۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۲
ایجاد ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی برای خانواده های کم درآمد در ۱۴۰۱ | مدت زمان بازگشت سرمایه ۴ ساله شد
معاون وزیر نیرو در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

ایجاد ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی برای خانواده های کم درآمد در ۱۴۰۱ | مدت زمان بازگشت سرمایه ۴ ساله شد

کمانی، معاون وزیر نیرو از ایجاد ۱۱۰ هزار واحد نیروگاه پشت بامی برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: با اجرایی شدن ماده ۱۲ قانون مدت زمان بازگشت سرمایه به ۴ سال کاهش می یابد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بر اساس آمار موجود ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر ایجاد شده در ایران در تمام طی سال های گذشته تنها ۹۰۰ مگاوات بوده که از این رقم ۳۱۰ مگاوات آن نیروگاه بادی، ۳۹۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و بقیه در حوزه نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک، زیست‌توده و توربین انبساطی است.
فعالان بخش خصوصی غیر اقتصادی بودن را دلیل اصلی توسعه نیافتگی این صنعت در کشور می دانند. مشکلی که محمود کمانی رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر مدعی است که در ماده ۱۲ قانون برطرف شده است.
او با بیان اینکه قیمت خرید برق در مدل جدید بر اساس مناقصه تعیین می شود، می گوید که مدت زمان بازگشت سرمایه گذاری به ۴ سال کاهش خواهد یافت. او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت کسانی که خواهان ایجاد نیروگاه تجدید پذیر برای تامین برق مزارع رمز ارز هستند دیگر نیازی به مراجعه به وزارت صمت ندارند.
متن کامل گفتگوی خبرگزاری «بازار» با «محمود کمانی» معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر را در ادامه می خوانید:

برنامه ما ایجاد ۵۵۰ هزار نیروگاه پشت بامی برای خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی در طول ۴ سال است. البته در سال اول اجرای این طرح یعنی امسال ۱۱۰ هزار واحد پشت بامی ایجاد خواهد شد

*یکی از برنامه هایی که ساتبا دنبال می کند احداث نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی برای مددجویان نهادهای حمایتی است. قرار است که چه تعداد نیروگاه پشت بامی برای حمایت از اقشار کم درآمد و البته توسعه ظرفیت تولید برق کشور ایجاد شود؟
برنامه ما ایجاد ۵۵۰ هزار نیروگاه پشت بامی در طول ۴ سال است. البته در سال اول اجرای این طرح ۱۱۰ هزار واحد پشت بامی برای خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی ایجاد خواهد شد. همانطور که قبلا هم گفته شده بود برای حمایت از خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی هیچ هزینه ای برای احداث نیروگاه خورشیدی پشت بامی دریافت نمی شود. بخشی از مبلغ مورد نیاز در قالب تسهیلات بلاعوض و بخشی هم در قالب تسهیلات با سود پایین پرداخت خواهد شد.

*هم اکنون ایجاد این نیروگاه ها در چه مرحله ای است؟
ما به ارگان های مربوط اعلام کرده ایم که خانواده هایی که مشمول این طرح می شوند را به ما اعلام کنند .

*همانطور که آمارها نشان می دهد سهم تجدید پذیرها از تولید برق کشور حدود یک درصد است. با این اوصاف خود شما چقدر به تحقق هدف گذاری صورت گرفته در این حوزه طی ۴ سال آینده امیدوار هستید؟
حرکت کردن به سمت توسعه انرژی های تجدید پذیر یک اولویت باید برای کشور ما بوده و دیگر یک انتخاب نیست. بر اساس آمار موجود به طور متوسط ۳۰ درصد برق جهان از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود و در برخی کشورها تا ۸۰ درصد برق آن کشور از انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌شود. همچنین کل جهان به سمت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در حرکت است و در برخی کشورها سال ۲۰۳۰، در برخی سال ۲۰۴۰ و در برخی دیگر سال ۲۰۵۰ به عنوان سال پایان استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق اعلام شده است.

جالب است که بدانید ایران ۱۰۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از انرژی بادی دارد و می‌توانیم پیک روز را از انرژی خورشیدی و پیک شب را با انرژی بادی تأمین کنیم؛ یعنی در شرایطی که ۱۴۰ هزار مگاوات ظرفیت خدادادی تولید انرژی برق از باد و خورشید داریم، هنوز به ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی در این بخش نرسیده‌ایم. بر همین اساس به دنبال استفاده از ظرفیت فوق العاده ای که در این حوزه داریم، هستیم.

با مصوبه شورای اقتصاد دغدغه های سرمایه گذاران در صنعت تجدید پذیرها رفع شده و مدت زمان بازگشت سرمایه به ۴ سال کاهش یافته است

*دلیل بی رغبتی سرمایه گذاران برای ورود به تجدید پذیرها غیر اقتصادی بودن آن است. خود شما هم پیش از این قیمت پایین خرید برق از نیروگاه های تجدید پذیر انتقاد کرده بودید. فکر می کنید در حال حاضر قیمت منطقی که می تواند موجب افزایش سرمایه گذاری در این صنعت شود، چیست؟
در مدل جدید ماده ۱۲ این مشکل تا حدودی برطرف شده؛ به طوری که سرمایه گذاری و سود سرمایه گذاری ظرف ۴ سال باز می گردد. بر اساس این مدل قیمت خرید برق در مناقصه تعیین می شود. اما نکته مهم این است که مصوبه شورای اقتصاد راه را برای ورود سرمایه گذاران بدون دغدغه باز کرده است.

ظرفیت تولید پنل های خورشیدی ما حدود ۳۰۰ مگاوات و تولید توربین های بادی هم حدود ۲۰۰ مگاوات است. البته یک واحد ۶۰۰ مگاواتی تولید پنل خورشیدی به زودی یعنی در اردیبهشت وارد مدار می شود

*فعالین بخش خصوصی معتقدند ظرفیت تولیدی تجهیزات نیروگاه های تجدید پذیر در کشور متناسب با هدف گذاری صورت گرفته نبوده و افزایش ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید انرژی های تجدید پذیر در چنین شرایطی امکان پذیر نیست. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
باید ظرفیت های لجستیکی کشور افزایش یابد. اینکه بگویم همین حالا تمام زیرساخت های لازم را داریم؛ نه اینگونه نیست. ظرفیت تولید پنل های خورشیدی ما حدود ۳۰۰ مگاوات و تولید توربین های بادی هم حدود ۲۰۰ مگاوات است. این اعداد نشان می دهد که به طور قطع ظرفیت تولید تجهیزات فاصله زیادی را با نیاز و هدف گذاری ما دارد .هم اکنون ظرفیت خوبی برای تولید توربین های بادی داریم که البته این ظرفیت باید متناسب با هدف گذاری صورت گرفته ظرفیت تولیدی هم افزایش یابد. ضمن اینکه یک واحد ۶۰۰ مگاواتی تولید پنل خورشیدی به زودی یعنی در اردیبهشت وارد مدار می شود.

* در بخش لجستیک به خصوص انتقال توربین های بادی هم مشکلات زیادی وجود دارد. برای حل این مشکل چه برنامه ای دارید؟
ما به دنبال این هستیم که شرکت سازنده توربین بادی را در مناطقی ایجاد کنیم که نزدیک به ساختگاه ها هستند. چرا که ساخت این واحدهای تولیدی از نظر تکنولوژی خیلی پیچیده نیست. ضمن اینکه اجرای این طرح می تواند ظرفیت خوبی در زمینه اشتغالزایی مناطق مختلف کشور ایجاد کن . البته باید تاکید کنم که تحقق این هدف منوط به افزایش ظرفیت خرید از این واحدها است.

*با توجه به ظرفیت فوق العاده ای که ایران در زمینه تولید برق از انرژی های پاک دارد، آیا درخواست هایی هم از سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر در ایران به شما ارائه شده است؟
درخواست زیادی از شرکت های اروپایی و چینی برای ساخت نیروگاه های تجدید پذیر به ساتبا ارائه شده است. اما مدل ماده ۱۲ برای خارجی ها مناسب نیست. باید یک مدل مناسبی برای خارجی هایی که خواهان سرمایه گذاری در این حوزه هستند، طراحی شود.

درخواست زیادی از شرکت های اروپایی و چینی برای ساخت نیروگاه های تجدید پذیر به ساتبا ارائه شده است. اما مدل ماده ۱۲ برای خارجی ها مناسب نیست

*تابستان سال گذشته مصوب شد که صاحبان مزارع رمز ارز می توانند برق مورد نیاز خود را با احداث نیروگاه های تجدید پذیر تامین کنند. تا حالا چه اقداماتی در این باره انجام شده، آیا سرمایه گذارانی برای ورود به این بخش آمادگی خود را اعلام کرده اند؟
هماهنگی های لازم با وزارت صمت در این خصوص به تازگی ایجاد شده است. پیشتر دوستان به وزارت صمت برای دریافت مجوز مراجعه می کردند. اما حالا قرار شده که کسانی که در وزارت نیرو ثبت نام می کنند برای نهایی شدن درخواست خود به ساتبا مراجعه کنند.

*بسیاری بر این باورند که بخش عمده ای از مشکلات امروز ما ناشی از مصرف بالای برق در کشور است. برای بهینه سازی مصرف انرژی چه کارهایی در ساتبا قرار است که انجام شود؟
ساز و کار لازم برای بهینه سازی مدیریت مصرف انرژی در شورای عالی انرژی به تصویب رسیده است. با اجرا شدن این طرح ها ۴۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق را شاهد خواهیم بود. طرح های مصوب شده و قراردادهای آن در حال انعقاد است. ضمن اینکه سازمان ساتبا فراخوانی را اعلام کرده که بر اساس آن شرکت هایی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی در بخش خانگی، روشنایی معابر، صنعت، بخش کشاورزی هستند، می توانند در این مناقصه شرکت کنند.

کد خبر: ۱۴۲٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی محمد حسن زاده IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      4 1
      سلام من ۵۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی دارم وقصد دارم ۵۰ کیلوات دیگر اضافه کنم آدرس خراسان رضوی شهرستان خواف شهر سلامی.
    • US ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      0 0
      طرح پارسال برای نصب صفحه های خورشیدی بر روی کولهای آبی در پشت بامه به کجارسید وچرا اجرانمیشه