جهان به خود اختصاص داده است. در این سالها مردم به جای حضور در جامعه، به دنیای دیجیتال روی آورده اند و از فرصتهای موجود در این فضا برای برقراری روابط انسانی ، توسعه روابط کاری، آموزش و حتی انجام مسولیتهای شغلی استفاده کردند.

توسعه تجارت الکترونیک باعث شد تا اقتصاد جهان بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. در همین دوران بود که شرکتهایی مانند آمازون و دیگر شرکتهای آنلاین با افزایش فروش و افزایش ارزش مواجه شوند. اپلیکیشن هایی مانند زوم که امکان برگزاری جلسات انلاین را فراهم می کرد هم با استقبال زیادی روبرو شد و سبب شد تا ارزش شرکتهای عرضه کننده آنها با سرعت افزایش یابد.

این روزها تجارت الکترونیک بخش جدا نشدنی و مهمی از اقتصاد جهان است و کشورهایی که نتوانند از فرصتهای این دنیای تازه استفاده کنند از دنیا فاصله می گیرند. به همین دلیل است که سرمایه گذاری برای توسعه زیرساختهای دیجیتال در دنیا با سرعت در حال انجام است.

سرمایه گذاریهایی هدفمند در زمینه توسعه زیر ساختهای فیزیکی و حتی ایجاد توانمندی ها و مهارتهای فردی برای مردمی که قرار است در این دنیای تازه فعالیت کنند. ولی به نظر می رسد کشورهای فقیر و کم توسعه یافته در این زمینه موفقیتی نداشته اند و فاصله اقتصادی آنها از دیگر کشورهای جهان هر روز بیشتر می شود.

سازمان ملل اخیرا اعلام کرده است این وضعیت نگران کننده است و باعث تشدید نرخ فقر و گرسنگی در کشورهای کم توسعه یافته می شود و فاصله اقتصادی این کشورها را با کشورهای در حال توسعه و صنعتی بیشتر خواهد کرد.

سازمان ملل در گزارش اخیر خود نوشت:« کشورهای کم توسعه یافته نتوانستند از فرصتهایی که دنیای دیجیتال ایجاد کرده است بهره ببرند. این کشورها زیر ساختهای لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال را ندارند و افراد ساکن در این کشورها از نظر دانش و مهارت هم قدرت بهره گیری از این فرصت را ندارند.

در این شرایط تاثیر منفی بحران هایی مانند بحران کرونا روی اقتصاد این کشورها بیش از دیگر کشورها خواهد بود.مساله نگران کننده تر این است که فاصله اقتصادی کشورهای فقیر و کم توسعه یافته که در مسیر توسعه صنعتی از دیگر کشورها عقب مانده اند نسبت به کشورهای فعال در عرصه دیجیتال بیشتر خواهد شد. نرخ فقر افزایش پیدا می کند و افراد فرصت اشتغال کمتری در اختیار خواهند داشت. »

آنکتاد در ادامه گزارش از افزایش فاصله اقتصادی کشورهای کم توسعه یافته و کشورهای صنعتی ابراز نگرانی کرد و نوشت:« بازار اقتصاد دیجیتال بازاربزرگی است و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سهم اقتصاد دیجیتال به بیش از ۱۵ درصد کل اقتصاد کشورها رسیده است.

در کشورهای صنعتی این سهم بیش از ۲۴ درصد است و هر چه زیر ساختهای توسعه یافته تری در یک کشور وجود داشته باشد، سهم اقتصاد دیجیتال هم در تولید ناخالص داخلی بیشتر است.

باید پذیرفت که این روند تازه مسیری است که در جریان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا طی می کنیم. مسیری که نمی توان از آن عقب ماند و باید همسو با آن حرکت کرد. این بازار در کشورهای فقیر بسیار کوچک است و باعث می شود تا فاصله اقتصادی این کشورها با کشورهای توسعه یافته بیشتر شود.»

بحران افزایش نابرابری های اقتصادی در پسا کرونا بحرانی جدی است و مساله ای است که از ابتدای همه گیری بارها در مورد آن صحبت شده است ولی هر بار ابعاد تازه تری از این بحران به تصویر کشیده می شود.

کد خبر: ۱۴۲٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha