۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
ثانیه شماری برای عرضه بزرگ بورسی؛ شستای شفاف
نگاه تحلیلی بازار به عرضه اولیه خبرساز

ثانیه شماری برای عرضه بزرگ بورسی؛ شستای شفاف

از صبر چند ساله بالاخره یکی از آرزوهای فعالان اقتصادی برای شفاف سازی بزرگترین بنگاه اقتصادی دولتی به واقعیت پیوست و ۱۲ درصد سهم بنگاه بزرگاه اقتصادی به نام شستا در بورس عرضه شد.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار_ بعد از صبر چند ساله بالاخره یکی از آرزوهای فعالان اقتصادی برای شفاف سازی بزرگترین بنگاه اقتصادی دولتی به واقعیت پیوست و ۱۲ درصد سهم بنگاه بزرگاه اقتصادی به نام شستا در بورس عرضه شد، این شرکت ۸ هزار میلیارد تومانی هلدینگی است که در صنایع مختلف فعال است،   شستا ۱۸۷ شرکت سرمایه گذاری در اختیار دارد و بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور لقب گرفته است، شستا ۸۲ شرکت دارد که در بازار اصلی بورس و فرابورس پذیرفته شده و برخی از این شرکت ها سهم بسیاری حتی در تاثیرگذاری بر شاخص کل دارند.

شستا را بیشتر بشناسید

شستا هشت هلدینگ سرمایه گذاری بزرگ دارد که عبارتند از: سرمایه گذاری صبا تامین، سرمایه گذاری دارویی تامین یا تیپیکو، سرمایه گذاری صدر تامین(تاصیکو)، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو)، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران(حکشتی)، سرمایه گذاری سیمان تامین و سرمایه گذاری عمومی تامین و شرکت رایتل. رشته های فعالیت این هلدینگ ها به ترتیب عبارتند از: ۱. صنعت بیمه، ۲. صنعت داروسازی، ۳.صنایع معدنی مانند مس، کاشی و سرامیک، ۴. صنایع نفت گاز و پتروشیمی، ۵. صنعت کشتیرانی، ۶. صنعت سیمان،  ۷. صنعت دامداری و ۸.صنعت ارتباطات

بخشی از شرکت های بزرگ شستا عبارتند از:بیمه البرز، بیمه دانا، بیمه میهن، بیمه ملت، پخش هجرت،   داروسازی داروپخش، داروسازی اکسیر، داروسازی زهراوی، داروسازی کاسپین تامین، داروسازی امین، پارس دارو، داروسازی فارابی، داروسازی ابوریحان،   شرکت نفت ایرانول، نفت ستاره خلیج فارس، مس شهید باهنر، کاشی الوند، کاشی سعدی، پشم شیشه ایران، فرآورده های نفتی ایران، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی مارون، پتروشیمی خارک، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی آبادان، گروه صنعتی بارز، کشتیرانی دریایی خزر، کشتیرانی والفجر، هلدینگ سلولزی(محصولی اساسی برای تامین نیاز بهداشتی کشور)  کشتیرانی قشم، توریستی آبادگران ایران، سیمان شاهرود، سیمان غرب، سیمان خاش، سیمان فارس، سیمان خوزستان، سیمان بهبهان، کشت و دامداری گلدشت نمونه و شرکت رایتل.

شرکت شستا در سال ۱۳۶۵ تاسیس شده و امروز این شرکت ۴۵هزار نفر نیروی مستقیم کار در هلدینگ های مختلف را داراست، شستا در سال ۹۸ توانسته افزایش سرمایه ای بالغ بر ۴۱۰۰ میلیارد تومان داده و از ۳۹۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰۰ میلیارد تومان برسد، شستا در صنعت بورس کشور نیز فعال بوده و  بخشی از فعالیتهای  هلدینگ سرمایه گذاری صبا تامین در حوزه بازار سرمایه است که عبارت است از: شرکت کارگزاری صبا تامین، شرکت سرمایه گذاری هامون شمال.

یکی از هلدینگ های بزرگ شستا، سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین بوده که در صنایع زیر فعالیت می کند: کشاورزی، دامپروی و لوازم خانگی که محصولات آن عبارتند از: کارخانجات پارس الکتریک، لوازم خانگی پارس، کشت و دام فکا، گلدشت نمونه اصفهان.

عرضه شستا بهترین تصیم در بهترین زمان 

در این رابطه فردین آقابزرگی در گفتگو با بازار با بیان اینکه، شرکت های بزرگ مانند شستا می توانند نقدینگی بالایی در سطح بالای چهار هزار میلیارد تومان را جذب کرده و روند ورود شرکت هایی از این دست می تواند عطش نقدینگی را کنترل کند، گفت: نقدینگی زیاد می تواند صدمه زیادی به منافع میان مدت و بلندمدت خود سرمایه گذاران بزند و با استفاده از این فرصت می توان این نقدینگی را کنترل کرد، دولت نیز با این ترفند می خواهد صندوق های ETF را به رونق بیندازد، الان که اقبال عمومی به بورس زیاد شده و مردم توجه ویژه ای به بورس کرده اند بهترین فرصت برای استفاده و عرضه سهام هایی مانند شستا است.  

این تحلیلگر بازار بورس در ادامه گفت: بخشی از عطش در بازار ناشی از رفتارهای غیرکارشناسی بوده و به علت تعطیل بودن سایر بازارها سهام بنیادی و غیربنیادی با هم بالا رفته و توجیه اقتصادی ندارد و نهایتا موجب ضرر و زیان به کل سهامداران خواهد شد، شرکت هایی مانند شستا در شاخص کل بسیار تاثیرگذار بوده و دامنه نوسان قیمت این سهام اثر خاصی روی شاخص گذاشته و اندازه و عمق بازار را افزایش می دهد، شرکتهایی که می توانند با ورود به بورس ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار بورس را افزایش دهد و منابعی در همین اندازه را نیز صرف خرید و فروش سهام خود کرده و به نوعی موازنه بین توزیع نقدینگی بین صنایع و شرکتها برقرار شده و وزن زیادی نیز روی شاخص دارد.

مدیرعامل کارگزاری دی تصریح کرد: به عنوان مثال در روزهای گذشته شاخص قیمت هم وزن منفی بوده و شاخص کل مثبت بود، با ورود شرکت هایی مانند شستا موازنه خوبی بین شاخص  قیمت هم وزن و شاخص کل بورس برقرار می شود. نقدینگی به مرور زمان از سهم هایی که قیمت های آنان با ارزش ذاتی تناسب ندارد به سمت شرکت های بزرگ و بنیادی می آیند.

توقف عرضه اولیه در مقطعی در سال ۹۸ تاثیر زیادی بر سهم های مختلف داشت

جواد عشقی نژاد دیگر فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شستا از آن دسته نمادهایی است که به علت بزرگ بودن در عمق بخشی به بازار ایران بسیار موثر است، گفت:  اگر ارزش بازار را نسبت به حجم نقدینگی بررسی کنیم، بازار نیازمند عرضه اولیه هایی مانند شستا است، در سال ۹۸ مقطعی عرضه اولیه در بازار متوقف شد و تاثیر ویژه آن را در بازار مشاهده کرده و دیدیم برخی از نمادها به سرعت روند صعودی گرفتند در حالی که اگر در آن زمان نیز عرضه اولیه موثری در بازار عرضه می شد عطش نقدینگی می توانست کنترل شود و ان شالله این عرضه بتواند بخشی از آن آثار را جبران کند.

یکی از نگرانی ها فعالان بازار سرمایه بی توجهی فعالان بازار به سهم های دیگر است که در این باره عشقی نژاد درباره تاثیر عرضه شستا بر سهم های دیگر بازار با بیان اینکه سهم های ارزشمند بازار همواره خواهان خودش را دارد، گفت: سهم های ارزشمند هنوز نیز در بازار وجود دارد و برخی از سهم ها که بالاتر از ارزش واقعی خود قیمت گذاری شده نیازمند دقت سرمایه گذاران هستند، طبیعتا چنین عرضه هایی می تواند در تعادل بخشیدن به رفتار غیرحرفه ای برخی سهامداران اثر بگذارد.  سهمی با چنین ارزش بالایی می تواند به ارزش بازار کمک چندانی کرده و حجم معاملات روزانه این نماد تاثیر خود را بر روی شاخص کل بورس خواهد گذاشت.

یکی از بزرگترین عرضه اولیه های تاریخ بورس 

عرضه ۱۲ درصد از سهام شرکت شستا در بورس یکی از بزرگترین عرضه اولیه های تاریخ ۵۴ ساله بورس ایران است که می تواند تاثیرات شگرفی در بازار سرمایه بگذارد، حجم بیش از چهار هزار میلیارد تومانی سهام شستا می تواند این نقدینگی سرگردان را در بورس کنترل کند، مسئولان سازمان بورس به ویژه شاپور محمدی ریاست سابق سازمان بورس با تصویب قانون های مختلف اعم از حجم مبنا، کاهش دامنه نوسان، افزایش حداقل میزان معاملات، قانون تغییرات ۵۰ و۲۰ درصدی در بازار و ایجاد وقفه های مختلف و شوک بازار درصدد کنترل بازار بودند اما هیچ یک از تدابیر آنان نتوانست جلوی سیل نقدینگی را گرفته و بالعکس هیجان و سیل نقدینگی را نیز بیشتر بالا برد، مسئولان سازمان بورس اعتقاد داشتند بازار سهام ایران نسبت ارزش خود رشد بسیار بیشتری کرده و باید ترمز بازار را کشید و شاپور محمدی تا آخرین دقایق ریاست خود بر سازمان بورس این سیاست را ادامه داد، البته این سیاست بسیار ناموفق بوده و راه حل اصولی عمق بخشی به بازار از طریق افزودن ارزش ریالی و دلاری است.

سقف واریزی پول های تازه وارد به بورس در تاریخ ۲۰ فروردین امسال با ورود ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی جدید بازار بود که عرضه شستا این رکورد را خواهد شکست و بیش از دو برابر سقف تاریخی حجم مالکیت در بورس سهام عرضه خواهد شد که این اتفاق در بورس تهران بسیار کم سابقه  و به نوعی بی سابقه است. در معاملات دیروز خروج پولی از بازار اتفاق نیفتاده و به عبارتی برای تامین نقدینگی سهام بیش از پنج هزار میلیارد تومان از حساب های بانکی باید به حساب های کارگزاری افراد بیاید و ادامه این روند می تواند فشار نقدینگی بر سیستم بانکداری کشور را کاهش داده و بانک ها را از شر سود سپرده ها خلاص کند، البته میزان نقدینگی انباشته در بانکها بسیار بیشتر از این مقدار بوده و نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.  

معاملات ثانویه نکته بعدی در معاملات بوده و پیش بینی می شود رقمی در حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای خرید صندوق ها برای شستا اختصاص یابد و جالب اینجاست که باید در روزهای دیگر دو درصد دیگر نیز از سهام شستا عرضه شده و این کار می تواند سیلی از نقدینگی را کنترل کند، تعجب نکنید مبلغی نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان در صندوق های سرمایه گذاری.

سهام شستا نیازمند حمایت کدهای حقوقی بازار بوده و در غیر این صورت ممکن است این سهام سودآوری عرضه اولیه های دیگر را نداشته باشد و بسیار زودتر از موعد در محدوده منفی و اصلاح قیمتی قرار بگیرد، تازه واردان بورس به این مساله نگاه اساسی داشته باشند.

کد خبر: ۱۴٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha