۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۰
اینترنت سیار ایران در رتبه ۸۰ جهانی

اینترنت سیار ایران در رتبه ۸۰ جهانی

میانگین سرعت اینترنت سیار بر اساس شاخص‌های جهانی ۲۹.۶۲ مگابیت بر ثانیه است و ما در ایران میانگین سرعت ۲۳.۱۰ مگابیت برثانیه را داریم.

به گزارش بازار، اینترنت ایران بر اساس شاخص‌های جهانی، ۲ وضعیت متفاوت دارد. توسعه ارتباطات سیار، رتبه ۸۰ را در میان ۱۴۰ کشور برایمان به ارمغان آورده است، اما عقب‌ماندگی‌ها در حوزه توسعه اینترنت ثابت باعث شده رتبه ایران ۱۴۴ در بین ۱۷۹ کشور جهان باشد.

بر اساس آخرین داده‌ها در پایان اسفند سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون کاربر پهن‌باند سیار و حدود ۱۲ میلیون مشترک پهن‌باند ثابت در کشور وجود دارد.

اینترنت ثابت به دلیل عدم توسعه و سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته نتوانسته است به رتبه خوبی دست پیدا کند. تلاش دولت سیزدهم این است که در مدت سه سال و نیمی که تا پایان این دولت باقی مانده، ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را در همه نقاط کشور به متقاضیان تحویل دهد.

استفاده از فناوری فیبر نوری با افزایش سرعت اینترنت باعث بالا رفتن تجربه کاربری و همین‌طور جای گرفتن ایران در رتبه مناسب در میان کشورهای جهان می‌شود. این تکنولوژی می‌تواند ایران را تا چندین رتبه در فهرست جهانی بالا ببرد.

متوسط سرعت اینترنت ثابت در دنیا ۵۹.۸۴ مگابیت بر ثانیه و سرعت ایران ۱۰.۳۹ مگابیت بر ثانیه است. در حوزه اینترنت سیار، بر اساس شاخص‌های جهانی میانگین سرعت ۲۹.۶۲ مگابیت بر ثانیه است و ما در ایران میانگین سرعت ۲۳.۱۰ مگابیت برثانیه را داریم.

در آمارهای جهانی، میزان اشتراک نسبت به جمعیت کشورها سنجیده می‌شود. میانگین جهانی هم اکنون حدود ۱۵ اشتراک به ازای هر ۱۰۰ نفر است. در ایران با حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت، این شاخص به ۱۲.۵ مشترک به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت می‌رسد. این در حالی است که در بخش پهن‌باند سیار ۱۰۷ کاربر به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت می‌رسد.

بنابر گزارشی که سازمان تنظیم مقررات منتشر کرده، نکته مهم در این شاخص، نادیده گرفته شدن تفاوت فناوری‌های پهن‌باند ثابت است. زیرا عمده فناوری‌های مورد استفاده در بخش ثابت ایران که به ADSL متکی است، دیگر پهن‌باند محسوب نمی‌شود و قادر به انتقال دیتا با سرعت بالا نیست.

با توجه به اینکه ۹۰ درصد از خدمات بخش ثابت را اشتراک‌های خانگی تشکیل می‌دهند و فرض بر آن است که هر خانواده از یک مودم استفاده می‌کند، میانگین دسترسی خانوارهای ایرانی به پهن‌باند ثابت را حدود ۴۰ درصد فرض می‌کنند.

کمتر از پنج درصد از ظرفیت کنونی شبکه ارتباطات ثابت در ایران، قادر به ارائه خدمات پهن‌باند با سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه است. وزیر ارتباطات بارها تاکید کرده که کاربران فضای مجازی باید به اینترنت با سرعت چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند که این کار با توسعه ارتباطات ثابت و ارائه خدمات بر بستر فیبرنوری فراهم می‌شود. برنامه دولت سیزدهم برای اجرایی شدن این هدف، راه‌اندازی و تحویل ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری تا آخر دولت است.

کد خبر: ۱۴۲٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha